3

elektrische cv-ketel

gilberto
gilberto
#Verwarming & koeling · 8 maanden geleden

Hello,

Heeft iemand van jullie ervaring met een elektrische cv-ketel?

Ik wil de uitbouw van de twee bestaande slaapkamers verwarmen met een elektrische cv-ketel in combinatie met zonnepanelen.

De oppervlakte beraagt 25,7m² en 69,90 m³.

Vermits de VEKA een verbod heeft opgelegd om nog te verwarmen met elektrische convectoren in de uitbreiding van de twee slaapkamers, weet ik niet of dit toegelaten is.

Er zijn wel veel voordelen omdat een elektrische cv-ketel geen dure gasleiding vereist en ook minder verplichte onderhoudskosten van de gascondensatieketel en brander. Ook om de twee jaren 100 euro om de schoorsteen of gasuitlaatpijp door het dak te reinigen.

Wij verwarmen al vele jaren onze woning met elektrische convectoren en betreuren dit niet,ondanks de meerprijs tegenover het stoken met gas.

Vermits VEKA in Vlaanderen een verbod heeft uit gevaardigd om nog te verwarmen met elektrische convectors (slechts 15 Watt per m²)en steeds de warmtepompen aanbeveelt,terwijl in de krant stond dat de verkoop van warmtepompen de laatste twee jaren verder daalt,vrees ik dat een elektrische cv-ketel ook zal worden verboden.

Grtz,

gilberto

Alle reacties

0
Energievreterke
Energievreterke
0 2 Andere particulier
8 maanden geleden

Beste Gilberto,

ik ken uw situatie gewoon omdat wij in hetzelfde schuitje zitten. wij hebben GEEN gas, GEEN stookolie en enkel 2 tellers (1x dubbel tarief  en 1x excl nacht). Wij hebben 4 accumulatoen op excl nachttarief waarvan de laatste 2 pas in 2016 vervangen werden. Toen hebben we de optie aardgas niet weerhouden wegens het negatief advies en de beslissingen in Nederland. Wij hebben ook overwogen om naar zonnepanelen over te stappen en raad gevraagd aan "Energiedeskundigen". hun advies was Zonnepanelen met batterij. op de vraag of de batterijen voldoende zouden kunnen stockeren tijdens de zomermaanden om in de wintermaanden de accumulatoren op te laden hebben we nog steeds geen antwoord. Qua zonnepanelen moesten we tot boven de 30 stuks gaan om iets op te laden en de verborgen kosten en verplichtingen waren zijn nog steeds niet van de poes. wij draaien nu verder op onze 2 analoge tellers tot het nachttarief volledig gelijkgeschakeld en hopen dat tegen die tijd de geothermische warmtepomp aan correcte prijzen wordt aangeboden.

0
Kris M
Kris M
594 3498 Andere particulier
8 maanden geleden

Batterijen voldoende stockeren om de winter door te komen ....  je moet geen dr ir zijn om t antwoord te kennen 🤪🤪🤪. Natuurlijk niet dus.  

Dat advies om met zonnepanelen en batterijen de winter door te komen vertel je enkel op 1 april 🐟🐟🐟  Denk eens na:  galant 20.000 kWh electriciteit s winters nodig met zonnepanelen die dan quasi een nulopbrengst hebben.  

Met de terugdraaiende teller kon je s zomers sparen voor s winters maar da s verleden tijd om terechte redenen.

Als je niet fossiel wil gaan (incluis geen pellets of hout) en warmbibberen geen optie is dan rest je de warmtepomp....    Alhier nog altijd gas wegens goedkoper (allez ongeveer gelijk) aan warmtepomp qua verbruikskost maar een condensatieketeltje is nog altijd veel goedkoper.  Ben wel "warmtepompready" met overgedimensioneerde radiatoren (=lage temperatuur) 

0
gilberto
gilberto
0 609 Andere particulier
8 maanden geleden

Vriendelijk dank voor uw antwoord. Wij hebben zowel een dag als nachttarief teller en het verschil per eenheid van de prijs is bijna hetzelfde en de nieuwe uitvinding "piekuren" is ook niet goed te waarderen.

Ik weet niet of je in België of Nederland woont, want err is wel een verschillende warmteregeling tussen beide landen.

Wij willen in de nieuwe uitbouw van onze twee bestaande slaapkamers elektrische convectoren plaatsen. Maar de VEKA heeft er een stokje voorgestoken. Alle toestellen voor verwarming met een weerstand zijn nu verboden in renovaties. Wij worden letterlijk op onze neus gedrukt om een elektrische warmtepomp te kopen.

Maar de mooie praatjes die er worden over geschreven schijnen blijbaar toch niet zoveel succes te hebben. Reeds twee jaar schrijven de kranten dat de verkoop van elektrische warmtepompen verder daalt. En dan spreek ik nog niet over de meningsverschillen die er zijn ontstaan tussen geburen over het lawaai die de buiten -unit met zijn grote ventilator maakt elke dag.

Dus zal ik een gascondensatieketel kopen en ltv radiatoren om de hobbykamer in de uitbouw te verwarmen. Ik ben geen expert en begrijp dus niet goed welk verschil er is tussen het toelaten van radiatoren die worden verwarmd door gas en niet door een weerstand in een elektrische convector.Ook een elektrische cv-ketel met weerstand is verboden.

In onze woning zijn er elektrische convectors geplaatst en in de uitbreiding van die zelfde woning mogen we geen elektrische convectoren laten installeren. Begrijpe wie begrijpe kan.

Als je met gas verwarmt gaat er CO2 door de schoorsteen. Als je met elektrische convectoren verwarmt gebeurt dit niet. Met zonnepanelen kun je de verbruiksprijs niet doen dalen zoals dit wil kan bij elektrische convectors. Steeds weer die elektrische warmtepomp waarbij de zonnepanelen wel een gunstig prijsverloop kennen. En ga zo maar door. grtz, gilberto Er komt steeds een link...Ctrl + K Wat betekent dit?

Ik heb mijn tektst in de URL geplakt, gewoon kopiëren en plakken gaat niet meer.

grtz

gilberto

Vraag gratis offertes aan voor een nieuwe condensatieketel

Vraag gratis offertes aan voor een nieuwe condensatieketel

Laat een zuinige condensatieketel plaatsen door ervaren professionals. Vraag nu gratis en vrijblijvend offertes aan.

Offertes aanvragen

Laat je e-mailadres achter en we houden je de hoogte van nieuwe antwoorden en reacties op deze vraag.

Lees ook

Een omkasting voor je warmtepomp voorzien? Hou hier dan zeker rekening mee!

Een omkasting voor je warmtepomp voorzien? Hou hier dan zeker rekening mee!

Wil je dat je warmtepomp minder lawaai maakt? Dan is een omkasting van je warmtepomp een prima idee. Maar werkt je warmtepomp dan nog altijd goed?

Lees meer

Kan een airco met ventilatie je woning verwarmen in de winter?

Kan een airco met ventilatie je woning verwarmen in de winter?

Je woning verwarmen met een airco met ventilatie in de winter? Ontdek hoe een lucht-luchtwarmtepomp kan koelen en verwarmen, zelfs op koude dagen!

Lees meer

Warmtepomp op propaan: 8 modellen om uit te kiezen

Warmtepomp op propaan: 8 modellen om uit te kiezen

Ontdek de voordelen van warmtepompen op propaan en kies de beste optie voor jouw duurzame verwarming. We selecteerden acht modellen!

Lees meer

Onze toolbox
Offertes aanvragen

Vraag vrijblijvend offertes aan! Ontvang snel max. 4 offertes van vakmannen. Bespaar tijd én geld!

Aanvragen
Premies en subsidies

Met premies en subsidies kan je flink besparen. Kijk waar jij recht op hebt.

Zoeken
Magazines

Bouwen of verbouwen? Bestel je gratis magazine!

Aanvragen
Praktische gidsen

Met deze praktische digitale gidsen ben je meteen geïnformeerd en heb je een handige checklist bij de hand.

Aanvragen
Forum

Zit je met een vraag? Stel ze aan andere bouwers en verbouwers.

Stel je vraag