Vochtproblemen bij dampscherm tussen isolatielagen

3

Vochtproblemen bij dampscherm tussen isolatielagen

ThijsVh
ThijsVh
#Isolatie · 7 maanden geleden

Dag!

Ik wil mijn zoldervloer herisoleren. Aangezien de bestaande kepers niet hoog genoeg zijn zou ik enkel de bovenste 8cm isoleren met glaswol (na opdelen kepers in technische ruimte van enkele cm's en daarboven de eerste isolatielaag van dus deze 8cm). Hierboven zou ik dan een dampscherm plaatsen (dan kan deze mooi strak en vlak liggen) en vervolgens nieuwe kepers er dwars op plaatsen en hiertussen een 2e laag glaswol van 18cm dikte plaatsen. Het dampscherm ligt dan dichtst bij de warme zijde (warme zijde, 8cm glaswol, dampscherm, 18cm glaswol, dan koude zijde).

Toch heb ik wat vrees voor vochtproblemen door de onderste isolatielaag en de OSB-platen waarmee ik de opdeling van de originele kepers zal doen, vooral het stuk net boven de badkamer. Kan iemand mijn vrees bevestigen of me net geruststellen om het zo aan te pakken? Op 1 site vond ik dat zolang de laag isolate aan de koude zijde minstens 1,5x de R-waarde van de laag aan de warme zijde heeft, dat dit geen probleem zou mogen vormen. 

Eventueel zijn er kleine aanpassingen die ik kan doen (bv. Vochtwerende verf onderaan? Een 2e dampscherm? Andere..?)

Bedankt!!

Alle reacties

0
Charel
Charel
932 5443 Andere professioneel
7 maanden geleden· Bedankje ontvangen

De vuistregel is dat de isolatie onder het dampscherm (aan de warme kant) maximum de halve isolatiewaarde mag hebben van de isolatie boven het dampscherm (de koude kant). Dus met 8 cm onderaan en 18 cm bovenaan zit je goed.

Maar vermits je spreekt van een zoldervloer isoleer je niet ten opzichte van een buitenruimte maar ten opzichte van een andere binnenruimte. Op voorwaarde dat de zoldervloer niet dampdicht wordt afgewerkt is er in feite geen dampscherm nodig.

Hoe wordt de zoldervloer afgewerkt? Wat voor dak heb je, is er een onderdak, is er een binnenafwerking, welke?

0
ThijsVh
ThijsVh
0 1 Verbouwer
7 maanden geleden

Beste 

De "warme"kant is de eerste verdieping van het huis: badkamer, hal, slaapkamers en bureau. Behalve de badkamer tijdens gebruik zijn al deze ruimtes niet verwarmd (dus afhankelijk vh seizoen is het tussen de 12 en de 20°C). De "koude"kant is de (kruip)zolder die enkel gebruikt zal worden om wat dozen op te zetten. Vandaar dat ik de zoldervloer isoleer en niet het schuin dak aan de binnenkant. Het onderdak bestaat uit een laag menuiserite (asbestvrij) van ong 1cm dik. Hierop zitten er houten balken zonder isolatie tussen. De afwerking van de zoldervloer (bovenop de nieuwe kepers en bovenste laag isolatie van 18cm) zou OSB zijn (18mm, onvernist). 

Lijkt dit nog steeds ok zo?

Alvast bedankt voor de reactie!

0
Charel
Charel
932 5443 Andere professioneel
7 maanden geleden· Bedankje ontvangen

Dit is zeker oke indien je de vloerafwerking zodanig voorziet dat ze dampopen is.

Ik zou dus voor de bevloering van de zolder geen osb beplating met tand en groef nemen maar wel werken met stroken van bijvoorbeeld 40 cm die je gewoon naast elkaar bevestigd.

Een beplanking zonder tand en groef is uiteraard ook een prima optie.

Vaak wordt in zulke gevallen ook gewerkt met plaatselijke bevloering enkel daar waar je loopt of dingen wilt stockeren. In dat geval is de vloeropbouw extreem dampopen. 

Je woning renoveren? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’

Je woning renoveren? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’

In ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’ vind je tal van tools, tips en inspiratie om je verbouwproject in goede banen te leiden.

Bestel nu

Laat je e-mailadres achter en we houden je de hoogte van nieuwe antwoorden en reacties op deze vraag.

Lees ook

Dakisolatie plaatsen? 7 fouten die je absoluut moet vermijden

Dakisolatie plaatsen? 7 fouten die je absoluut moet vermijden

Deze zeven fouten moet je absoluut vermijden bij het plaatsen van dakisolatie.

Lees meer

Zoldervloer isoleren: stappenplan

Zoldervloer isoleren: stappenplan

Ook als je je zolder alleen als opbergruimte gebruikt, is het een goed idee om je vloer te isoleren. Anders gaat er te veel energie verloren.

Lees meer

Je zolder isoleren? Dit stappenplan is een garantie op succes

Je zolder isoleren? Dit stappenplan is een garantie op succes

Ga jij je huis energiezuinig renoveren? Dan is je zolder de perfecte plaats om te beginnen. Met dit stappenplan isoleer je je zolder in vijf stappen.

Lees meer

Onze toolbox
Offertes aanvragen

Vraag vrijblijvend offertes aan! Ontvang snel max. 4 offertes van vakmannen. Bespaar tijd én geld!

Aanvragen
Premies en subsidies

Met premies en subsidies kan je flink besparen. Kijk waar jij recht op hebt.

Zoeken
Magazines

Bouwen of verbouwen? Bestel je gratis magazine!

Aanvragen
Praktische gidsen

Met deze praktische digitale gidsen ben je meteen geïnformeerd en heb je een handige checklist bij de hand.

Aanvragen
Forum

Zit je met een vraag? Stel ze aan andere bouwers en verbouwers.

Stel je vraag