6

Aanpassing quotiteiten

Pierke
Pierke
#Regelgeving · 7 maanden geleden

In een appartementsgebouw met 6 appartementen heeft een eigenaar zonder toelating van de VME zijn appartement op de tweede verdieping doen aansluiten op de gemeenschappelijke zolder ( weliswaar met exclusief genot) dmv een vaste trap. Deze zolder is ingericht als slaapkamer/hobburuimte/ fitnessruimte. Er zijn dakramen, vloerverwarming, dubbele isolatie aangebracht en volgens ede vrederechter is deze ruimte volledig bewoonbaar. Wij hebben via de vrederechter een procedure gestart dat wij hier niet mee akkorrd zijn en dat wij hiervoor willen gecompenseerd worden. Het appartement van de betreffenbde eigenaar wordt hierdoor plots 52 m2 groter zonder dat de eigenars (de VME) hiervoor compensatie ontvangen

Nu heeft hun advokaat de quotiteiten laten herberekenen met inbgerip van de in gebruik genomen zolder. HIj denkt hiermee de zaak te hebben opgelost en er geen vuiltje meer aan de lucht is. De landmeter geeft deze ingerichte zolder ook een coefficient die slechts de helft is van het appartement  zelf alhoewel hij van een oorspronkelijke (tweede) slaapkamer een badkamer heeft gemaakt en deze tweede slaapkamer de facto verplaatst heeft naar de zolder. Er ontbreekt aan de berekeningen van de landmeter een gemotiveerd verslag .

Wij zijn niet van plan om deze nieuwe quotiteiten goed te keuren vermits aan exclusief genot geen quotiteiten kunnen goedgekeurd worden en de zolder nog steeds eignedom is van de VME. Als ik mij niet vergis moet de toestand eerst geregulariseerd worden voordat de quotiteiten kunnen aangepast worden. 

Wat kunnen wij tegen dergelijke wanpraktijken doen?

Alle reacties

0
Kris M
Kris M
594 3496 Andere particulier
7 maanden geleden

Hij heeft exclusief genot en dus geniet hij ervan...  Aanpassing quotiteit is terecht en daardoor dalen de lasten voor de anderen.  

wat staat er in de basisakte over eigenaarsschap van die zolder? 

0
Tiramisu
Tiramisu
11 325 Andere particulier
7 maanden geleden

Wat kunnen wij tegen dergelijke wanpraktijken doen?

Je hebt dus nog geen uitspraak van de vrederechter? Dan zal je moeten wachten. Als de uitspraak niet is wat jullie wensen dan heb je 2 opties.

- Ofwel aanvaarden jullie die
- Ofwel ga je naar 1e aanleg

Geen enkele garantie op succes, en m.i. gaat de vrederechter mee met die eigenaar. Is zoals Putin, die toestand wordt immers als quasi onomkeerkaar gezien en is definitief prive geworden en het beste compromis is de quotiteiten aanpassen.

0
Pierke
Pierke
0 16 Andere particulier
7 maanden geleden

Volgens de basisakte is de zolder gemeenschappelijk en is het een ZOLDER.  Exclusief genot betekent inderdaad hij er kan van genieten. Maar zonde toelating van de VME kan hij deze wettelijhk gezien niet volledig ombouwen tot woonruimte.

De vrederechter stelt dat de (gemeenschappelijke) zolder ofwel in zijn oorspronkelijke toestand moet hersteld worden ofwel door de mede eigenaar geprivatiseerd worden, dus "gekocht" van de andere mede eigenaars.

Is het niet normaal dat de ander eigenaars hiervoor gecompenseerd worden? Wat met een stedenbouwkundige vergunning die er schijnbaar niet is?

0
Tiramisu
Tiramisu
6 maanden geleden

Jullie hebben dus al een uitspraak van de vrederechter. Volgens het boekje zal de VME moeten beslissen (en daar maakt die eigenaar ook deel van uit) wat jullie gaan doen, eisen om af te breken of idd tot een overeenkomst te komen over de privatisering, prijs en aapassing van de basisakte. 

Als die eigenaar niet vrijwillig meewerk bij afbraak dan zal je eerst dat vonnis moeten laten betekenen door een deurwaarder. Ik kan mij trouwens niet voorstellen dat die eigenaar uit eigen beweging zijn woning gaat afbreken. Dit zal je dan onder dwang moeten laten uitvoeren door een deurwaarder. Ik hoef je daar geen tekening bij te maken tot welke toestanden zoiets kan leiden. M.i. is dat eigenlijk niet realistisch. 

Willen jullie privatisering dan denk ik idd dat je als VME best naar een architect stapt als die eigenaar dat niet zelf uit eigen beweging doet. En ook daar ga je als VME kosten en problemen op de hals halen. Je hebt immers geen enkele garantie dat die eigenaar de architect toegang verschaft, laat staan uit eigen beweging die kosten gaat betalen. Denk zelfs dat vele architecten die job liever niet zien. 

0
Pierke
Pierke
0 16 Andere particulier
6 maanden geleden

In principe is er geen sprake van afbreken maar enkel van privatiseren/overkopen door de eigenaar. 

DE quotiteiten zijn reeds berekend voor de nieuwe situatie maar, vermits er aan exclusief genot wettelijk geen quotiteiten kunnen toegekend worden, moet de privatisering eerst rond zijn. De struikelblok hier is dat de eigenaar de zolder gratis wil inpalmen. In de AV is daar echter geen meerderheid voor. Onze schatiing is dat voor de oppervlakte van 52 m2 de ruwbouwwaarde 1000 euro per m2 zou bedragen.

0
Tiramisu
Tiramisu
6 maanden geleden

Het struikelblok hier is dat de eigenaar de zolder gratis wil inpalmen. In de AV is daar echter geen meerderheid voor. Onze schatiing is dat voor de oppervlakte van 52 m2 de ruwbouwwaarde 1000 euro per m2 zou bedragen.

Dat is dan 52.000€? Dat vind ik wel wat hoog voor een waarschijnlijk oud pand. 

Hoe dan ook, als jullie geen akkoord en/of medewerking hebben wordt het weer rechtbank, weer kosten om de waarde en modaliteiten te bepalen. En ook dat is vaak geen akkefietje om af te dwingen. Niemand wint hierbij, ook jullie niet. 

Een nieuwe woning bouwen? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’

Een nieuwe woning bouwen? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’

Een woning bouwen? Er komt heel wat bij kijken! We helpen je graag op weg met ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’.

Bestel nu
Je woning renoveren? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’

Je woning renoveren? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’

In ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’ vind je tal van tools, tips en inspiratie om je verbouwproject in goede banen te leiden.

Bestel nu

Laat je e-mailadres achter en we houden je de hoogte van nieuwe antwoorden en reacties op deze vraag.

Lees ook

Brussel verbiedt nieuwe mazoutketels en verwelkomt dynamische energiecontracten

Brussel verbiedt nieuwe mazoutketels en verwelkomt dynamische energiecontracten

Sinds 1 juni is er in Brussel een verbod op nieuwe mazoutketels. Daarnaast kunnen huishoudens er sinds kort dynamische energiecontracten afsluiten.

Lees meer

Premie voor digitale meter? Dit kunnen zonnepaneeleigenaars verwachten

Premie voor digitale meter? Dit kunnen zonnepaneeleigenaars verwachten

Ontvang een premie tot 3.750 euro voor het plaatsen van een digitale meter. Ontdek of je er recht op hebt en hoeveel je krijgt.

Lees meer

Verhuizen zonder stress: wat te doen en hoe alles regelen

Verhuizen zonder stress: wat te doen en hoe alles regelen

Wat te doen bij verhuizen? Gebruik onze handige checklist en ontdek hoe je alles regelt, van administratie tot de verhuisdag zelf.

Lees meer

Onze toolbox
Offertes aanvragen

Vraag vrijblijvend offertes aan! Ontvang snel max. 4 offertes van vakmannen. Bespaar tijd én geld!

Aanvragen
Premies en subsidies

Met premies en subsidies kan je flink besparen. Kijk waar jij recht op hebt.

Zoeken
Magazines

Bouwen of verbouwen? Bestel je gratis magazine!

Aanvragen
Praktische gidsen

Met deze praktische digitale gidsen ben je meteen geïnformeerd en heb je een handige checklist bij de hand.

Aanvragen
Forum

Zit je met een vraag? Stel ze aan andere bouwers en verbouwers.

Stel je vraag