EPB verslaggever betrouwbaar?
Ik heb onlangs al een vraag onder een ander onderwerp gezet ivm het EPB van mijn woning dat nooit in orde was gebracht door de vorige eigenaar die de woning IER heeft verbouwd. Nu is de termijn voorbij en heb ik kans op een boete te krijgen van VEKA. Ik heb het bureau onder de arm genomen wie mij op de hoogte had gebracht (onrechtstreeks) van de vervallen termijn. Dit was namelijk het bureau waarmee de vorige eigenaar mee van start was gegaan. De verslaggever is ter plaatse gekomen om de woning te bekijken. Laat me toevoegen, de woning is volledig verbouwd: nieuw dak, nieuwe bijbouw, nieuwe ramen en deuren... maar de vorige eigenaar heeft het advies van dit bureau compleet genegeerd en nooit een ventilatiesysteem geïnstalleerd of zonnepanelen of dergelijke geplaatst. Doordat alles is afgewerkt, ben ik niet van plan om het hele buizensysteem voor de ventilatie te leggen.
De verslaggever heeft de woning terug opgemeten (aangezien zijn grondplannen totaal niet leken op de realiteit) bij zijn bezoek en mij een offerte van €1380 excl BTW gegeven voor: EPB-aangifte en opvolging dossier, blowerdoortest, ventilatiedebietsmeting, keuring van riolering en alle verslagen van bovenvermelde diensten. Ik ben hiermee akkoord gegaan en heb afgelopen week een voorschot van bijna €500 betaald. Vandaag ontving ik ineens een factuur van bijna €2000 (incl BTW) met uitleg: revisie ventilatie nav de situatie as built van 3 juni 2025 (de dag van zijn bezoek).
Ik viel even van mijn stoel, want hij heeft me nooit een tweede offerte laten tekenen, nooit gezegd van een meerprijs, nooit op de hoogte gebracht dat het bezoek en revisie extra zou kosten en zeker nooit mijn akkoord gevraagd (mondeling of schriftelijk). Het staat ook niet vermeld in de offerte die ik wél getekend heb (ook niet in de kleine lettertjes).
Hij vraagt of ik ook nog nieuwe grondplannen kan bezorgen aan hem, maar hij heeft alles zelf opgemeten bij zijn bezoek. Alle kamers, alle ramen etc. Zulke grondplannen zullen mij weer geld kosten. Ik heb een budget van €15.000 voor ALLES. Zonnepanelen en batterij, ventilatie en wie weet wat nog meer. Nu snoept deze man mij bijna 1/3 van mijn budget af terwijl ik niks kan doen aan de verandering van de plannen van de woning.
Iemand enig idee wat ik kan doen in deze situatie? Ik ken hier veel te weinig van. Ik heb mijn verzekering wel al gecontacteerd voor eventuele rechtsbijstand als ik deze heb in mijn woning- of familiale verzekering.