4

EPB verslaggever betrouwbaar?

Stefke95
Stefke95
#Regelgeving · 6 maanden geleden

Ik heb onlangs al een vraag onder een ander onderwerp gezet ivm het EPB van mijn woning dat nooit in orde was gebracht door de vorige eigenaar die de woning IER heeft verbouwd. Nu is de termijn voorbij en heb ik kans op een boete te krijgen van VEKA. Ik heb het bureau onder de arm genomen wie mij op de hoogte had gebracht (onrechtstreeks) van de vervallen termijn. Dit was namelijk het bureau waarmee de vorige eigenaar mee van start was gegaan. De verslaggever is ter plaatse gekomen om de woning te bekijken. Laat me toevoegen, de woning is volledig verbouwd: nieuw dak, nieuwe bijbouw, nieuwe ramen en deuren... maar de vorige eigenaar heeft het advies van dit bureau compleet genegeerd en nooit een ventilatiesysteem geïnstalleerd of zonnepanelen of dergelijke geplaatst. Doordat alles is afgewerkt, ben ik niet van plan om het hele buizensysteem voor de ventilatie te leggen. 

De verslaggever heeft de woning terug opgemeten (aangezien zijn grondplannen totaal niet leken op de realiteit) bij zijn bezoek en mij een offerte van €1380 excl BTW gegeven voor: EPB-aangifte en opvolging dossier, blowerdoortest, ventilatiedebietsmeting, keuring van riolering en alle verslagen van bovenvermelde diensten. Ik ben hiermee akkoord gegaan en heb afgelopen week een voorschot van bijna €500 betaald. Vandaag ontving ik ineens een factuur van bijna €2000 (incl BTW) met uitleg: revisie ventilatie nav de situatie as built van 3 juni 2025 (de dag van zijn bezoek). 

Ik viel even van mijn stoel, want hij heeft me nooit een tweede offerte laten tekenen, nooit gezegd van een meerprijs, nooit op de hoogte gebracht dat het bezoek en revisie extra zou kosten en zeker nooit mijn akkoord gevraagd (mondeling of schriftelijk). Het staat ook niet vermeld in de offerte die ik wél getekend heb (ook niet in de kleine lettertjes). 

Hij vraagt of ik ook nog nieuwe grondplannen kan bezorgen aan hem, maar hij heeft alles zelf opgemeten bij zijn bezoek. Alle kamers, alle ramen etc. Zulke grondplannen zullen mij weer geld kosten. Ik heb een budget van €15.000 voor ALLES. Zonnepanelen en batterij, ventilatie en wie weet wat nog meer. Nu snoept deze man mij bijna 1/3 van mijn budget af terwijl ik niks kan doen aan de verandering van de plannen van de woning. 

Iemand enig idee wat ik kan doen in deze situatie? Ik ken hier veel te weinig van. Ik heb mijn verzekering wel al gecontacteerd voor eventuele rechtsbijstand als ik deze heb in mijn woning- of familiale verzekering. 

Alle reacties

0
Stefke95
Stefke95
0 3 Verbouwer
6 maanden geleden

Ik heb alle communicatie zorgvuldig bijgehouden. De offerte van €1380 was volledig inclusief opgemaakt. Er staat nergens vermeld dat een as built-revisie of ventilatieplan een meerkost zou zijn. Ook mondeling is dat nooit aangegeven. Als ik vooraf had geweten dat dit mogelijks €2000 extra zou kosten, had ik uiteraard eerst alternatieven bekeken. Hij heeft nu zijn revisie uitgevoerd zonder mijn voorafgaand akkoord en zonder mij de kans te geven om die beslissing te overwegen. 

Overal op internet zie ik dat verslaggeving bij een IER zo'n €2000-€2500 kan bedragen. Dit zit er al ver boven. En ik weet niet met welke facturen hij misschien nog gaat afkomen. Ik heb hem alleen gekozen, omdat ik dacht dat hij al deels op de hoogte was van de verbouwing en de werken die er gedaan zijn. Maar blijkbaar is hij gedurende de ganse verbouwing nooit op de hoogte gebracht, waardoor ik hem nu via facturen de situatie moet schetsen. Ik heb nergens foto's van. 

0
Tiramisu
Tiramisu
11 330 Andere particulier
6 maanden geleden

En heb je dit al aangekaart bij die persoon? Wat zegt die? 

Familiale polissen dekken nooit contractuele geschillen, tenzij de polis dat expliciet vermeldt. Gaat gepaard met een veel hogere verzekeringspremie. 

0
Stefke95
Stefke95
0 3 Verbouwer
6 maanden geleden

Ik heb hem gisterenavond gebeld, maar had natuurlijk VM. Ik werk verschillende dagen tot 19u en hoop dus vandaag snel een telefoontje terug te krijgen zolang ik mijn gsm bij mij kan houden (gsm ligt altijd in mijn kluisje op mijn werk). Ik heb ingesproken wat mijn twijfels zijn en de vraag waar deze laatste factuur ineens vandaan komt zonder overleg. Maar lijkt deze manier van werken voor u realistisch? Ik heb ondertussen verschillende reviews over hem gelezen en veel mensen die klagen over facturen die blijven ophopen. 

0
Patrick Oostens
Patrick Oostens
8 82 Andere professioneel
6 maanden geleden

Zou het ook kunnen dat die 2000 € het totaalbedrag is en niet dat dit een extra factuur is. Dan scheelt het maar een goeie 300 €.

Ik zou het bedrag van de offerte betalen en het ander gedeelte officieel protesteren via een aangetekende brief

Je woning renoveren? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’

Je woning renoveren? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’

In ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’ vind je tal van tools, tips en inspiratie om je verbouwproject in goede banen te leiden.

Bestel nu
Een nieuwe woning bouwen? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’

Een nieuwe woning bouwen? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’

Een woning bouwen? Er komt heel wat bij kijken! We helpen je graag op weg met ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’.

Bestel nu

Laat je e-mailadres achter en we houden je de hoogte van nieuwe antwoorden en reacties op deze vraag.

Lees ook

Vlaanderen wil dat alle energieleveranciers vanaf 2027 vaste tarieven aanbieden

Vlaanderen wil dat alle energieleveranciers vanaf 2027 vaste tarieven aanbieden

Vanaf 2027 moeten alle energieleveranciers een vast tarief voor energie aanbieden. Depraetere wil zo gezinnen beschermen tegen hoge energiefacturen.

Lees meer

Wat is de onroerende voorheffing en waarom betaal ik meer dan vorig jaar?

Wat is de onroerende voorheffing en waarom betaal ik meer dan vorig jaar?

Veel huishoudens krijgen deze weken een aanslagbiljet voor de onroerende voorheffing in de bus. Maar wat is het en waarom stijgt het bedrag elk jaar?

Lees meer

Minister Depraetere kondigt overgangsperiode aan voor Mijn VerbouwPremie en EPC-labelpremie

Minister Depraetere kondigt overgangsperiode aan voor Mijn VerbouwPremie en EPC-labelpremie

Mijn VerbouwPremie en EPC-labelpremie krijgen een overgangsperiode. Minister Depraetere geeft verbouwers meer tijd, maar schaft wel nog een premie af.

Lees meer

Onze toolbox
Offertes aanvragen

Vraag vrijblijvend offertes aan! Ontvang snel max. 4 offertes van vakmannen. Bespaar tijd én geld!

Aanvragen
Premies en subsidies

Met premies en subsidies kan je flink besparen. Kijk waar jij recht op hebt.

Zoeken
Magazines

Bouwen of verbouwen? Bestel je gratis magazine!

Aanvragen
Praktische gidsen

Met deze praktische digitale gidsen ben je meteen geïnformeerd en heb je een handige checklist bij de hand.

Aanvragen
Forum

Zit je met een vraag? Stel ze aan andere bouwers en verbouwers.

Stel je vraag