16

De blauwe 0 niet verbonden met aarde

Ingrid-x
Ingrid-x
#Elektriciteit · 2 maanden geleden

Ik wil de installatie verbvangen waarbij ik de blauwe 0 niet meeraan de aarde koppel, en bv alle stopcontacten een 3 aderige kabel krijgen (bruin-bluw en geel-groen)

Alle zekeringen en aardlekschakelaren zijn dubbelpolig, dus met de o en fase.

De gele aarddraad wordt dan weer  verbonden met de aardestrip  in de meterkst, die weer verbonden wordt met de aardpen middels bv een 6mm2 aarddraad.

Mag dit van de AREI op deze wijze ??

Dienen alle kabels daarbij halogeenvrij te worden ?

Dienen alle draden die in buizen worden getrokken ook halogeenvrij te zijn en de buizen zelf ?

Hoor het graag.

Alle reacties

0
Tiramisu
Tiramisu
11 295 Andere particulier
2 maanden geleden

In Nederland ligt de N gewoonweg thuis niet aan de aarde, dus in mijn ogen ook niet nodig in Belgie, wat is het verschil en welke extra veiligheid geeft dit  nog ? Bij aardfout op stopcontact met aparte aarde loopt stroom naar aarde en aldus gaat de 30mA er uit.

Dat zie je fout. Aarding van de N in de woning komt in NL veel meer voor dan in BE. Hier is dat erg uitzonderlijk. Ook stopcontacten zonder aarding kom je in NL nog veel meer tegen als BE. 

Beide systemen hebben voor en nadelen. 

Als de N enkel bij de wijktransformator aan de aarde ligt (de norm in BE) en die komt om een of andere reden los of werkt niet behoorlijk dan zit je in de ganse wijk met een niet functionerende aarding, noch werkende aardlekschakelaars. 
Voordeel is dat je dat makkelijk kan checken en dus ook kan herstellen. 

Als de N bijkomend aan de aarde ligt bij de woning kan je nooit met een niet-werkende aarding zitten. Die wordt immers overgenomen door de honderden woningen waar de N aan de aarde ligt. Nadeel is dat er lekstroom van de 'buren' door jouw aarding kan vloeien en Fluvius dus ook niet in de gaten heeft dat de aarding bij hun defect is. Is wat eendraadsschema al zei. In veel landen is dat echter de norm, vooral in heel droge landen, omdat dit daar niet anders kan. 

0
Tiramisu
Tiramisu
2 maanden geleden

Bij aardfout op stopcontact met aparte aarde loopt stroom naar aarde en aldus gaat de 30mA er uit.

Stroom vloeit nooit naar de aarde, maar steeds in een kring, waarvan de aarde deel uitmaakt. 

Om een aardlekschakelaar uit te doen vallen moet de stroom om de aardlekschakelaar heen kunnen vloeien. Daarom noemen velen in BE dat ook een differentieelschakelaar. 

Daarom ook moet de N ergens voor de aardlekschakelaar aan de aarde, ofwel bij de wijktransformator, ofwel bij de woning, ofwel allebei. Enkel een stopcontact aan de aarde hangen is zinloos. 

0
Ingrid-x
Ingrid-x
0 6
2 maanden geleden

In Nederland ligt de N niet aan de aarde thuis. Bron : Google even op : ligt in Nederland de blauwe nul aan de aarde.

TT is veiliger dan TN, ofwel de nul aan de aarde thuis is minder veilig : Bron https://dm-power.be/netsytemen-in-belgie/ 

Hierin staat ook dat aarding in de woning in Belgie van de N het meest voorkomend is in Belgie, ofwel TN systeem.

ALs je een veiliger systeem wilt, kies dan voor TT: gescheiden aarde en nul thuis. Bijn alles dient de nul mee te kunnen schakelen in je beveiligingen.

Als de N in het transformatorhuis loskomt dan mogen we er van uitgaan dat er aldaar  een beveiliging aanspreekt die de boel uitzet.

Als de aarding loskomt ....als de nul loskomt, alsin het trafohuisje de nul loskomt.... doemscenario's . zoals hiervoor onafhankelijk van mij gesteld : TT veiliger dan TN.

Aardlekschakelaar valt uit bij een dubbelpolige  (N + Fase)  aardlek (of 4polige)  Meet verschilstroom . Met tester wordt dit bewezen op geaard stopcontact.

Er wordt erg veel electriciteit afgekeurd  in oudere huizen in Belgie die te koop staan.

Geaarde stopcontacten kun je testen op aardlek middels 30mA tester (aardlek moet sowieso met regelmaat getest worden. Een stopcontact aan de aarde hangen is dus wél zeker nuttig. In Nederland zijn geaarde stopcontacten altijd zo uitgevoerd.

0
Tiramisu
Tiramisu
2 maanden geleden

Tja, als leken meer geloof hechten aan de antwoorden van Google en ChatGPT dan aan de die van vakmensen, dan helpt uiteraard ook geen kruid meer. 

Nog een keer jouw huidige situatie samenvatten: 

De N ligt bij jou ergens aan de aarde VOOR de aardlekschakelaar
De N en aardingspen zijn gewoonweg DOORVERBONDEN bij de stopcontacten. Je zit daar dus enkel met een F en N

Begrijp ik dit correct? 

0
Ingrid-x
Ingrid-x
0 6
2 maanden geleden

Keuringsinstantie heeft per mail antwoord gegeven, geen leek in deze mag ik hopen :-) en al helemaal geen AI of Chat GPT zoal wordt gesuggereerd of zelfs beweerd !

Keuringsinstantie schrijft :

; Bij een TT netstructuur zal men de neuter plaatselijk in de installatieniet aarden maar is deze geaard in de HS cabine. Alle stopcontacten dienen dan telkens verbonden te zijn met de plaatselijke aarding van de installatie.

U bent dus verplicht van elk stopcontact te aasrden via de geel-groen geleider.

------------

DE N en aardingspen van stopcontact is doorverbonden, hetgeen ik niet meer wil

De woning wordt dan ook geupgrade naar dit veilige systeem met nieuw geslagen aardpen.

0
Tiramisu
Tiramisu
2 maanden geleden

Dat zeg ik toch al de hele tijd.

Jiij legt echter een verband tussen de twee.Vandasr ook mijn 2 vragen. 

De aarde aan de N in het stopcontact heeft niets met netstelsel te maken maar met iemand die geen flauw idee heeft hoe een installatie wordt uitgevoerd. Dat wordt immers nergens naar ook nergens in BE op die wijze uitgevoerd. Is gewoonweg fout. Ik begrijp zelfs niet dat je geen problemen hebt met de aardlekschakelaar op dit moment. 

Thuisbatterij laten plaatsen? Vergelijk gratis offertes!

Thuisbatterij laten plaatsen? Vergelijk gratis offertes!

Laat een thuisbatterij installeren en gebruik optimaal je zonne-energie. Ontvang gratis en vrijblijvende offertes van vakmensen.

Offertes aanvragen
Elektriciteit plaatsen of renoveren? Ontvang gratis offertes!

Elektriciteit plaatsen of renoveren? Ontvang gratis offertes!

Ontdek de beste vakmensen uit de buurt. Vergelijk gratis en zonder verplichtingen offertes voor jouw elektriciteitswerken.

Offertes aanvragen

Laat je e-mailadres achter en we houden je de hoogte van nieuwe antwoorden en reacties op deze vraag.

Lees ook

“Stop de vaatwasser goed vol en laat natuurlijk drogen”: expert deelt tips om je vaatwasser energiezuinig te gebruiken

“Stop de vaatwasser goed vol en laat natuurlijk drogen”: expert deelt tips om je vaatwasser energiezuinig te gebruiken

We vroegen aan Pascal Tulleneers van Whirlpool hoe je je vaatwasser duurzaam gebruikt en de levensduur van het toestel kan rekken. Enkele tips!

Lees meer

Van warmtepomp tot elektrische auto: kan jouw elektrische installatie extra belasting aan?

Van warmtepomp tot elektrische auto: kan jouw elektrische installatie extra belasting aan?

Wil je een laadpaal of warmtepomp? Zorg dat je elektriciteitsnet die overbelasting aankan, wij vertellen hoe.

Lees meer

Krijg je in 2025 een digitale meter? Aandachtspunten voor zonnepaneeleigenaars

Krijg je in 2025 een digitale meter? Aandachtspunten voor zonnepaneeleigenaars

Zonnepaneeleigenaars konden de installatie van een digitale meter weigeren tot eind 2024. Ontdek wat er verandert als jij dit jaar overschakelt.

Lees meer

Onze toolbox
Offertes aanvragen

Vraag vrijblijvend offertes aan! Ontvang snel max. 4 offertes van vakmannen. Bespaar tijd én geld!

Aanvragen
Premies en subsidies

Met premies en subsidies kan je flink besparen. Kijk waar jij recht op hebt.

Zoeken
Magazines

Bouwen of verbouwen? Bestel je gratis magazine!

Aanvragen
Praktische gidsen

Met deze praktische digitale gidsen ben je meteen geïnformeerd en heb je een handige checklist bij de hand.

Aanvragen
Forum

Zit je met een vraag? Stel ze aan andere bouwers en verbouwers.

Stel je vraag