Advies opstijgend vocht slechts 1 plaats
Beste leden
Even een vraagje: ik kocht onlangs een huis uit het jaar 1962… Ik had graag een keramische tegel op de oude vloer gelegd, echter waar de pelletkachel staat is er wat opstijgend vocht te zien…(druppeltjes water - en zichtbaar dat dit in die regio vochtiger is) en dat baarde ons zorgen uiteraard… Raar maar waar, dit is de enige plaats waar er opstijgend vocht is (waar voeg loopt, zie je ook donkerdere zones, alsof het zich wat uitspreidt), nergens anders in het huis. We weten niet of er een plastiek ligt… (is die misschien gesmolten door de hitte van de pelletkachel?).
In ieder geval: we haalden de pelletkachel weg en troffen toch wat meer vochtdruppels aan onder de pellet kachel (zie foto). Om te onderzoeken vanwaar het vocht komt, haalden we vervolgens een tegel uit op die plaats en troffen we het volgende aan: mortel waarin tegel ligt, vervolgens een zavellaag (vochtig aanvoelend), daarna een eerder ‘aarde laag’ en dan een soort van beton/chappe? Dit alles zo’n +/- 8 cm diep…. (Zie op foto’s aub).
Kijken we nu best verder hoe diep deze ‘beton/chappe’ laag is, eventueel op zoek naar een ‘plastiek’ (die mogelijks daar alleen gesmolten is - gezien nergens anders last in de gehele woning)?
Wat raden jullie me aan a.u.b.?
Het initieel plan was om simpelweg een keramische tegel op de oude vloer te plakken… niet direct om alles eruit te halen en bv. ook vloerverwarming te overwegen gezien de kosten al sterk beginnen op te lopen (o.a. een nieuwe gevel, na isolatie).
1) wellicht kijken we eerst best eens hoe diep/dik die beton/chappe laag is waarop we nu geëindigd zijn? Of?
2) Een mogelijkse denkpiste was om eventueel de ruimte waar dit probleem is, de vloer uit te halen tot en met die betonlaag die we nu aantroffen, en daarop een plastiek te leggen, vervolgens stabilisé en daarop opnieuw te vloeren… maar is die 8cm bv. diep genoeg (sterk vermoedelijk zal isolatie sowieso met deze diepte niet mogelijk zijn?).
Graag jullie advies/denkpistes (beste oplossing prijs/duurzaamheid (in the long term?). We willen dit ‘in orde’ doen zodanig we later geen miserie hebben.
Alvast hartelijk dank!
Fijne groeten,