Druk verhogen in douche met doorstromer - hydrofoorpomp?
Hallo iedereen, mijn eerste keer hier, dus ik hoop dat ik geen vraag stel die al vaker gesteld werd. Ik vond alvast niet meteen een antwoord op mijn vraag.
In mijn huis heb ik een probleem met de druk en het debiet van het water.
Er zijn 4 waterpunten, namelijk de keuken, wc beneden, cv ketel en de badkamer boven met 2 lavabo's, een wc en een douche. De lavabo's en douche zitten hierbij op een doorstromer die op zolder staat (1 verdieping hoger). Bij de lavabokraan hebben we een goeie druk en als deze op warm staan schiet de doorstromer meteen aan (die horen we aanschieten), maar bij de douche is dat niet het geval. De druk valt op zich wel nog mee, maar de doorstromer schiet pas aan als we een lavabokraan op warm een beetje openzetten. Dit is heel vervelend en natuurlijk zonde voor al dat waterverbruik.
Ik heb zonet het debiet gemeten en in de douche kwam ik op 3,1 liter/minuut, wat dus echt laag is. Zonder douchekop kwam ik op 3,8 l/m. Bij de lavabokraan is dat 7 l/m.
Er is al eens een loodgieter langs geweest die me vertelde dat de beste oplossing een boiler aanschaffen is die zelf druk kan verhogen, maar die investering zagen we minder zitten, want de doorstromer werkt gewoon naar behoren. Enkel is er onvoldoende druk of debiet om hem te laten aanslaan. Ook zou ik graag zelf het probleem kunnen oplossen indien mogelijk (kostbesparend).
Vandaar dat ik graag eens wou horen wat jullie vermoeden dat het werkelijke probleem is en welke opties ik heb om het op te lossen.
Kunnen we bv vragen aan de gemeente/watergroep om het debiet te verhogen bij ons, is dat zelfs een mogelijkheid? Of moeten we eerder denken aan een hydrofoorpomp te installeren om de druk te kunnen verhogen? Daarbij dacht ik aan de Esybox Mini 3, maar die is toch ook vrij kostelijk. Zou het probleem dan zeker opgelost zijn?
Er zijn ook 'tap boosters' op de markt die een drukverhoging kunnen voorzien per waterpunt, maar dat zal wellicht niet werken als deze na de doorstromer wordt geïnstalleerd? Of sluit ik deze best vóór de doorstromer aan? Iemand ervaring mee?
Een tap booster zou ik eventueel wel installeren op onze keukenkraan moesten we niet met een hydrofoorpomp willen werken, want daar is het debiet maar 2,5 l/m, echt heel zwak.
Alvast heel erg bedankt voor de hulp en ik ben benieuwd wat mijn opties zijn!

.png?w=760&auto=format&ar=4%3A3&fit=crop&crop=faces%2Cfocalpoint&corner-radius=10&mask=corners&lossless=true&s=82579632316c660fb43a475f7a6f8dcb)