4

Riolering afgekeurd

Jari1234
Jari1234
#Voorbereidende werken · 2 dagen geleden

Sinds 2021 ben ik reeds aan het bouwen en nu was eindelijk het moment daar om de riolering te laten keuren. De riolering is geplaatst volgens de vergunde plannen van de architect en de stad. Nu komt Farys deze week de riolering keuren en wist die me te vertellen dat het grijs water foutief is aangesloten (deze zit momenteel achter de septische put). Aangezien ik in een collectief te optimaliseren buitengebied woon is dit blijkbaar verboden en moet de riolering worden aangepast zodat het grijs water in de overloop van de septische put komt. 

De enige mogelijke oplossingen zijn het bijplaatsen van een tweede septische put voor het grijs water of een volledig nieuwe septische put (+3000l) te laten steken waarin zowel het zwart als grijs water kan worden opgevangen. Momenteel is de geplaatste septische put 2500l wat niet voldoende is voor zowel grijs als zwart water in op te vangen. 

Nu stel ik mij de vraag wie hier in fout is en wie voor deze extra kosten voor de werken zal moeten opdraaien.

De aannemer en bouwheer treffen hier in mijn ogen geen schuld aangezien deze de vergunde plannen hebben gevolgd en geen kennis van zaken hebben ivm regelgeving. De bouwheer betaalt dan ook de architect om de correcte info op papier te plaatsen en verwacht van de stad deze na te kijken en aan te passen indien deze foutief is. 

Alle reacties

0
Charel
Charel
932 5441 Andere professioneel
1 dag geleden

Waarom kan je niet de septische put zo laten en de grijswaterleiding aansluiten op de overloop ipv op de inloop?

Sowieso ook de architect ter verantwoording roepen.

0
Jari1234
Jari1234
0 2 Andere professioneel
1 dag geleden

Het grijs water zou inderdaad moeten aangesloten worden op de overloop van de septische put, maar voor een goede werking van deze put te hebben moet die voldoende volume hebben. Officieel stelt dfe VMM dat een put van 3000l nodig is voor een combinatie van grijs en zwart water. Dus indien je dit zou willen doen moet je de volledige put er uit halen en vervangen door een nieuwe put van 3000l.

Een septische put heeft namelijk weinig funcite als je volume niet groot genoeg is om zowel grijs als zwart water te verwerken.

De architect is reeds op de hoogte gebracht maar deze lijkt, na men telefoontje, van de aardbodem verdwenen zonder reactie.

0
Charel
Charel
932 5441 Andere professioneel
1 dag geleden

Ik vrees dat ik niet helemaal begrijp wat je bedoelt.

Je zegt dat het grijs water moet worden aangesloten op de overloop van de put maar dat de put dan niet voldoende volume hiervoor heeft maar als dat water op de overloop wordt aangesloten komt het niet in de put.

Kan het zijn dat je de term overloop verkeerd gebruikt? De overloop is namelijk de buis tussen de put en de openbare riolering.

Als je zegt dat het grijs water moet worden aangesloten op de overloop, dan komt dat niet in de put.

In uw eerste post zeg je dat het grijs water foutief is aangesloten (momenteel achter de septische put): Wat bedoel je met achter de put? Op de invoerleiding naar de put of op de uitvoerleiding van de put naar de riolering (de overloop)?

0
Jari1234
Jari1234
0 2 Andere professioneel
1 dag geleden

Mijn excuses ik had het op het tweede compartiment van de septische put. Momenteel zit het grijs water dus op de overloop van de septische put maar volgens het resultaat van de keuring moet al het grijs water in een collectief te optimaliseren buitengebied aangesloten worden op een voorbehandelingsinstalatie (iba of septische put). Dus het grijs water moet eerst in de septische put komen. Nu is het probleem dus dat dit te laat is opgemerkt en dat de septische put kwa volume onvoldoende groot is om zowel grijs als zwart water te verwerken.

Een nieuwe woning bouwen? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’

Een nieuwe woning bouwen? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’

Een woning bouwen? Er komt heel wat bij kijken! We helpen je graag op weg met ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’.

Bestel nu
Je woning renoveren? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’

Je woning renoveren? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’

In ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’ vind je tal van tools, tips en inspiratie om je verbouwproject in goede banen te leiden.

Bestel nu

Laat je e-mailadres achter en we houden je de hoogte van nieuwe antwoorden en reacties op deze vraag.

Lees ook

Dilemma: een regenwaterput plaatsen of niet?

Dilemma: een regenwaterput plaatsen of niet?

Laat je best een regenwaterput plaatsen of is het geen meerwaarde? We vroegen het aan Silvia De Nolf, adviseur bij NAV en waterconsulent.

Lees meer

Waar naartoe met bouwafval? Dit zijn de opties

Waar naartoe met bouwafval? Dit zijn de opties

Er zijn heel wat opties om je bouwafval op een milieuvriendelijke manier kwijt te raken. Van een puinzak over een container tot het recyclagepark.

Lees meer

Onze toolbox
Offertes aanvragen

Vraag vrijblijvend offertes aan! Ontvang snel max. 4 offertes van vakmannen. Bespaar tijd én geld!

Aanvragen
Premies en subsidies

Met premies en subsidies kan je flink besparen. Kijk waar jij recht op hebt.

Zoeken
Magazines

Bouwen of verbouwen? Bestel je gratis magazine!

Aanvragen
Praktische gidsen

Met deze praktische digitale gidsen ben je meteen geïnformeerd en heb je een handige checklist bij de hand.

Aanvragen
Forum

Zit je met een vraag? Stel ze aan andere bouwers en verbouwers.

Stel je vraag