Murprotec of Renson
Hallo iedereen. We hebben sinds het kouder wordt opgemerkt dat we schimmelvorming hebben door condensatievocht. Voorlopig proberen we het te beperken door luchtontvochtiger aan te zetten en meerdere keren per dag boven en beneden te doorluchten (met de ontvochtiger uit). Omdat we niet elke herfst/winter beginnende schimmel willen opkuisen, zouden we graag een ventilatiesysteem installeren. D is sowieso geen optie omdat we geen grote werken willen en de duurste optie is. We zaten te denken aan C+, waarvoor we al een offerte gehad hebben (die zou in de slaapkamers komen, badkamer, woonruimte/keuken en wasplaats). Deze werkt dus met natuurlijke aanvoer en mechanische afvoer. Ik lees op internet ook dat dit vaak gebruikt wordt in bestaande woningen (onze woning van 2003). Onlangs is Murprotec ook geweest. Zij werken met hun CTA systeem, dat mechanische aanvoer en natuurlijke afvoer is. Zij zorgen voor een overdruk waardoor de vuile lucht naar buiten wordt geduwd, maar hiervoor moeten we in onze rubbers van de ramen een gat maken (we hebben niet overal roosters in de ramen). Ik vind dit niet echt een fijn idee, doordat insecten zo makkelijker kunnen binnenkomen lijkt mij. Ik dacht dat Murprotec dus eigenlijk een ventilatiesysteem B is, alhoewel beweerd wordt van niet, en ik lees ook dat C+ beter is dan B. Toch weet ik het niet goed omdat je met het Murprotecsysteem propere lucht binnenkrijgt en vuile lucht buitengeduwd wordt, wat ook wel goed lijkt. Vandaar dus de vraag; wat is het beste? Heeft iemand ervaringen met deze systemen?
Alvast bedankt
Sharon
.jpg?w=760&auto=format&ar=4%3A3&fit=crop&crop=faces%2Cfocalpoint&corner-radius=10&mask=corners&lossless=true&s=9b7f9727e9be23eb4784324e832b5869)