1

Van schilddak naar plat dak?

Bea_blgr
Bea_blgr
#Dak · 2 maanden geleden

Hi all

Wij hebben op dit moment een stuk plat dak en een stuk schilddak (50/50). De zoldervloer waarop het schilddak rust, is een betonnen plaat die doorloopt buiten de buitenmuur met in die plaat de bakgoten. Dit zorgt voor een koudebrug en schimmel.

Ons schilddak is niet geïsoleerd, we hebben ook geen onderdak en de bakgoten moeten aangepast worden en mee geïsoleerd worden om het probleem op te lossen.

Nu dachten wij om het dak weg te nemen en een plat dak te maken, zo is het huis meer uniform, aangezien het nu 50% schilddak is en 50% plat.

Zijn wij te enthousiast? Zien we iets over het hoofd? 
alvast bedankt voor jullie input! 

Alle reacties

0
Charel
Charel
932 5455 Andere professioneel
2 maanden geleden

Beste,

Tenzij het schilddak in zeer slechte staat zou zijn en sowieso ook zou moeten worden vervangen, zie ik het nut niet in om alles af te breken en vervolgens een plat dak hiervan te maken.

De koudebrug die je nu hebt met de doorlopende betonplaat kan je net zo goed en veel goedkoper oplossen zonder het schilddak af te breken.

En de zolder kan je ook veel goedkoper en vooral veel gemakkelijker isoleren dan dat je het zou moeten doen bij het omvormen naar een plat dak.

Indien je de zolder absoluut niet meer wilt gebruiken zou je zelfs de zoldervloer kunnen isoleren wat neerkomt op het simpelweg afrollen van dikke isolatiematten (minstens 20 cm dikte).

Als je daarentegen de dakhelling langs binnen isoleert, wat ook gemakkelijk zelf te doen is, dan behoud je hiermee nog altijd de optie om de zolder voor het ene of het andere te gebruiken.

Onderschat de kosten van een degelijk geisoleerd plat dak niet!

Weet ook dat je hiervoor een bouwtoelating zou moeten aanvragen met verplichte inschakeling van een architect. 

Kortom: Volgens mij zijn jullie inderdaad wat te enthousiast en worden er te veel zaken over het hoofd gezien.

Je woning renoveren? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’

Je woning renoveren? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’

In ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’ vind je tal van tools, tips en inspiratie om je verbouwproject in goede banen te leiden.

Bestel nu

Laat je e-mailadres achter en we houden je de hoogte van nieuwe antwoorden en reacties op deze vraag.

Lees ook

Dakbedekking: de trends voor je dak in 2026

Dakbedekking: de trends voor je dak in 2026

Ontdek welke dakbedekking past bij jouw stijl. Van 2-in-1 dakpannen tot circulaire en zonnedakpannen: dé trends voor een functioneel en stijlvol dak.

Lees meer

EPDM als dakbedekking voor een plat dak: duurzaam en onderhoudsvriendelijk

EPDM als dakbedekking voor een plat dak: duurzaam en onderhoudsvriendelijk

EPDM is een duurzame en onderhoudsvriendelijke dakbedekking voor platte daken. Ontdek meer over de soorten, prijs, plaatsing en onderhoud.

Lees meer

De dakopstand: kosten, soorten en handige tips voor jouw plat dak

De dakopstand: kosten, soorten en handige tips voor jouw plat dak

Alles wat je moet weten over de dakopstand: van functie en soorten tot handige tips voor plaatsing en onderhoud.

Lees meer

Onze toolbox
Offertes aanvragen

Vraag vrijblijvend offertes aan! Ontvang snel max. 4 offertes van vakmannen. Bespaar tijd én geld!

Aanvragen
Premies en subsidies

Met premies en subsidies kan je flink besparen. Kijk waar jij recht op hebt.

Zoeken
Magazines

Bouwen of verbouwen? Bestel je gratis magazine!

Aanvragen
Praktische gidsen

Met deze praktische digitale gidsen ben je meteen geïnformeerd en heb je een handige checklist bij de hand.

Aanvragen
Forum

Zit je met een vraag? Stel ze aan andere bouwers en verbouwers.

Stel je vraag