Open isolatie bij zoldervloer isoleren

6

Open isolatie bij zoldervloer isoleren

Rveetv
Rveetv
#Isolatie · 6 dagen geleden

Ik ga mijn plafond met de zolder isoleren met 24cm isolatie. Dit omdat er een nieuwe plafond in komt (metalstut, dampscherm, gyproc).

Mijn huidige vloerbedekking van de zolder (osb) loopt niet tot het einde.

kan het kwaad dat de minerale wol dan gewoon 'vrij' ligt in de zolder ruimte en niet bedekt door osb plaat? 

kan het eveneens kwaad dan dat er een paar cm vrije ruimte is tussen de kepers en de osb door het niet perfect aansluiten van de 24cm minerale wol?

Wetende dat het dak een onderdak heeft. 

Alle reacties

0
Rveetv
Rveetv
0 5 Andere particulier
6 dagen geleden

Omdat een tekening meer verduidelijkt:

https://livios-images.imgix.net/livios/forum/messages/97466/img-5248.jpeg?auto=format&fit=crop&crop=faces%2Cfocalpoint&lossless=true&corner-radius=10&mask=corners&s=bf5cf357138ea5fb4006494f13025044
0
Charel
Charel
932 5454 Andere professioneel
5 dagen geleden

Het kan geen kwaad dat de isolatie open ligt, integendeel, hoe meer dampopen hoe beter. Het zou zelfs goed zijn dat die osb beplating ook min of meer dampopen zou zijn.

Het kan in dit geval ook niet zoveel kwaad dat de tussenruimtes niet geheel gevuld zijn al is het altijd beter dat je van de gelegenheid gebruik maakt om alle tussenruimtes met isolatie te vullen. Je hebt dan een grotere isolatiewaarde door de extra dikte en minder verlies door inwendige ventilatie.

0
Rveetv
Rveetv
0 5 Andere particulier
5 dagen geleden

Het kan geen kwaad dat de isolatie open ligt, integendeel, hoe meer dampopen hoe beter. Het zou zelfs goed zijn dat die osb beplating ook min of meer dampopen zou zijn.

Het kan in dit geval ook niet zoveel kwaad dat de tussenruimtes niet geheel gevuld zijn al is het altijd beter dat je van de gelegenheid gebruik maakt om alle tussenruimtes met isolatie te vullen. Je hebt dan een grotere isolatiewaarde door de extra dikte en minder verlies door inwendige ventilatie.

Bedankt! Dan hoef ik mij geen zorgen te maken.

Dit is het totaalplaatje van hoe ik de isolatie zou uitvoeren.

https://livios-images.imgix.net/livios/forum/messages/97468/totaal-dak.jpg?auto=format&fit=crop&crop=faces%2Cfocalpoint&lossless=true&corner-radius=10&mask=corners&s=62ca79a9a3a046de3a1d72521346594f
0
Charel
Charel
5 dagen geleden· Bedankje ontvangen

Ik zie nu dat je de dakhelling isoleert met 10 cm glaswol en de zoldervloer met 24 cm wat een beetje vreemd is.

De zolder isoleer je met 10 cm tegen een mogelijke buitentemperatuur van min 10 graden terwijl je de slaapkamers isoleert met 24 cm tegen een zoldertemperatuur die zelden onder de plus 5 graden zal zijn.

Het totaal van 34 cm glaswol zou veel effectiever zijn moest je die in één laag samenbrengen, dus ofwel alles in de dakhelling (voorkeur) ofwel alles in de zoldervloer. 

Het ideaal echter zou zijn dat je de opbouw van isolatie en dampscherm, zoals die perfect is voorzien in de schuinte boven de slaapkamer, eenvoudigweg zou doortrekken tot in de rest van de dakhelling op de zolder.

Isoleren van de zoldervloer heeft dan ook geen zin meer.

0
Rveetv
Rveetv
0 5 Andere particulier
5 dagen geleden

Het totaal van 34 cm glaswol zou veel effectiever zijn moest je die in één laag samenbrengen, dus ofwel alles in de dakhelling (voorkeur) ofwel alles in de zoldervloer. 

Het ideaal echter zou zijn dat je de opbouw van isolatie en dampscherm, zoals die perfect is voorzien in de schuinte boven de slaapkamer, eenvoudigweg zou doortrekken tot in de rest van de dakhelling op de zolder.

Isoleren van de zoldervloer heeft dan ook geen zin meer.

Die 10cm zit er nu nog. Maar zit tegen de pannen zonder onderdak. Bij het vervangen van het dak volgend jaar wou ik deze laten zitten of verwijderen omdat deze veel vocht gaat gezien hebben.

Best verwijderen dus? Ik kan tot 30cm gaan in de zoldervloer. 6 tussen kepers + 24cm wol. 

De dakhelling isoleren lijkt mij een vrij moeilijke oefening omdat er erg veel dwarsbalken zitten ( van de zoldervloer) waardoor een dampscherm aanbrengen een heel gedoe gaat worden om dit goed af te kunnen dichten. 
Daarom dat ik het via deze weg zou doen (en omdat de plafonds nu toch gedaan worden en er vrij eenvoudig een dampscherm kan gehangen worden).

0
Charel
Charel
5 dagen geleden

Oké, ik begrijp het.

Je beschouwt die oude glaswol dus gewoon als verloren en niet meetellend. Je kan ze in zijn onvolmaaktheid gewoon laten zitten maar ook wegnemen. En misschien kan je die isolatie hergebruiken om de zoldervloer extra te isoleren.

Het is het veel effectiever om bijvoorbeeld 30 cm isolatie in de zoldervloer te hebben dan 24 cm in de zoldervloer en 10 cm in het dak.

Het dampscherm is inderdaad wegens de vele doorbrekingen quasi onmogelijk perfect dicht af te werken. Dat kan veel gemakkelijker als je het vanaf het schuine gedeelte in de kamers ononderbroken kunt laten doorlopen in het plafond.

Als je de zolder nooit wilt of kunt gebruiken als bijkomende (verwarmde) leefruimte dan kan je inderdaad best de zoldervloer als de buitengrens van het beschermde volume beschouwen. Het beste zou dan zijn dat je de toegang daartoe zo goed als mogelijk ook isoleert en luchtdicht afsluit van de onderliggende ruimtes.

Een nieuwe woning bouwen? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’

Een nieuwe woning bouwen? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’

Een woning bouwen? Er komt heel wat bij kijken! We helpen je graag op weg met ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’.

Bestel nu
Je woning renoveren? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’

Je woning renoveren? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’

In ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’ vind je tal van tools, tips en inspiratie om je verbouwproject in goede banen te leiden.

Bestel nu

Laat je e-mailadres achter en we houden je de hoogte van nieuwe antwoorden en reacties op deze vraag.

Lees ook

Is jouw isolatie nog goed of is het tijd voor vervanging? Zo pak je het aan

Is jouw isolatie nog goed of is het tijd voor vervanging? Zo pak je het aan

Twijfel je aan je isolatie? Ontdek hoe je verouderde isolatie herkent, welke materialen en diktes ideaal zijn en hoe je de plaatsing slim aanpakt.

Lees meer

Het energiedieet: “Zo herken je een woning met slechte isolatie en kan je je energiekosten verminderen”

Het energiedieet: “Zo herken je een woning met slechte isolatie en kan je je energiekosten verminderen”

Herken slechte isolatie met tips van een energie-expert en verlaag je energiekosten. Leer alles over isolatieproblemen en slimme besparingsmethoden.

Lees meer

Offerte voor isolatie aanvragen? Zo ga je te werk

Offerte voor isolatie aanvragen? Zo ga je te werk

Ontdek alles over een offerte voor isolatie: de prijs, premies, aandachtspunten en tips om offertes te vergelijken.

Lees meer

Onze toolbox
Offertes aanvragen

Vraag vrijblijvend offertes aan! Ontvang snel max. 4 offertes van vakmannen. Bespaar tijd én geld!

Aanvragen
Premies en subsidies

Met premies en subsidies kan je flink besparen. Kijk waar jij recht op hebt.

Zoeken
Magazines

Bouwen of verbouwen? Bestel je gratis magazine!

Aanvragen
Praktische gidsen

Met deze praktische digitale gidsen ben je meteen geïnformeerd en heb je een handige checklist bij de hand.

Aanvragen
Forum

Zit je met een vraag? Stel ze aan andere bouwers en verbouwers.

Stel je vraag