4

VME (mede-eigendom) rantsoeneert CV

Phillipp.Richards
Phillipp.Richards
#Regelgeving · 1 week geleden
Deze vraag is goed beantwoord

Sinds dit najaar werd de verwarmingsketel in ons gebouw (ca. 100 wooneenheden) systematisch uit van klokslag middernacht tot het ochtendgloren. Het betreft hier, overduidelijk, géén defect. De beslissing (laat staan: onderbouwing) van deze klaarblijkelijke ‘rantsoenering’ is nergens terug te vinden in de verslagen van de recentste (gewone zowel als bijzondere) AV's. Gezien de grootte van het betreffende gebouw is er een syndicus (c.q. ingehuurd bedrijf) én een RvME, naast de vanzelfsprekende VME actief. Tot hiertoe kregen wij geen antwoord van één van beide hieromtrent. Het benieuwt ons, evenwel, zéér in hoeverre ‘een’ raad van mede-eigendom dergelijke in de individuele woonomstandigheden & persoonlijke levenssfeer ingrijpende beslissingen kàn/ mag nemen. Het rantsoeneren van verwarming lijkt ons sowieso énkel in gevallen van hoogdringendheid/ acute ‘nood’ een theoretische mogelijkheid, en kan o.i. geenszins gebombardeerd worden tot ‘regime’ …? Indien een VME wel degelijk gemachtigd is om zulke ingrepen te verrichten, vragen wij ons daar de wettelijke & reglementaire voorwaarden (de exacte, benodigde meerderheid e.d.) van af… Kan iemand hier ons iets over vertellen?

Alle reacties

0
Phillipp.Richards
Phillipp.Richards
0 2 Andere particulier
1 week geleden

EDIT: "Dit najaar werd de verwarmingsketel in ons gebouw (ca. 100 wooneenheden) vernieuwd, doch valt sindsdien systematisch - elke dag dus - uit van [...]" - excuses voor de onzorgvuldigheid ;o)

0
Kris M
Kris M
594 3502 Andere particulier
1 week geleden

Dit is omdat dat zo geconfigureerd is.  Installateur vragen om die nachtmodus af te zetten (na akkoord VME)

0
Koen0333
Koen0333
0 8 Andere particulier
1 week geleden· Bedankje ontvangen

De VME heeft blijkbaar nooit laten weten dat die nachtmodus moest geactiveerd worden dus de vraag is eerder op wie zijn vraag de nachtmodus is geactiveerd...

0
Phillipp.Richards
Phillipp.Richards
0 2 Andere particulier
1 week geleden

...en of zoiets - het limiteren (rantsoeneren) van verwarming volgens een 'standaard' regime, terwijl er niet zoiets bestààt als een uniform levensritme - binnen een mede-eigendom überhaupt mág/ kan. Een mede-eigendom is immers geen comune. De vraag is dus, voor alle duidelijkheid, vooral juridisch van aard. Niet 'technisch'... (Vandaar dat ik ze in de subsectie "Regelgeving" postte.)

Je woning renoveren? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’

Je woning renoveren? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’

In ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’ vind je tal van tools, tips en inspiratie om je verbouwproject in goede banen te leiden.

Bestel nu
Een nieuwe woning bouwen? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’

Een nieuwe woning bouwen? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’

Een woning bouwen? Er komt heel wat bij kijken! We helpen je graag op weg met ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’.

Bestel nu

Laat je e-mailadres achter en we houden je de hoogte van nieuwe antwoorden en reacties op deze vraag.

Lees ook

Wat verandert er vanaf 1 juli?

Wat verandert er vanaf 1 juli?

Vanaf juli veranderen de renovatiepremies, kan je makkelijker energieleveranciers vergelijken en is de gasketel duurder. Alle wijzigingen op een rij.

Lees meer

Verlaagde btw op sloop en heropbouw niet voor 1 juli

Verlaagde btw op sloop en heropbouw niet voor 1 juli

De geplande btw-verlaging naar 6% voor sloop en heropbouw staat on hold. De oppositie heeft de stemming woensdag in de Kamer geblokkeerd.

Lees meer

Bouwvergunning aanvragen: in deze gevallen is het verplicht

Bouwvergunning aanvragen: in deze gevallen is het verplicht

Voor welke bouw- en renovatiewerken moet je een omgevingsvergunning (bouwvergunning) aanvragen? Ontdek welke procedure je moet volgen.

Lees meer

Onze toolbox
Offertes aanvragen

Vraag vrijblijvend offertes aan! Ontvang snel max. 4 offertes van vakmannen. Bespaar tijd én geld!

Aanvragen
Premies en subsidies

Met premies en subsidies kan je flink besparen. Kijk waar jij recht op hebt.

Zoeken
Magazines

Bouwen of verbouwen? Bestel je gratis magazine!

Aanvragen
Praktische gidsen

Met deze praktische digitale gidsen ben je meteen geïnformeerd en heb je een handige checklist bij de hand.

Aanvragen
Forum

Zit je met een vraag? Stel ze aan andere bouwers en verbouwers.

Stel je vraag