Condens bad en kkn op volle muur en oude vloer na dak en raamisolatie

4

Condens bad en kkn op volle muur en oude vloer na dak en raamisolatie

Slavglot
Slavglot
#Isolatie · 1 week geleden

Ik heb een oude boerderijwoning gerenoveerd. Op de zolder heb ik (op dampscherm) 18 cm rotswol gelegd. Onder de vernieuwde vloeren 3 cm XPS. Keuken en badkamer, noordkant en achteraan de woning, waren aanvaardbaar qua comfort waardoor de vloer daar niet vervangen werd.

Ik snap dat deze vochtige ruimtes steeds condens veroorzaken op de koude oppervlakken (volle buitenmuur en ijskoude vloer) ondanks goed verwarmen van de ruimte.

Er is reeds natuurlijke ventilatie met roosters in beide ruimtes.

Hoe kan men dit condensprobleem verbeteren en toch niet alle warmte verliezen? (Geforceerde sterke afzuiging zou zeker helpen, maar dan stook je je arm)

Ik begreep ook dat buitenisolatie van de gevel zou helpen. Dat zou de gevel veel verdikken maar vooral het uitzicht verstoren.....

Iemand tips, ervaring?

Alle reacties

0
Charel
Charel
932 5457 Andere professioneel
1 week geleden

Hoe wordt er nu geventileerd ? Ventileren zoals het hoort hoeft helemaal niet te betekenen dat je hiermee energie verliest. Meestal is het tegendeel waar.

0
Kris M
Kris M
594 3508 Andere particulier
1 week geleden

t Is simpel.  Condensatie treedt op op de koude oppervlakten.  Dus die ook isoleren of sterk verwarmen en ventileren als lapmiddel.  Ventileren moet je best hoedanook doen. 

0
Slavglot
Slavglot
0 16 Andere particulier
1 week geleden

Dag Charel,

In elke ruimte een verluchtingsrooster (opening met 10 cm diameter).

Wel nog geen ventilator in geplaatst.

Indien ik ventilator zou zetten, hoe best aansturen?

Met schakelaar om continue te laten draaien als het probleem er is?

Of met timer (30 minuten) op lichtschakelaar?

Of met vochtsensor? 

Geert

0
Slavglot
Slavglot
0 16 Andere particulier
1 week geleden

Als ik goed begrepen heb, moet men langs buiten isoleren. Maar wordt zeer lelijk bij een oude boerderij.

Nu zijn er al geveldoorboringen van 10 cm in beide ruimtes.

Best overgaan van "natuurlijke" ventilatie naar "geforceerd"? Maar hoe dit best regelen want is onmogelijk dat 24/24 zeer warm te houden.

Tips?

Vraag nu gratis en vrijblijvend offertes voor isolatiewerken

Vraag nu gratis en vrijblijvend offertes voor isolatiewerken

Wil je je energierekening verlagen? Laat je woning isoleren door vakmensen uit de buurt. Vraag nu gratis en vrijblijvend offertes aan.

Offertes aanvragen
Je woning renoveren? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’

Je woning renoveren? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’

In ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’ vind je tal van tools, tips en inspiratie om je verbouwproject in goede banen te leiden.

Bestel nu

Laat je e-mailadres achter en we houden je de hoogte van nieuwe antwoorden en reacties op deze vraag.

Lees ook

Isoleren: prijs, premies, materialen en plaatsing

Isoleren: prijs, premies, materialen en plaatsing

Ga je isoleren? Ontdek de prijzen, premies en de materialen. Maar ook: hoe dik moet je isoleren en hoe moet je dak, vloer en (spouw)muren isoleren?

Lees meer

Zelf je woning isoleren is dé lenteklus bij uitstek: zo pak je het aan

Zelf je woning isoleren is dé lenteklus bij uitstek: zo pak je het aan

De lente is de ideale periode om je woning te isoleren. Zo is je woning energiezuiniger tegen de winter. Maar hoe doe je dat: zelf je woning isoleren?

Lees meer

Wat is de prijs van dakisolatie? Ontdek de prijs per m²

Wat is de prijs van dakisolatie? Ontdek de prijs per m²

Je dak isoleren is de snelste stap naar een energiezuinige woning. Maar op welke premies heb je recht en wat is de prijs van dakisolatie?

Lees meer

Onze toolbox
Offertes aanvragen

Vraag vrijblijvend offertes aan! Ontvang snel max. 4 offertes van vakmannen. Bespaar tijd én geld!

Aanvragen
Premies en subsidies

Met premies en subsidies kan je flink besparen. Kijk waar jij recht op hebt.

Zoeken
Magazines

Bouwen of verbouwen? Bestel je gratis magazine!

Aanvragen
Praktische gidsen

Met deze praktische digitale gidsen ben je meteen geïnformeerd en heb je een handige checklist bij de hand.

Aanvragen
Forum

Zit je met een vraag? Stel ze aan andere bouwers en verbouwers.

Stel je vraag