6

Nieuwe ramen afstand tot dorpel

Kathie
Kathie
#Ramen en deuren · 2 maanden geleden

We hebben nieuwe ramen laten plaatsen in onze woning. Mooie ramen maar de afstand tot de dorpel is makkelijk 1,5cm. Alles werd mooi afgekit maar ik stel me toch echt de vraag of dit normaal is. Nu is die kit mooi maar mooier wordt die niet in de toekomst. 
De venstertabletten binnen werden behouden maar ook daar is de afstand even groot dus het ligt niet daaraan.

Graag jullie mening wat aanvaardbaar is.

Alle reacties

0
Tec8
Tec8
0 21
2 maanden geleden

Slecht opgemeten. 
dat hoort niet eens afgekit te zijn, maar op een rubber of een brede strook kit te liggen. 
hangen ze dan enkel met doken aan de zijkanten vast?

0
Kathie
Kathie
0 2
2 maanden geleden

Ze leken ook te steunen op de onderkant maar het is onlogisch, ik weet het

0
moes
moes
73 734 Andere professioneel
1 maand geleden

U zal naar alle waarschijnlijkheid een huis hebben waar aan de dorpel op de rug een verhoogde opstand is. In vele gevallen is dit een strook van laa tons zeggen 1,5 tot 2 cm dike en die wordt tegen gekleefd. Kan ook zijn dat deze dorpel met opstand uit 1 stuk werden gemaakt maar dat zijn dan echt wel oude dorpels toen dit nog allemaal betaalbaar was. Dat zal de reden zijn. De onderkant van uw ramen is vrij vlak zeker als het houten ramen zijn. Daarom worden bij houten ramen wat we noemen een slag getrokken. Bij pvc en alu ramen hebben we daar voor speciale profieltjes die men er onderaan kan bij zetten. Zo krijg je een "trapje". Zo,n prodieltje noemen wij in ons vak nogal snel een "renovatie-neuzeke'  Aan de binnekant word zo,n verschil afgewerkt met een plat latje in de zelfde kleur. 

Nu dit is wel een dingetje bij het opmeten. Van slecht opmeten zou ik niet zo direct spreken, het is soms heel erg moeilijk te zien. Vroeger werden sommige ramen aan de onderkant uitgefreesd en kreeg je een soort van u die over zo,n opstand kwam te staan. Zo,n opstand dient vooral als vochtkering. Maar het heeft ook een esthetisch doel. Bij sommige oude herenhuizen zie je dat nog. Het geeft de ramen een iets lichtere uitstraliing omdat ze zweven. soort van "joint creux" ook alweer een vakterm.

Nu je zal er niet veel meer kunnen aan veranderen . En als het goed en proper gedaan is moet je er zeker niet wakker van liggen. Het komt meer voor dan je denkt zeker bij renovatie

0
Tec8
Tec8
0 21
1 maand geleden

Denk niet dat er een opstand is. TS stelt dat het binnen ook die afstand heeft. 

0
Kathie
Kathie
0 2
1 maand geleden

Neen de dorpels zijn vlak

0
Tec8
Tec8
0 21
1 maand geleden

Dus wel degelijk slordig opgemeten. 

Vraag nu vrijblijvend offertes aan voor ramen en deuren

Vraag nu vrijblijvend offertes aan voor ramen en deuren

Ramen en deuren? Vraag vandaag nog gratis en vrijblijvend offertes aan van erkende vakmensen bij jou in de buurt.

Offertes aanvragen
Je woning renoveren? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’

Je woning renoveren? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’

In ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’ vind je tal van tools, tips en inspiratie om je verbouwproject in goede banen te leiden.

Bestel nu

Laat je e-mailadres achter en we houden je de hoogte van nieuwe antwoorden en reacties op deze vraag.

Lees ook

Vraag aan de lichtexpert: hoe krijg je meer daglicht in je aanbouw?

Vraag aan de lichtexpert: hoe krijg je meer daglicht in je aanbouw?

Lichtexpert Joël Sels geeft praktische tips om meer daglicht in je aanbouw te krijgen. Ontdek slimme oplossingen en voorkom lichtverlies.

Lees meer

3 redenen om je garagepoort te vervangen bij renovatie

3 redenen om je garagepoort te vervangen bij renovatie

Een garagepoort kan je om meer dan één reden vervangen: een nieuwe look, betere isolatie, meer comfort of extra beveiliging. Hierop moet je letten.

Lees meer

Wat is de meest geschikte lichtkoepel voor jouw woning? Zo maak je de juiste keuze

Wat is de meest geschikte lichtkoepel voor jouw woning? Zo maak je de juiste keuze

Lichtkoepels laten meer daglicht binnen en zijn een meerwaarde voor je huis. Ontdek de soorten, voordelen en tips om de juiste lichtkoepel te kiezen.

Lees meer

Onze toolbox
Offertes aanvragen

Vraag vrijblijvend offertes aan! Ontvang snel max. 4 offertes van vakmannen. Bespaar tijd én geld!

Aanvragen
Premies en subsidies

Met premies en subsidies kan je flink besparen. Kijk waar jij recht op hebt.

Zoeken
Magazines

Bouwen of verbouwen? Bestel je gratis magazine!

Aanvragen
Praktische gidsen

Met deze praktische digitale gidsen ben je meteen geïnformeerd en heb je een handige checklist bij de hand.

Aanvragen
Forum

Zit je met een vraag? Stel ze aan andere bouwers en verbouwers.

Stel je vraag