Probleem recht van overpad
Heb sinds 2022 een woning gekocht waar ook een doorgang naar mijn garage , maar de buren naast mij hebben al jaren terug hun huis gekocht, van de eigenaar die naast elkaar 3 huizen en bouwgrond had.
De buren kochten het huis die ook een gewone garage voor hebben en aan dde andere kant een doorgang hebben, maar die wou ook recht hebben om nog een achterom, de bouwkavel wat tussen nu mijn woning en dat van de buren zit gebruikte de eigenaar altijd om naar zijn werkhuis achter te gaan, dus dat werd een doorgang zo is een recht van overpad ontstaan zegt de buurman dat hij het huis heeft gekocht met doorgang .
Dat perceel bouwgrond/ doorgang had vroeger ook een eigen nummer 53 , maar wij kopen het huis en dat stukje doorgang is toegevoegd aan mijn perceel nummer 53 is dus weg dus ik ben de eigenaar van dat stuk grond en niet de buurman, die heeft dan alleen recht van overpad.
Maar wat is het nu hij heeft in de afgelopen jaren een poort bij de ingang gezet en ook een stukje van mijn eigendom ingebruik van 4,5 meter op 1,5 meter als stoep want hij heeft ook een veranda waar hij een ingang heeft gemaakt met een schuifdeur, dus ze kunnen daar gelijk de woningen in en uit via de doorgang.
Maar heb hinder van die poort dat tegen mijn huis aanzit en voor behoorlijk veel geluid maakt binnen mijn huis erg onaangenaam als die poort een aantal keren open en dicht gaan. En ben zelf de persoon die ook de doorgang staat te onderhouden, onkruid verwijderen en als het moet nieuwe grindkiezel bijstrooien .
Dus vraag aan de buurman omdat het in mijn ogen ook mijn eigendom is een kleine vergoeding van 100 euro per jaar omdat ze er ook gebruik van mogen maken en wij betalen over de doorgang belastingen, en dat ze ook meedoen aan het onderhoud onkruid verwijderen en om de zoveel tijd dat er steentjes moeten komen de rekening door twee delen, en dat ik een stukje van de poort mag halen voor de geluidshinder.
Toen was het feest ik betaal niks en die poort is van mij heb ik gemaakt en staat er al 20 jaar nooit geen klachte , en heb het huis gekocht met een doorgang en betaal niks. Dat lijkt mij niet meer dan normaal als ik dan kijk dat ik de eigenaar ben en niet hij dat ik het ook mag vragen en de poort eventueel mag verwijderen, en dat hij de in en uitgang van zijn veranda verwijderd want hij komt rechtstreeks vanuit zijn woning op mijn stukje grond al is het een doorgang, dat dient alleen om naar je garage te gaan.
Wat kan ik daar aandoen, liefst zou ik een totaal ontzegging willen van recht van overpad de verstandhouding is zo verzuurt inmiddels , of toch zeker dat hij aan mijn eisen gaat voldoen, en niet andersom dat hij maar kan doen wat hij wil dat doet hij nu juist heb zelf geen zeggenschap opdeze manier.
MVG R Bierdrager uit Lommel