hoe kan ik de huurder zijn achterstallige huur laten betalen

4

hoe kan ik de huurder zijn achterstallige huur laten betalen

claudine calleeuw
claudine calleeuw
#Bouwpartners · 13 jaren geleden

we hebben een tijd geleden ons appartement verhuurd aan een alleenstaande jongeman.  hij heeft echter nagelaten de huur te betalen en liet het appartement als stort achter (bergen afval lagen in de living en op het terras). het behang was losgekrabt door huisdiern ,die expliciet verboden waren volgens het huurcontract. ik had vooraleer hij erin trok alles opnieuw behangen en geschilderd.  ik ben toen naar het vredegerecht (in Kortrijk) gegaan,en heb de zaak gewonnen.  daar adviseerden ze mij om een deurwaarder aan te stellen .  ik heb toen zijn nieuw adres doorgegeven en zijn werkgever.  na een tijdje stuurde de deurwaarder mij een factuur voor bewezen diensten en zei mij niks te kunnen doen,aangezien hij in het zwart werkte.  

ik heb eerder ook al een proces tegen een wanbetaler gewonnen (ditmaal in brugge),dit deurwaarderskantoor heeft mij na 5 jaar opnieuw gecontacteerd en heeft de resterende schulden aan mij doorgestort.  

nu is mijn vraag : kan dit dat een deurwaarder mij een gepeperde rekening voorschotelt,zonder hem ook maar iets van de schulden te laten betalen?  kan ik de deurwaarder aansporen om de zaak nog eens her te bekijken,of moet ik dan weer zo'n 600 euro betalen?

ik heb vernomen dat deze huurder overal enkele maanden in zijn woonst blijft zonder betalen en dan een volgend slachtoffer zoekt.

wij hebben indertijd de woning gekocht volledig geleend (onze eigen woning staat borg)om zo een spaarboek te hebben voor onze kinderen later,maar met zoveel wanbetalers raken wij zelf in de problemen met onze lening.

Alle reacties

0
Bertje
Bertje
25 145 Verbouwer
13 jaren geleden· Bedankje ontvangen
Claudine, je kan de deurwaarder toch moeilijk verwijten dat hij met een gangster te maken heeft die in alles in het zwart doet. Deurwaarders werken nu eenmaal niet volgens het principe van "no cure, no pay". Heeft diene sjarel geen auto of zo op zijn naam waar ge beslag kunt op laten leggen ? Vraag toch maar eens advies aan je raadsman. succes, Bert
0
RodeRidder
RodeRidder
237 1896 Bouwer
13 jaren geleden· Bedankje ontvangen

Dag Claudine,

In Duitsland noemt men zulke mensen "Mietnomaden" (Huurzwervers).

Zoals Bert al zei, als die persoon niks heeft om beslag op te laten leggen, in de volksmond ook wel bekend als "je kan een steen het vel niet afdoen", vrees ik dat je aan het kortste eind trekt. Je kan proberen het leven van die persoon zuur te maken door hem/haar aan te geven als zwartwerker. Het is echter nog maar de vraag op je dat iets helpt en bovendien is niet makkelijk om met haat en wrok door het leven te gaan.

Mijn advies: Risico's zijn nu eenmaal inherent aan beleggingen. Vergeet dit voorval en wees in de toekomst selectiever bij het kiezen van huurders (Betalingsgeschiedenis, loonstrook, huur ook op naam van zijn/haar partner). Dit vermindert het risico aanzienlijk. 

Bovendien is er zoiets als inflatie wat jouw geleden schade uiteindelijk heel wat draaglijker maakt.

Groetjes H.

0
Mr. Gert DAMIAANS - ARGUS ADVOCATEN
44 175 Andere professioneel
12 jaren geleden

Geachte Mevrouw,

u kan inderdaad dit risico minstens gedeeltelijk inperken door een huurwaarborg te eisen in de huurovereenkomst en deze te laten volstorten vooraleer de huurovereenkomst een aanvang neemt.

Een gerechtsdeurwaarder kan als enigste een vonnis uitvoeren en betekenen. U had zodoende inderdaad nood aan een Gerechtdeurwaarder ten einde nazicht te leveren of een uitvoering eventueel mogelijk is. Een Gerechtsdeurwaarder kan echter geen terugbetaling of volledige recuperatie garanderen, enkel een inspanningsverbintenis. U zal dus genoodzaakt zijn diens kosten te vergoeden.

U bent echter geen alleenstaand geval. Zeer veel huurgeschillen worden in het voordeel van de verhuurder beslecht, maar de uiteindelijke recuperatie van achterstallige huurgelden of huurschade is vaak echter een utopie. Een huurwaarborg kan dan minstens dienen als pleister op de wonde.

Met vriendelijke groeten.

Een nieuwe woning bouwen? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’

Een nieuwe woning bouwen? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’

Een woning bouwen? Er komt heel wat bij kijken! We helpen je graag op weg met ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’.

Bestel nu

Laat je e-mailadres achter en we houden je de hoogte van nieuwe antwoorden en reacties op deze vraag.

Lees ook

Aannemer zoeken? Zo vind je er een voor jouw project

Aannemer zoeken? Zo vind je er een voor jouw project

Je bouwproject staat of valt grotendeels met de keuze van de juiste aannemer(s). Met deze tips kan je een aannemer zoeken voor jouw project.

Lees meer

De 5 voordelen van een sleutel-op-de-deurwoning

De 5 voordelen van een sleutel-op-de-deurwoning

Steeds meer kandidaat-bouwers kiezen voor een sleutel-op-de-deur woning. Wij zetten de vijf belangrijkste voordelen op een rij!

Lees meer

Nieuw bij Livios: ontdek onze handige tool om slim offertes te vergelijken

Nieuw bij Livios: ontdek onze handige tool om slim offertes te vergelijken

Vraag snel en gratis tot vijf offertes aan bij betrouwbare vakmannen via de nieuwe Livios-tool en vergelijk prijzen voor jouw bouw- of renovatieproject.

Lees meer

Onze toolbox
Offertes aanvragen

Vraag vrijblijvend offertes aan! Ontvang snel max. 4 offertes van vakmannen. Bespaar tijd én geld!

Aanvragen
Premies en subsidies

Met premies en subsidies kan je flink besparen. Kijk waar jij recht op hebt.

Zoeken
Magazines

Bouwen of verbouwen? Bestel je gratis magazine!

Aanvragen
Praktische gidsen

Met deze praktische digitale gidsen ben je meteen geïnformeerd en heb je een handige checklist bij de hand.

Aanvragen
Forum

Zit je met een vraag? Stel ze aan andere bouwers en verbouwers.

Stel je vraag