zonneboiler
zonneboiler
Alle reacties
Dag Jan,
Terechte vraag! Ja, nieuwbouw komt in aanmerking voor een beperkte premie ALS
- de bouwaanvraag voor 31 december 2011 werd verkregen EN
- je onder een opgelegd E-peil duikt.
Hopelijk brengt onderstaande tabel en kader een beetje duidelijkheid.
Wat ik wel vreemd vind is dat er wordt verwezen naar een kader met voorwaarden die sinds 1 januari 2013 van kracht zijn gegaan... Hoe kan je daar nu rekening mee houden als ze nog niet van toepassing waren een tijdje geleden?
Voor nieuwbouw was er nooit een premie van de netbeheerder, enkel een extra 300€ bij het behouden van een bepaald Epeil. Vast bedrag.
zoals gezegd was er voor nieuwbouw geen soortgelijke premie voozeien. Wel is het zo dat je bij nieuwbouw als je met je E-peil een stuk onder het wettelijk minimum duikt, je minder onroerende voorheffing (= grondlasten) moet betalen...
Je sanitair water gaat toch de helft goedkoper worden. en zelf produceren van energie vie zonneboiler of PV of warmtepomp wordt verplicht bij nieuwbouw...
.
Toch is het zo dat je bij nieuwbouw vooral moet kijken naar zeer hoge isolatiewaarden en dikten: die kan je er achteraf moeilijk bijsteken en kosten qua werkuren hetzelfde voor een dikke of dunne laag isolatie, de meerpijs zit dus enkel in het isolatiemateriaal zelf. Isolatie is echt maar een klein deel van het totale bouwkostenplaatje, maar ga je jaren van genieten... Desnoods 10% kleiner bouwen en iets voordeliger afwerking dit allemaal investeren in veel dikkere isolatieschil.
Een vriend van me heeft onlangs een rijhuis gernoveerd naar passiefwoning en bij 2 dagen niet stoken was de temperatuur van 21 slechts tot 16 gedaald midden de vorstperiode van januari!!! Ik bedoel maar: serieus gaan isoleren betaalt niet alleen terug qua energiefactuur maar ook naar milieu toe en naar comfort is dit duidelijk beter.

Een nieuwe woning bouwen? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’
Een woning bouwen? Er komt heel wat bij kijken! We helpen je graag op weg met ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’.
Laat je e-mailadres achter en we houden je de hoogte van nieuwe antwoorden en reacties op deze vraag.
Lees ook

Wonen 2025 opent eind deze maand de deuren
Op 25 januari 2025 gaat bouwbeurs Wonen van start. De Nekkerhal in Mechelen is dan dé plek voor iedereen die op zoek is naar bouwinformatie en inspiratie.
Lees meer
Ga gratis naar Bouwbeurs Roeselare 2025
Op 1 februari opent Bouwbeurs Roeselare opnieuw de deuren. Dankzij Livios kan je gratis naar de beurs.
Lees meerOnze toolbox
Vraag vrijblijvend offertes aan! Ontvang snel max. 4 offertes van vakmannen. Bespaar tijd én geld!
AanvragenMet premies en subsidies kan je flink besparen. Kijk waar jij recht op hebt.
ZoekenMet deze praktische digitale gidsen ben je meteen geïnformeerd en heb je een handige checklist bij de hand.
Aanvragen