4

welfsels draagkracht

luytek
luytek
#Fundering · 12 jaren geleden

Hallo,

We hebben onlangs een huis gekocht uit 1960 waarbij gebruik gemaakt werd van welfsels als verdiepingsvloer.

Eén van de slaapkamers op de 1e verdieping zouden we willen verbouwen tot badkamer en hier in de vloer gaten maken om de nodige afvoer/leidingen laten door te lopen.

In de living is er echter nu al een lange haarscheur te zien over de gehele lengte van de welfsels.

(zie tekening in bijlage)

Zou het verstandig zijn om hiervoor een archictect te contacteren en plan laten op te maken of is het gevaar op verdere scheuren beperkt ?

https://livios-images.imgix.net/livios/forum/messages/8163/doorsnede.jpg?auto=format&fit=crop&crop=faces%2Cfocalpoint&lossless=true&corner-radius=10&mask=corners&s=e62ffd9cd0fe9e804b905c9233dddb7f

Alle reacties

0
jantruyens
jantruyens
7 22 Bouwer
11 jaren geleden· Bedankje ontvangen

Beste Koen

Scheuren kunnen altijd optreden in de lengte richting van de welfsels, dit is op zich geen probleem.

Zeker als er een betondruklaag op de welfsels is gestort, zal een aantal gaten voor een afvoerbuis van 50mm doorsnee geen probleem vormen.

Een volle badkuip kan wel voor problemen zorgen indien er geen druklaag op de welfsels is gestort.

0
luytek
luytek
0 1 Verbouwer
11 jaren geleden

Dag Jan,

Wat is een betondruklaag ? Ik zie dat er een soort cement op de welfsels gestort is een laagje van max 4cm.

De badkuip ga ik strategisch plaatsen boven de steunmuur, zodat het gewicht hierover verdeeld wordt.

0
jantruyens
jantruyens
7 22 Bouwer
11 jaren geleden

een druklaag is een laag beton van een 5 tot 10 cm over de welfsels (soms met wapening = ijzer net)

Als de cementlaag waar je over spreekt geen steentjes bevat, gaat dit een chape laag zijn, dit doet niet zo veel aan de sterkte.

Badkuip boven een steunmuur zal idd geen probleem vormen.

Ivm het boren van de gaten is het aan te raden om meerdere gaten dwars over een van de welfsels te vermijden.

veel succes

Je woning renoveren? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’

Je woning renoveren? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’

In ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’ vind je tal van tools, tips en inspiratie om je verbouwproject in goede banen te leiden.

Bestel nu

Laat je e-mailadres achter en we houden je de hoogte van nieuwe antwoorden en reacties op deze vraag.

Lees ook

Je kelder waterdicht maken: dit zijn de methodes en hun kostprijs

Je kelder waterdicht maken: dit zijn de methodes en hun kostprijs

Je kan je kelder op twee manieren waterdicht maken: langs de buitenkant of langs de binnenkant. Ontdek alle methodes en hun kostprijs.

Lees meer

Barsten in de muur door droogte? Nieuwe kaart toont risicogebieden in Vlaanderen

Barsten in de muur door droogte? Nieuwe kaart toont risicogebieden in Vlaanderen

Scheuren en barsten in de muur door droogte? Ontdek met de nieuwe gevoeligheidskaart of jouw woning in een risicogebied ligt.

Lees meer

Vochtige kelder aanpakken: kelderbekuiping vs. kelderdrainage

Vochtige kelder aanpakken: kelderbekuiping vs. kelderdrainage

2024 was het natste jaar ooit en heeft voor heel wat vochtige kelders gezorgd. Vochtexpert Michel Jans legt uit hoe je een vochtige kelder aanpakt.

Lees meer

Onze toolbox
Offertes aanvragen

Vraag vrijblijvend offertes aan! Ontvang snel max. 4 offertes van vakmannen. Bespaar tijd én geld!

Aanvragen
Premies en subsidies

Met premies en subsidies kan je flink besparen. Kijk waar jij recht op hebt.

Zoeken
Magazines

Bouwen of verbouwen? Bestel je gratis magazine!

Aanvragen
Praktische gidsen

Met deze praktische digitale gidsen ben je meteen geïnformeerd en heb je een handige checklist bij de hand.

Aanvragen
Forum

Zit je met een vraag? Stel ze aan andere bouwers en verbouwers.

Stel je vraag