Welke isolatie best aan te raden bij totaalrenovatie waarbij nieuwe dragende structuur wordt gemetst

12

Welke isolatie best aan te raden bij totaalrenovatie waarbij nieuwe dragende structuur wordt gemetst

Joris Vuylsteke
Joris Vuylsteke
#Isolatie · 13 jaren geleden

Hey,

Wij zitten met volgende situatie: We hebben een oude boerenwoning gekocht die een 130-jaar oud is. We willen deze nu volledig verbouwen en hadden in samenspraak met architect ervoor gekozen om een nieuwe dragende structuur aan de binnenzijde te metsen en tussen de bestaande buitenmuur (volle steense muur) en de nieuwe snelbouwsteenmuur te isoleren. We hadden eerst gedacht om met PIR platen te werken die we bevestigen aan de nieuwe dragende snelbouwsteenmuur van 14cm maar de architect zei dat het moeilijker is bij zo'n renovatie omdat de buitenmuur er al staat en je moeilijker de isolatie mooi kunt laten aansluiten aan de nieuwe dragende binnenmuur.

Nu dacht ik er dan aan om eventueel de muur gewoon te metsen en achteraf gaatjes te boren en de spouwmuur vol te blazen met Isopearls van Isowit of zoiets in die aard. Dat lijkt me makkelijker. Maar wat denken jullie? Gaat de navulling van de spouw op die manier juist beter zijn omdat de spouw volledig opgevuld wordt (geen rekenings houden met geen rechte hoeken, ongelijke oude muren, ...) of blijf je met onopgevulde stukken zitten en kan er toch beter verkozen worden om te werken met PUR of PIR platen?

Thx!

Joris & Wendy

Alle reacties

0
Vraphael
Vraphael
1 4 Andere professioneel
13 jaren geleden
Al aan gedacht om 2 lagen isolatie te plaatsen..? ;) bv 2 lagen stijve pir-platen die je al on gedachten had. Hierdoor worden de naden weggewerkt.
Een nieuwe woning bouwen? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’

Een nieuwe woning bouwen? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’

Een woning bouwen? Er komt heel wat bij kijken! We helpen je graag op weg met ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’.

Bestel nu

Laat je e-mailadres achter en we houden je de hoogte van nieuwe antwoorden en reacties op deze vraag.

Lees ook

Dakisolatie: alles wat je moet weten over de plaatsing, materialen en prijs

Dakisolatie: alles wat je moet weten over de plaatsing, materialen en prijs

Dakisolatie is de oplossing als je je ecologische voetafdruk wil verkleinen, je energiekosten wil verlagen of je woning comfortabeler wil maken.

Lees meer

Dakisolatie: hoe een plat dak na-isoleren?

Dakisolatie: hoe een plat dak na-isoleren?

Om een plat dak na te isoleren, ga je best langs de buitenkant te werk. Dat kan via een warm dak of omgekeerd dak. Beiden hebben hun voor- en nadelen.

Lees meer

Je huis isoleren van boven tot onder: ga aan de slag met deze klussen

Je huis isoleren van boven tot onder: ga aan de slag met deze klussen

Door je huis te isoleren, verlaag je je factuur en verhoog je je comfort. Deze stappenplannen beschrijven hoe je zelf je dak, vloer en ramen isoleert.

Lees meer

Onze toolbox
Offertes aanvragen

Vraag vrijblijvend offertes aan! Ontvang snel max. 4 offertes van vakmannen. Bespaar tijd én geld!

Aanvragen
Premies en subsidies

Met premies en subsidies kan je flink besparen. Kijk waar jij recht op hebt.

Zoeken
Magazines

Bouwen of verbouwen? Bestel je gratis magazine!

Aanvragen
Praktische gidsen

Met deze praktische digitale gidsen ben je meteen geïnformeerd en heb je een handige checklist bij de hand.

Aanvragen
Forum

Zit je met een vraag? Stel ze aan andere bouwers en verbouwers.

Stel je vraag