5

vocht in binnenmuur

Petra
Petra
#Fundering · 12 jaren geleden

Hoi

wij hebben gemerkt dat er in onze woonkamer vochtplekken aanwezig zijn op de muren.  Deze muren zijn echt binnenmuren, staan niet in contact met een buitenmuur.  Kan dit opstijgend vocht zijn?  We hebben wel een kelder maar deze zit toch wel een paar meter verwijderd van de muur waar we het vocht hebben.

Is er nog iemand die zo iets meegemaakt heeft? Wat doen we het best?

Alle reacties

0
Vochtadvies
Vochtadvies
79 502 Architect
12 jaren geleden

Bij het vaststellen van een vochtige binnenmuur kun je eerst de watermeter nakijken op mogelijk verlies.  Het 4e rode getal moet exact hetzelfde zijn na 8 h geen water verbruikt te hebben.
Zit er een badkamer in de buurt, dan kan een lek aan een douche of afvoer de oorzaak zijn.
Ook een toilet kan lekken.  Bij een vertraagde afvoer kan de afvoermof water lekken in de chape.  Een septische put moet in principe om de 3 jaar geledigd worden (WTCB voorschriften).
Een lek op de centrale verwarming zal dadelijk een drukverlies tonen op de manometer van de CV-ketel.
Bij twijfel kun je een mogelijk schadegeval aangeven aan uw brandverzekering.
Indien dit nog geen resultaat geeft kun je de woning laten nameten door een vochtexpert.
Groeten
Vochtadvies

0
Petra
Petra
0 1 Andere particulier
12 jaren geleden

Gisterenavond dan toch maar eens de teller van de watermeter opgeschreven. Rond 23u was deze 166,486-. Het laatste rode cijfer was nog niet zichtbaar. Deze morgen rond 9u was het dan 166,486-. Toen was het laatste rode cijfer te zien tussen de 1 en 2, gok ik. Blijkbaar loop de teller dan toch wel een beetje door, heb geen idee hoeveel liter dit eigenlijk is. Misschien komt het vocht dan toch van een lek in een leiding? Hierbij een foto van de muur waar het vocht zichtbaar is.

https://livios-images.imgix.net/livios/forum/messages/9294/foto1.png?auto=format&fit=crop&crop=faces%2Cfocalpoint&lossless=true&corner-radius=10&mask=corners&s=7994a407e47b8aede3dd8aef8fede6cf
0
Dejsi
Dejsi
20 138 Andere professioneel
12 jaren geleden

Gisterenavond dan toch maar eens de teller van de watermeter opgeschreven. Rond 23u was deze 166,486-. Het laatste rode cijfer was nog niet zichtbaar. Deze morgen rond 9u was het dan 166,486-. Toen was het laatste rode cijfer te zien tussen de 1 en 2, gok ik. Blijkbaar loop de teller dan toch wel een beetje door, heb geen idee hoeveel liter dit eigenlijk is. Misschien komt het vocht dan toch van een lek in een leiding? Hierbij een foto van de muur waar het vocht zichtbaar is.

Best eventueel een lekdetectie via de brandverzekering regelen. Op de foto ziet uw muur er echter betrekkelijk oud uit, wat is de leeftijd van uw woning? Werd deze reeds gerenoveerd?

0
Vochtadvies
Vochtadvies
79 502 Architect
12 jaren geleden

De zwarte getallen op je watermeter zijn in m³.
Het eerste cijfer na de komma = 100 liter.
Het tweede cijfer na de komma = 10 Liter.
Het derde cijfer na de komma = 1 liter.
Het vierde cijfer na de komma = 0,1 liter.
Met een lek van een halve liter per dag kun je al tamelijk wat schade veroorzaken.
Je moet dus 4 rode cijfers na de komma hebben om te kunnen nakijken of je een lek hebt op de aanvoerleidingen.
Het 4e rode cijfer moet exact hetzelfde zijn na 8 uur geen water verbruikt te hebben.
Groeten
Vochtadvies

Je woning renoveren? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’

Je woning renoveren? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’

In ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’ vind je tal van tools, tips en inspiratie om je verbouwproject in goede banen te leiden.

Bestel nu
Een nieuwe woning bouwen? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’

Een nieuwe woning bouwen? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’

Een woning bouwen? Er komt heel wat bij kijken! We helpen je graag op weg met ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’.

Bestel nu

Laat je e-mailadres achter en we houden je de hoogte van nieuwe antwoorden en reacties op deze vraag.

Lees ook

Vochtige kelder aanpakken: kelderbekuiping vs. kelderdrainage

Vochtige kelder aanpakken: kelderbekuiping vs. kelderdrainage

Nat weer kan voor vochtige kelders zorgen. Vochtexpert Michel Jans legt uit hoe je een vochtige kelder aanpakt.

Lees meer

Je kelder waterdicht maken: dit zijn de methodes en hun kostprijs

Je kelder waterdicht maken: dit zijn de methodes en hun kostprijs

Je kan je kelder op twee manieren waterdicht maken: langs de buitenkant of langs de binnenkant. Ontdek alle methodes en hun kostprijs.

Lees meer

Barsten in de muur door droogte? Nieuwe kaart toont risicogebieden in Vlaanderen

Barsten in de muur door droogte? Nieuwe kaart toont risicogebieden in Vlaanderen

Scheuren en barsten in de muur door droogte? Ontdek met de nieuwe gevoeligheidskaart of jouw woning in een risicogebied ligt.

Lees meer

Onze toolbox
Offertes aanvragen

Vraag vrijblijvend offertes aan! Ontvang snel max. 4 offertes van vakmannen. Bespaar tijd én geld!

Aanvragen
Premies en subsidies

Met premies en subsidies kan je flink besparen. Kijk waar jij recht op hebt.

Zoeken
Magazines

Bouwen of verbouwen? Bestel je gratis magazine!

Aanvragen
Praktische gidsen

Met deze praktische digitale gidsen ben je meteen geïnformeerd en heb je een handige checklist bij de hand.

Aanvragen
Forum

Zit je met een vraag? Stel ze aan andere bouwers en verbouwers.

Stel je vraag