2

Bouwmisdrijf

Meke
Meke
#Ontwerp · 12 jaren geleden
In November 2012 kocht ik het huisje welk eigendom geweest was van hun nu overleden ouders, zij hadden mij ingelicht dat men er zijn domicilie wel niet mocht zetten omdat men "er in feite niet mocht wonen". Echter hun ouders hebben er gewoond van 1981 tot 2010 en zij waren hier wel altijd gedomicilieerd geweest. Ik ben voor de aankoop even naar het gemeentehuis geweest met de vraag waarom men er niet mocht wonen en er werd mij gezegd dat het huis er in feite niet mocht staan omdat het gebouwd was op landbouwgrond en dat er destijds 2 pv's waren opgemaakt voor bouwovertredingen, dat was het enige dat men zei maar men voegde er nog wel aan toe dat ik het best niet kon kopen omdat het in feite gebouwd was zonder bouwvergunning en dat ik er zeker geen domicilie mocht op aanvragen omdat de wijkagent dan zou langskomen om de domicilie te komen checken en dat er dan sowieso een pv zou worden opgesteld omdat men hier niet mocht wonen, dat ik zo dan een "dekseltje van een vies potje haalde" en er kans was dat ik de woning zou moeten afbreken. Ik vroeg hoe het dan kwam dat de vorige eigenaars er ruim 30 jaar kunnen wonen hadden met domicillie en hierop antwoordde men , schouder ophalend, "ja, hoe komt dit? Ik sprak hierover met de verkopers en deze zeiden dat er destijds inderdaad 2 pv's waren opgemaakt omdat hun ouders het huisje daar gebouwd hadden en dat dit in feite niet mocht omdat het landbouwgrond was maar dat hun ouders er dus meer dan 30 jaar zonder problemen gewoond hadden. Eigenzinnig als ik ben kocht ik dit huisje toch aan een zacht prijsje, de 2 pv's zijn, (zoals wettelijk verplicht) ook vermeld in de aankoop akte. Ik ben nu onlangs terug naar het gemeentehuis geweest met de vraag of het mogelijk is om een regularisatie aan te vragen en hier werd mij gezegd dat dit nooit kon omdat er 2 pv's op het huis zitten en deze nooit kunnen verjaren, ik heb kopies gevraagd van de pv's en volgende is gebeurt, de toenmalige eigenaars hadden een perceel grond en hierop zijn ze eind jaren '70 een betonnen kelder beginnen bouwen en dit zonder bouwvergunning, hierop is het 1ste pv gekomen, later hebben ze een caravan geplaatst op deze betonnen welfsels en tegen deze caravan aan zijn ze dan beginnen bouwen dit eveneens zonder bouwvergunning, dus de caravan is in feite in het huis "ingebouwd' al ziet men dit niet echt (enkel een lager plafond in dit gedeelte), voor deze aanbouw werd een 2de pv opgesteld, ik zie nu op de pv's dat er in 1981 een afbraak gevorderd werd, deze werd nooit uitgevoerd en de eigenaars bleven er dus ruim 30 jaar ongestoord wonen kregen zelfs domicilie op dit adres. Er werd mij dus op het gemeentehuis gezegd dat beide pv's nooit kunnen verjaren maar na enig speurwerk ben ik van mening dat een verjaring aanvragen wel mogelijk is. Dus, nu had ik graag geweten of ik het bij het rechte eind heb en dat het mogelijk is of niet om een verjaring van deze pv's aan te vragen via de rechtbank? Ik zie op het gewestplan dat het perceel gelegen is deels in woongebied met landelijk karakter en deels in agrarisch gebied. En, indien ik een verjaring kan aanvragen en deze moest goedgekeurd worden, zou ik dan nadien eventueel ook een regularisatie kunnen aanvragen, of is dit alles echt onmogelijk?

Alle reacties

0
Nathieke
Nathieke
1 23 Bouwer
12 jaren geleden

ligt de woning in agrarisch gebied...dan vrees ik ervoor! Ik denk niet dat de pv's kunnen verjaren... ik denk dat je best een advocaat onder de arm neemt die kennis heeft van dit soort zaken om te zien wat je kan doen...maar een woning regulariseren in agrarisch gebied....ik vrees ervoor.

Je woning renoveren? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’

Je woning renoveren? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’

In ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’ vind je tal van tools, tips en inspiratie om je verbouwproject in goede banen te leiden.

Bestel nu

Laat je e-mailadres achter en we houden je de hoogte van nieuwe antwoorden en reacties op deze vraag.

Lees ook

Je huis later verbouwen tot kangoeroe- of zorgwoning? Hou er nu al rekening mee

Je huis later verbouwen tot kangoeroe- of zorgwoning? Hou er nu al rekening mee

Speel jij ook met het idee om je woning later om te bouwen tot een kangoeroe- of zorgwoning? Dan zijn er enkele zaken waar je best nu al rekening mee houdt.

Lees meer

Een vide in huis? Architecten delen hun beste tips

Een vide in huis? Architecten delen hun beste tips

Een vide brengt licht en ruimte en laat verschillende verdiepingen in huis met elkaar communiceren. Enkele architecten geven advies.

Lees meer

5 tips om zo lang mogelijk thuis te blijven wonen op je oude dag

5 tips om zo lang mogelijk thuis te blijven wonen op je oude dag

Zo lang mogelijk thuis blijven wonen? Met deze tips en aandachtspunten zorg je voor een levenslange woonst, of je nu zelf bouwt of toch koopt en renoveert.

Lees meer

Onze toolbox
Offertes aanvragen

Vraag vrijblijvend offertes aan! Ontvang snel max. 4 offertes van vakmannen. Bespaar tijd én geld!

Aanvragen
Premies en subsidies

Met premies en subsidies kan je flink besparen. Kijk waar jij recht op hebt.

Zoeken
Magazines

Bouwen of verbouwen? Bestel je gratis magazine!

Aanvragen
Praktische gidsen

Met deze praktische digitale gidsen ben je meteen geïnformeerd en heb je een handige checklist bij de hand.

Aanvragen
Forum

Zit je met een vraag? Stel ze aan andere bouwers en verbouwers.

Stel je vraag