4

bouwgrond

gh1982
gh1982
#Bouwpartners · 12 jaren geleden

Ik heb 2,5 jaar geleden een bouwgrond gekocht, mooi stukje grond voor een HOB. Ik heb hiervoor een hypothecaire lening afgesloten maar heb hier geen fiscaal voordeel van (omdat het over een bouwgrond gaat en niet een huis). De maandelijkse lasten vallen goed mee, wat wil zeggen dat ik mij financieel geen pijn hoef te doen om de grond te betalen. Ik heb de grond samen met mijn toenmalige partner gekocht, maar ondertussen zijn we uit elkaar en heb ik hem vorig jaar uitgekocht. Op dit moment is het mijn enige eigendom.

Maar, nu is mijn vraag wat op dit moment de meest verstandige beslissing is gezien de huidige economische situatie. De bouwgrond houden of verkopen? Ik heb niet direct bouwplannen (als alleenstaande is dit nogal moeilijk) dus zie ik het momenteel als een vorm van sparen/investering. Maar doe ik er goed aan de bouwgrond te houden?

Bedankt voor jullie advies.

Alle reacties

0
Kris M
Kris M
594 3490 Andere particulier
12 jaren geleden· Bedankje ontvangen

Als er géén bouwverplichting is zou'k de grond houden als spaarpotje tot je bv beslist om een huis/appartement te kopen (of om alsnog te bouwen)

0
Livios.be
Livios.be
65 590 Andere professioneel
12 jaren geleden· Bedankje ontvangen

Als de maandelijkse lasten goed meevallen en je geen taks moet betalen omdat de grond 'leeg staat', zou ik de 'm houden. Er bestaan verschillende theorieën over de evolutie van de grondprijzen, maar volgens mij is/blijft het een goede investering.

0
Vdb
Vdb
5 76 Andere professioneel
12 jaren geleden
Gewoon houden! Hoe meer je grond afbetaald is op het moment dat je effectief wil beginnen bouwen, hoe beter. Denk dan maar aan alleen al aan je positie tov de banken. Dit is pure "eigen inbreng" en daarvoor staan ze te springen. Bijkomend: zoals je zelf aanhaalt, is de grond toch niet fiscaal aftrekbaar. Betaal hem daarom zo snel mogelijk af. Altijd winnaar op het einde. Mocht ik de centen hebben, ik kocht me onmiddellijk een nieuw lapje grond ter investering naar de toekomst.
Je woning renoveren? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’

Je woning renoveren? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’

In ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’ vind je tal van tools, tips en inspiratie om je verbouwproject in goede banen te leiden.

Bestel nu

Laat je e-mailadres achter en we houden je de hoogte van nieuwe antwoorden en reacties op deze vraag.

Lees ook

Ga gratis naar Wonen 2025 en doe inspiratie op

Ga gratis naar Wonen 2025 en doe inspiratie op

Op 22 november 2025 gaat Wonen van start. De Nekkerhal in Mechelen is dan dé plek voor (ver)bouwers. Dankzij Livios mag je gratis naar de beurs.

Lees meer

De EPB-verslaggever: van takenpakket tot prijs

De EPB-verslaggever: van takenpakket tot prijs

De EPB-verslaggever waakt erover dat jouw (ver)bouwproject aan de EPB-regelgeving voldoet. Wat behoort er tot zijn takenpakket en hoeveel bedraagt de prijs?

Lees meer

Hoeveel kan je besparen met zelfbouwpakketten?

Hoeveel kan je besparen met zelfbouwpakketten?

Bespaar tot 50% op bouwkosten met zelfbouwpakketten van Swipe Zelfbouw en Easykit. Ontdek hoe je kosten bespaart en kwaliteit garandeert.

Lees meer

Onze toolbox
Offertes aanvragen

Vraag vrijblijvend offertes aan! Ontvang snel max. 4 offertes van vakmannen. Bespaar tijd én geld!

Aanvragen
Premies en subsidies

Met premies en subsidies kan je flink besparen. Kijk waar jij recht op hebt.

Zoeken
Magazines

Bouwen of verbouwen? Bestel je gratis magazine!

Aanvragen
Praktische gidsen

Met deze praktische digitale gidsen ben je meteen geïnformeerd en heb je een handige checklist bij de hand.

Aanvragen
Forum

Zit je met een vraag? Stel ze aan andere bouwers en verbouwers.

Stel je vraag