4

vochtfolie

mvg
mvg
#Muren · 12 jaren geleden
Bij de verbouwing van een hoeve met een bestaande spouwmuur (2x faƧadesteen met spouw) wil ik binnenin het gebouw een nieuwe muur in snelbouw 14cm plaatsen kwestie degelijke binnenmuren te hebben. De bestaande spouwmuur is echter niet overal deftig van waterkering voorzien of deze is "verduurd". Op welke wijze kan ik hier best vochtfolies voorzien ? Onderkappen van bestaande spouwmuur met nieuwe folie naar buitenmuur ? Nieuwe folie in snelbouw naar de bestaande binnenmuur ?? Meerdere folies plaatsen ? Graag deskundig advies of ervaring ?

Alle reacties

0
Vochtadvies
Vochtadvies
79 502 Architect
12 jaren geleden

Een waterkerende folie dient enkel en alleen om regenwater in de spouwmuur naar buiten af te voeren.  Het zogenaamde opstijgend vocht is een hardnekkige mythe en bestaat eigenlijk niet (zie handboek 1.5).  Een nieuwe muur die je in de woning plaatst hoeft dan ook van geen enkele vochtfolie voorzien te worden.  Een degelijke verticale maaivelddichting aan de buitenzijde is echter steeds noodzakelijk.

Indien je de plaats hebt kun je aan de binnenzijde van een oud hoeve een nieuwe muur plaatsen van 14 cm.  Hiermee zijn de muren echter nog niet geĆÆsoleerd.  Vandaag de dag is het echter veel beter om de muren langs de buitenzijde met 16 of 20 cm te isoleren en af te werken met pleister of steenstrips.
Groeten
Vochtadvies

0
mvg
mvg
0 1 Andere professioneel
12 jaren geleden

Als ik de nieuwe binnenmuur van 14cm plaats op een nieuwe bijgegoten fundering wordt de "vroegere binnenmuur" dus eigenlijk een "ingesloten tussenmuur" die langs beide zijden een spouw en een muur heeft.  Los van eventuele isolatie stel ik me de vraag of ik dan geen folie moeten voorzien tussen deze "vroegere muur" en de nieuwe binnenmuur ?  Of tussen de "vroegere binnenmuur" en de buitengevel ?

(momenteel zijn de oude muren niet helemaal droog onderaan vanwege "verduurd" roofingpapier van vroeger)

groeten

M

0
Vochtadvies
Vochtadvies
79 502 Architect
12 jaren geleden

Op zich een goede vraag.
Een buitenmuur moet aan de binnenzijde zo dampdicht mogelijk zijn en aan de buitenzijde dampopen.  Een folie in de muur is hier niet de beste oplossing.  Holle ruimten in een muur mag niet meer.
Indien echter de slagregen doorheen de oude buitenmuur loopt dan is de eenvoudigste oplossing om de buitenmuur door-en-door waterafstotend te (laten) behandelen met minstens 3 polymeren, met een efficiĆ«ntie van meer dan 97% na 10 jaar.  Zo moet je dit maar 1 maal laten uitvoeren.  Zoals voorheen gemeld is een degelijke maaivelddichting de hoofdoorzaak van alle vochtproblemen.  Een horizontale instroom van regenwater ga je helaas niet kunnen tegenhouden door een horizontale barriĆØre in een nieuwe (binnen-) muur te plaatsen.
Groeten
Vochtadvies

Een nieuwe woning bouwen? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ā€˜Mijn Nieuwbouw’

Een nieuwe woning bouwen? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’

Een woning bouwen? Er komt heel wat bij kijken! We helpen je graag op weg met ons gratis magazine ā€˜Mijn Nieuwbouw’.

Bestel nu

Laat je e-mailadres achter en we houden je de hoogte van nieuwe antwoorden en reacties op deze vraag.

Lees ook

Sidings als gevelbekleding: tips voor de juiste keuze qua materialen en uitvoeringen

Sidings als gevelbekleding: tips voor de juiste keuze qua materialen en uitvoeringen

Je gevel karakter geven met sidings? Lees hier alles over materialen, plaatsing, onderhoud en prijzen voor deze veelzijdige gevelbekleding.

Lees meer

Het juiste type betonblok voor jouw woning: soorten, prijzen en plaatsingstips

Het juiste type betonblok voor jouw woning: soorten, prijzen en plaatsingstips

Betonblokken zijn ideaal om kelders, binnen- en buitenmuren te bouwen. Ontdek de verschillende soorten betonblokken, hun voor- en nadelen en prijs.

Lees meer

Meer kans op vochtproblemen tussen oktober en maart: vochtexpert deelt tips

Meer kans op vochtproblemen tussen oktober en maart: vochtexpert deelt tips

De komende weken worden natter en kouder, en dat betekent meer kans op vocht in huis. Vochtexpert Michel Jans legt uit hoe je vochtproblemen voorkomt.

Lees meer

Onze toolbox
Offertes aanvragen

Vraag vrijblijvend offertes aan! Ontvang snel max. 4 offertes van vakmannen. Bespaar tijd én geld!

Aanvragen
Premies en subsidies

Met premies en subsidies kan je flink besparen. Kijk waar jij recht op hebt.

Zoeken
Magazines

Bouwen of verbouwen? Bestel je gratis magazine!

Aanvragen
Praktische gidsen

Met deze praktische digitale gidsen ben je meteen geïnformeerd en heb je een handige checklist bij de hand.

Aanvragen
Forum

Zit je met een vraag? Stel ze aan andere bouwers en verbouwers.

Stel je vraag