natte plekken op muur op ongeveer 1,5m van de grond na injecteren.
natte plekken op muur op ongeveer 1,5m van de grond na injecteren.
Alle reacties
enkele jaren geleden hebben wij de muren laten injecteren en en noppenfolie laten plaatsen. Nadat het nieuwe pleisterwerk volledig uitgedroogd was hebben we renovatievlies geplakt en geschilderd. Na verloop van tijd kwamen er her en der korrelvorming op het papier. Toen heb ik de firma die de werken heeft uitgevoerd laten komen en die vertelden dat het soms kan voorkomen dat bij het uitdrogen van de muren de zouten wat hoger komen dan de noppenfolie. Dat de aangetaste stukken pleister gewoon moeten herbepleisterd worden. Nu heb ik het behangpapier eraf gehaald en wat blijkt dat waar de korrelvorming zat het pleister er normaal uitziet maar wel nat aanvoelt. Wat zou hiervan de oorzaak zijn en hoe kan ik dit oplossen?
Een correcte firma neemt zoutstalen om dergelijke situaties na de behandeling te vermijden.Hoogtes dienen te worden bepaald aan de hand van metingen.
Dit probleem van zouten op grotere hoogtes komt veel voor bij historische gebouwen en/of fermettes omdat deze ondergronden van nature uit vrij vervuild waren van hygroscopische zouten. Met de zoutneutralisator kan u een deel van de zouten aan de oppervlakte omzetten maar het probleem is dat de aanvoer van zouten een blijvend karakter kan hebben, het hangt namelijk af van de verzadiging zouten in de steen zelf. Als u een product aanbrengt op de pleister zal u steeds enkel aan de oppervlakte een tijdelijk resultaat krijgen. Hoewel het in regel effectief is kan het door het terugkerend karakter door mensen als "lapmiddel" bestempeld worden. Een zoutvlies is dan ook een meer permanente en zekere oplossing omdat de bepleistering geen aanvoer van zouten meer kan krijgen in dergelijk geval.

Een nieuwe woning bouwen? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’
Een woning bouwen? Er komt heel wat bij kijken! We helpen je graag op weg met ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’.
Laat je e-mailadres achter en we houden je de hoogte van nieuwe antwoorden en reacties op deze vraag.
Lees ook

Heb jij vocht in huis? Dit zijn de oorzaken en oplossingen
Heb je vochtplekken, schimmel of condens? Ontdek hier hoe je vocht in huis herkent, oplost en voorkomt, zodat jij en je woning gezond blijven.
Lees meer
Spuitkurk: voor wie zijn gevel stijlvol wil isoleren én renoveren
Op zoek naar een duurzame manier om je gevel te renoveren of te isoleren? Ontdek de voordelen en prijs van spuitkurk.
Lees meerWeet jij het antwoord op deze vragen?
- Vochtprobleem of slechte afwerking?
- Kunnen nieuwe spouwankers geplaatst worden tussen bestaande binnen-en buitenmuur
- Gevelafwerking realiseren boven dwarskap van buur
- Bij hevige regenval , loopt het water door de buiten muur en komt de kelder binnen gestroomd samen
- Gezocht: BETORIX betonnen gevelstenen 8,5x8,5x38,5 cm voor kleine herstelling (bouw 1981)
Onze toolbox
Vraag vrijblijvend offertes aan! Ontvang snel max. 4 offertes van vakmannen. Bespaar tijd én geld!
AanvragenMet premies en subsidies kan je flink besparen. Kijk waar jij recht op hebt.
ZoekenMet deze praktische digitale gidsen ben je meteen geïnformeerd en heb je een handige checklist bij de hand.
Aanvragen.jpg?w=760&auto=format&ar=4%3A3&fit=crop&crop=faces%2Cfocalpoint&corner-radius=10&mask=corners&lossless=true&s=9dfe3a3fab0990ecfe3c25082e510081)