Sleutel-op-de-deur bouwen : uw bevindingen?

2

Sleutel-op-de-deur bouwen : uw bevindingen?

StevenL
StevenL
#Ontwerp · 11 jaren geleden
Beste allen, als projectleider bij een middelgrote aannemer ben ik voornamelijk actief op grotere utiliteitsbouwprojecten. Toch fascineert het concept van het SOD-bouwen me uitermate. Ik speel al enkele maanden met het idee om een soort consultancy eenmanszaakje op te richten voor mensen die wensen te bouwen met een SOD-firma. Hierbij wil ik mensen begeleiden die weinig of niets van het bouwen kennen, zowel in voorbereidingsfase als in uitvoeringsfase van het project. Dit om misleidende lastenboeken te ontrafelen en te vermijden dat mensen veel meer betalen dan nodig indien zij een wijziging vragen bij de aannemer. Ik ben er namelijk rotsvast van overtuigd dat mits een grondige voorbereiding gemakkelijk duizenden euro's kan uitgespaard worden. Vraag hierbij is natuurlijk of hiervoor een markt is... Concreet stel ik me volgende vragen : - wat zijn uw ervaringen met het SOD-bouwen? - voldoet de kwaliteit van uitvoering aan uw verwachtingen? - bent u binnen het vooropgestelde budget gebleven? - was het nuttig geweest indien u op voorhand met een neutrale partij het volledige lastenboek had kunnen doornemen? - waren eventuele meerprijzen van de aannemer buitensporig in uw opinie? - zou u dergelijk advies inschakelen alvorens te starten met uw bouwproject? Alvast bedankt voor de reacties!

Alle reacties

0
K@trien
K@trien
0 1 Bouwer
11 jaren geleden

Hoi,

Ik heb enkel ervaring met SOD in de ontwerpfase aangezien ik uiteindelijk gekozen heb voor architect en losse aannemers.

Ik ben bij verschillende SOD-firma's langsgeweest : Bouwen met advies, Thuisbest, AVL en Splendid.

Wat ik belangrijk vond, en bij de eerste drie SOD's miste, waren volledige lastenboeken. Enkel Splendid gaf me en behoorlijk volledig lastenboek. Hoe vollediger het lastenboek, hoe minder je je klanten moet lastig vallen met (mogelijke) meerprijzen. 

Een ander belangrijk punt als klant is : keuze. Bij enkele SOD's hadden we nauwelijks keuze in materialen als we binnen het geraamde budget bleven. Bij één firma gingen we kijken bij de leverancier voor deuren. Voor de prijs die in het lastenboek voorzien was, was er zelfs geen enkele deur aanwezig. Dan voel je je als klant bedrogen.  Dus als klant zou ik aanraden meteen een iets duurdere raming aan de klanten te geven, zodat ze werkelijk keuze hebben en een beter idee hebben waar ze aan toe zijn.

Ik als klant zie liever een realistischere eerste prijs dan een voordelige prijs met voortdurend meldingen van meerprijs. (Vanaf het moment dat je op korte tijd vele meerprijzen om je oren gekletst krijgt, ga je dit als klant automatisch als "buitensporig" beginnen te zien.)

Ik hoop dat je iets hebt aan deze info en alvast succes

Een nieuwe woning bouwen? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’

Een nieuwe woning bouwen? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’

Een woning bouwen? Er komt heel wat bij kijken! We helpen je graag op weg met ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’.

Bestel nu

Laat je e-mailadres achter en we houden je de hoogte van nieuwe antwoorden en reacties op deze vraag.

Lees ook

3 ontwerpen voor een centrale keuken

3 ontwerpen voor een centrale keuken

De keuken van Thibaud en Sofie is gedateerd. Ze dromen van een open en gezellige leefkeuken. Drie interieurarchitecten maken een ontwerp.

Lees meer

Hoe controleer je of je huurpand voldoet aan de woningkwaliteitsnormen?

Hoe controleer je of je huurpand voldoet aan de woningkwaliteitsnormen?

Ontdek de minimale woningkwaliteitsnormen en leer hoe je kan controleren of jouw huurpand voldoet aan deze normen.

Lees meer

Welke bouwstijl kies jij?

Welke bouwstijl kies jij?

Bouwen is kiezen. Maar de veelheid aan bouwstijlen maakt dat kiezen er niet makkelijker op. Wij geven een beknopt overzicht van de verschillende stijlen.

Lees meer

Onze toolbox
Offertes aanvragen

Vraag vrijblijvend offertes aan! Ontvang snel max. 4 offertes van vakmannen. Bespaar tijd én geld!

Aanvragen
Premies en subsidies

Met premies en subsidies kan je flink besparen. Kijk waar jij recht op hebt.

Zoeken
Magazines

Bouwen of verbouwen? Bestel je gratis magazine!

Aanvragen
Praktische gidsen

Met deze praktische digitale gidsen ben je meteen geïnformeerd en heb je een handige checklist bij de hand.

Aanvragen
Forum

Zit je met een vraag? Stel ze aan andere bouwers en verbouwers.

Stel je vraag