Sleutel-op-de-deur bouwen : uw bevindingen?

2

Sleutel-op-de-deur bouwen : uw bevindingen?

StevenL
StevenL
#Ontwerp · 11 jaren geleden
Beste allen, als projectleider bij een middelgrote aannemer ben ik voornamelijk actief op grotere utiliteitsbouwprojecten. Toch fascineert het concept van het SOD-bouwen me uitermate. Ik speel al enkele maanden met het idee om een soort consultancy eenmanszaakje op te richten voor mensen die wensen te bouwen met een SOD-firma. Hierbij wil ik mensen begeleiden die weinig of niets van het bouwen kennen, zowel in voorbereidingsfase als in uitvoeringsfase van het project. Dit om misleidende lastenboeken te ontrafelen en te vermijden dat mensen veel meer betalen dan nodig indien zij een wijziging vragen bij de aannemer. Ik ben er namelijk rotsvast van overtuigd dat mits een grondige voorbereiding gemakkelijk duizenden euro's kan uitgespaard worden. Vraag hierbij is natuurlijk of hiervoor een markt is... Concreet stel ik me volgende vragen : - wat zijn uw ervaringen met het SOD-bouwen? - voldoet de kwaliteit van uitvoering aan uw verwachtingen? - bent u binnen het vooropgestelde budget gebleven? - was het nuttig geweest indien u op voorhand met een neutrale partij het volledige lastenboek had kunnen doornemen? - waren eventuele meerprijzen van de aannemer buitensporig in uw opinie? - zou u dergelijk advies inschakelen alvorens te starten met uw bouwproject? Alvast bedankt voor de reacties!

Alle reacties

0
K@trien
K@trien
0 1 Bouwer
11 jaren geleden

Hoi,

Ik heb enkel ervaring met SOD in de ontwerpfase aangezien ik uiteindelijk gekozen heb voor architect en losse aannemers.

Ik ben bij verschillende SOD-firma's langsgeweest : Bouwen met advies, Thuisbest, AVL en Splendid.

Wat ik belangrijk vond, en bij de eerste drie SOD's miste, waren volledige lastenboeken. Enkel Splendid gaf me en behoorlijk volledig lastenboek. Hoe vollediger het lastenboek, hoe minder je je klanten moet lastig vallen met (mogelijke) meerprijzen.