combinatie spouwmuur isolatie en buitenmuurisolatie met crepie afwerking
combinatie spouwmuur isolatie en buitenmuurisolatie met crepie afwerking
Alle reacties
Alles is afhankelijk van de relatieve luchtvochtigheid in de woning in verhouding met de temperatuur en de luchtdichtheid (dampdiffusieweerstand) van de buitenmuur.
Op http://www.humida.be/downloads/ kun je aflezen bij welke temperatuur het aanwezige vocht condenseert. Door het verschil in dampdruk tussen binnen en buiten migreert het aanwezige vocht in de winter van binnen naar buiten doorheen de buitenmuren. Indien de buitenmuur kouder wordt dan het dauwpunt dan condenseert het aanwezige vocht op die plaats. Dit zal sneller gebeuren met een dampopen isolatiemateriaal en veel trager of niet met een dampdicht isolatiemateriaal.
Minerale wol, glaswol of rotswol heeft een dampdiffusieweerstand van 1 µ, terwijl PUR en XPS een dampdiffusieweerstand hebben van 55 – 60 µ. Een aluminium dampscherm heeft een oneindige dampdiffusieweerstand en is dus dampdicht.
Indien je de muur aan de buitenzijde isoleert met PUR isolatieplaten voorzien van een dubbel dampscherm dan ligt het dauwpunt buiten de isolatie en is de muur dampdicht.
Groeten
Vochtadvies
Advies:
alle bestaande spouwmuren laten isoleren met PUR.
De buitenmuren isoleren langs de buitenzijde met 10 – 12 cm PUR voorzien van een dubbel dampscherm en daarop bepleisteren of steenstrips lijmen met Reaxyl ZX-345 (geen verlies van rooilijn).
Dorpels vervangen en eventueel de ramen en deuren verplaatsen tot tegen de buitenisolatie.
Vergeet ook niet om de buitenisolatie 0,5 m diep in de grond te werken om een koudebrug in je fundering te voorkomen.
Groeten
Vochtadvies
Mijn eigen woning werd onlangs ook op deze manier vernieuwd. Het eindresultaat mag er zijn. De brede muren en vensterbanken ben je snel gewoon.
- De investering verdien je terug op uw stookkosten.
- De waarde van uw woning wordt vergroot met een veelvoud van de gemaakte investering.
- De firma Vivixtum plaatst dit ook en is ook een partner van Livios.
- Best dat je steeds 3 offertes hebt om te kunnen vergelijken.
Groeten
Vochtadvies

Een nieuwe woning bouwen? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’
Een woning bouwen? Er komt heel wat bij kijken! We helpen je graag op weg met ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’.

Je woning renoveren? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’
In ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’ vind je tal van tools, tips en inspiratie om je verbouwproject in goede banen te leiden.
Laat je e-mailadres achter en we houden je de hoogte van nieuwe antwoorden en reacties op deze vraag.
Lees ook

Prijs spouwmuurisolatie: wat betaal je per m², bestaat er een premie en wat is de terugverdientijd?
De prijs van spouwmuurisolatie hangt af van het isolatiemateriaal. Maar er zijn nog andere zaken die de prijs van spouwmuurisolatie beïnvloeden.
Lees meer
Geluidsisolatie: alles wat je moet weten voor een betere nachtrust en meer wooncomfort
Geluidsisolatie zorgt voor meer gemoeds- en nachtrust. Lees meer over de prijs en hoe je je vloer, plafond of wanden akoestisch isoleert.
Lees meer
Wat is de prijs van gevelisolatie?
Je verwarmingskosten met 30 procent verlagen? Ontdek alles over gevelisolatie: van de prijs, over de verschillende materialen tot premies.
Lees meerOnze toolbox
Vraag vrijblijvend offertes aan! Ontvang snel max. 4 offertes van vakmannen. Bespaar tijd én geld!
AanvragenMet premies en subsidies kan je flink besparen. Kijk waar jij recht op hebt.
ZoekenMet deze praktische digitale gidsen ben je meteen geïnformeerd en heb je een handige checklist bij de hand.
Aanvragen