Aankoop van een renovatiewoning, enkele vraagjes

4

Aankoop van een renovatiewoning, enkele vraagjes

Ellis
Ellis
#Regelgeving · 11 jaren geleden

Hallo,

ik heb deze week een optie genomen op een huis dat ik graag zou aankopen.

Het is een burgerwoning van bouwjaar 1930.

De prijs voor de woning en bijbehorende tuin valt heel erg goed mee, waarschijnlijk aangezien het een woning was met de woning ernaast.  De 2 percelen zijn wel altijd apart geregistreerd gebleven en het is 'maar' 2 deurgaten (verbindingen met het ander huis) dichtgooien en de tuin afzetten om er terug 1 huis van te maken.  Dit zou nog gebeuren door de verkopers, dit alles wil ik laten opnemen in de compromis uiteraard.

In het huis dat ik zou aankopen is alles aanwezig: prachtige living, grote keuken, 3 slaapkamers, badkamer, buitenberging en een kelder.

Nu ben ik reeds 2x gaan kijken en waar ik mij vooral zorgen in maak is de kelder.

De 1ste keer dat ik ging kijken stond er een klein plasje water op de vloer, dit kwam volgens de makelaar van een tuinslang die er lag (ik weet het, er moest toen al een belletje gaan rinkelen zijn).  De volgende keer stond er 4cm water in de kelder en stond er een dompelpomp in...

De kelder is volledig bekuipt, trappen inclusief, enkel op de vloer heb ik een plekje opgemerkt van +/-10cm dat wat ingescheurd was, zou die hoeveelheid water (4cm op een oppervlakte van +/-4x2m) daarvan kunnen komen?  Zou het zo simpel op te lossen zijn met die plek terug te behandelen of zou er meer aan de hand kunnen zijn want de rest van de bekuiping is nog volledig in orde, ziet eruit als nieuw.

Het water wat in de kelder stond was helder, denk niet dat het van de riolering die verstopt zit ofzo komt.

De makelaar kon of wilde mij geen antwoord geven op de vraag waarom de kelder onder water stond   

Ook zijn er sporen van oud vocht op de onderkant van de muren boven de kelder in de living, zo'n 15cm vanop de vloer.  Het huis staat wel al 7 jaar leeg.

Ook heb ik een vraagje ivm het afsluiten van de 2 deurgaten met het huis ernaast.  Zou het nodig zijn om dat extra te isoleren ivm lawaaihinder van de toekomstige buur of is dichtmetsen en bepleisteren voldoende?

Ook een vraag ivm scheuren in het plafond.  De bovenverdieping ligt niet in een zak en voelt stabiel aan als je erop loopt, ook hoor je beneden niet als er boven iemand rondloopt.  Is dit gewoon het plaksel van het plafond wat zich gezet heeft in de loop der jaren of zou er iets met de balken aan de hand kunnen zijn?  Het is niet over het hele plafond maar er zijn toch enkele redelijke scheuren, geen cm's maar ze vallen op.

Sorry voor al mijn vragen maar ik ben een vrouw alleen, een huis aankopen als koppel is al niet niks, uiteraard ben ik bang voor het onbekende ook al is het niet de eerste keer dat ik een huis koop (toen was het wel nog als koppel..).  Heb wel enkele mensen in mijn buurt die iets van renoveren kennen maar hoe meer raad en ervaringen, hoe beter.

Mvg

Alle reacties

0
Vochtadvies
Vochtadvies
79 502 Architect
11 jaren geleden· Bedankje ontvangen

In 1930 werden kelders in de regel nooit gebouwd onder grondwaterniveau. Het zal je dan ook niet verbazen dat 90 % van de lekkende kelders eigenlijk niet eens lekken.  Het regenwater loopt er langs boven in.  Meestal kun je dan ook uitgekristalliseerde oplosbare zouten terugvinden tot tegen het plafond.  Je merkt dan ook een verband met water in de kelder en stevige of langdurige regenval.
Maak de maaiveldzone waterdicht met een dikke waterdichte pasta (http://www.cruysberghs.be/winkel/pci-pecimor-2k-30-ltr/ ) en de kelder blijft waterdicht.  De juiste oorzaken, gevolgen en eenvoudige oplossingen kun je nalezen in het handboek op Humida.be.
Het volledig waterdicht maken van een woning is normaal gezien maar 1 – 2 % van de aankoopprijs.
Alles wat je dichtmetselt kan je best isoleren.
Fijne haarscheurtjes zijn normaal in een (oude) woning.  Enkel moet je opletten als de scheuren zich doorzetten in de buitengevel.  Deze kun je dan best laten nakijken door een bouwexpert of een architect.
Groeten
Vochtadvies

0
Ellis
Ellis
0 1 Andere particulier
11 jaren geleden
Bedankt voor je advies. Als het een tijdje helpt, ben ik al tevreden. Ik zou liefst eerst de grote verbouwingen (keuken, badkamer enz) doen en daarna pas de kelder aanpakken. Telkens met een dompelpomp aan de slag gaan en de kelder niet kunnen gebruiken zou een nadeel zijn dus ik denk wel dat die pasta een tijdelijke oplossing zou kunnen zijn! De buitengevel heeft geen enkele scheur, dat heb ik gisteren gecontroleerd. Zou een regenwaterput steken een oplossing kunnen bieden voor het kelderprobleem? Mvg
0
Vochtadvies
Vochtadvies
79 502 Architect
11 jaren geleden

Een maaivelddichting is een definitieve oplossing.
Als het regenwater langs boven in de keldermuren loopt dan zal het plaatsen van een regenwaterput niet veel helpen.  Je kan wel alle afvoeren en controleputje (laten) nakijken op mogelijke gebreken.
Als daar een gebrek vastgesteld wordt dan kan de vorige eigenaar dit aangeven aan zijn brandverzekering, omdat de schade zich voorgedaan heeft tijdens de loop van zijn contract.
Groeten
Vochtadvies

Je woning renoveren? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’

Je woning renoveren? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’

In ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’ vind je tal van tools, tips en inspiratie om je verbouwproject in goede banen te leiden.

Bestel nu

Laat je e-mailadres achter en we houden je de hoogte van nieuwe antwoorden en reacties op deze vraag.

Lees ook

Koolstoftaks maakt energie tot 548 euro duurder per jaar

Koolstoftaks maakt energie tot 548 euro duurder per jaar

Ontdek hoe de koolstoftaks vanaf 2027 je energiekosten zal verhogen. Lees welke huishoudens het meest getroffen worden en hoe je kan besparen.

Lees meer

“In de meeste appartementen mag je geen zonnepanelen met stekker plaatsen”

“In de meeste appartementen mag je geen zonnepanelen met stekker plaatsen”

Zonnepanelen met stekker lijken ideaal voor appartementen, maar toch mag je ze niet zomaar plaatsen. Syndicus Olivier De Schrijver legt uit waarom.

Lees meer

Het EPB en EPC: dit is het verschil!

Het EPB en EPC: dit is het verschil!

EPB staat voor EnergiePrestatie en Binnenklimaat, terwijl EPC voor EnergiePrestatieCertificaat staat. Maar wat is nu het grote verschil?

Lees meer

Onze toolbox
Offertes aanvragen

Vraag vrijblijvend offertes aan! Ontvang snel max. 4 offertes van vakmannen. Bespaar tijd én geld!

Aanvragen
Premies en subsidies

Met premies en subsidies kan je flink besparen. Kijk waar jij recht op hebt.

Zoeken
Magazines

Bouwen of verbouwen? Bestel je gratis magazine!

Aanvragen
Praktische gidsen

Met deze praktische digitale gidsen ben je meteen geïnformeerd en heb je een handige checklist bij de hand.

Aanvragen
Forum

Zit je met een vraag? Stel ze aan andere bouwers en verbouwers.

Stel je vraag