4

prijs/kwaliteit bouwmateriaal

Lore
Lore
#Muren · 11 jaren geleden

Graag jullie deskundige tips voor deze onervaren (ver-)bouwer. Welke ruwbouwmaterialen zijn kwalitatief en respecteren mijn beperkt budget?

De huidige woning is van 69, we behouden de structuur, de fundamenten en de huidige buitenmuren. Buitensteen weghalen, isoleren met STO of gelijkwaardig en dan krepie is het standaard voorstel van de architect. We bouwen een verdiep bij. Dus betonplaat en verder traditionele muur, STO, krepie. Plat dak. Zoals ik reeds zei: budget is echt beperkt dus ik wil alle alternatieven bekijken, maar dat mag niet ten koste gaan van kwaliteit.

Lijkt me dat we bijgebouwde verdieping misschien kunnen laten prefabriceren in houtskelet of beton? Anyway - ik hoor graag jullie ervaren tips!

Alle reacties

0
Vochtadvies
Vochtadvies
79 502 Architect
11 jaren geleden· Bedankje ontvangen

Aangezien je 14 cm buiten de rooilijn mag isoleren kun je de kostprijs van het afbreken van de buitenmuur beter in de isolatie van de bestaande spouwmuren steken.  Vervolgens isoleer je tegen de buitenmuur 12 cm PUR (bv. Recticel Powerwall) voorzien van een dubbel dampscherm.  Hierop kun je dan (zelf) steenstrips lijmen met Reaxyl ZX-345 steenstriplijm (http://www.cruysberghs.be/brochures/reaxyl/Productbrochure-Reaxyl-ZX345-1.3.0_v2014-NL.pdf ), zonder grondlaag en zonder enige ondersteuning.
Als je veel zelf kunt doen dan is deze manier van werken bijzonder efficiënt en economisch zeer haalbaar.
200 m² geplaatst door een aannemer kost je ongeveer € 50.000.  Indien je dit zelf plaatst kost je dit € 10.000 – 15.000 aan materialen en producten.
Groeten
Vochtadvies

0
Kris M
Kris M
594 3501 Andere particulier
11 jaren geleden· Bedankje ontvangen
 Als je veel zelf kunt doen dan is deze manier van werken bijzonder efficiënt en economisch zeer haalbaar.
200 m² geplaatst door een aannemer kost je ongeveer € 50.000.  Indien je dit zelf plaatst kost je dit € 10.000 – 15.000 aan materialen en producten.
Groeten
Vochtadvies

30 tot 35.000 euro aan werkuren om 200m² te isoleren en te besteenstrippen ...   Aan een (te hoge) dagprijs van 500€/man is 'm er dus 60 dagen mee zoet of zo'n 3 m² per dag.  'k Zou een andere aannemer zoeken ...

Terug naar onderwerp :  bekijk al eerst eens wat de optelsom is van de verkoopsprijs van het huidig pand verhoogd met de totale geschatte verbouwingskost en kijk eens wat je daarvoor in de buurt als nieuwbouw kan kopen.  Je breekt immers in je ontwerp zowat het hele huis af en goedgebouwde huizen van 1969 zijn normaliter nog niet versleten (wel keuken, badkamer, deuren, ramen, leidingen, ... te vernieuwen en eventueel dak/vloeren)    Vergeet in je verbouwingsbudget niet dat je moet voldoen aan de E60 norm.  Vergeet ook de verplichting niet dat er een energieopwekkend systeem moet zijn (zonnepanelen, warmteboiler, ...) tenzij je significant onder de E60 zakt.

Als de bilan is om te verkopen en nieuwbouw te kopen dan zal je ongetwijfeld een koper vinden die wel tevreden is met indeling etc

Als de bilan is om toch door te gaan met de verbouwing dan kan je een aantal zaken uitstellen zodat wat je al doet kwalitatief correct gebeurt : buitenmuren isoleren kan later, keuken/badkamer kan gestart worden met goedkoop materiaal (keukens zijn tweedehands bijna gratis) etc   Je zal om aan E60 te geraken ook alle vloeren moeten uitbreken en nieuwe geïsoleerde chape moeten gieten : overweeg dus vloerverwarming. 

PS.  Met de verhouding tussen de gasprijs en electriciteit zoals die vandaag bestaat (gas +- 6 cent/kWh, electriciteit 0,15-025 cent/kWh zijn warmtepompen economisch NIET rendabel (zie vele andere draadjes over dit onderwerp.

0
Lore
Lore
0 1 Verbouwer
11 jaren geleden
Bedankt allebei voor jullie reacties alvast. Enkel spouw isoleren zou niet ideaal zijn omdat je nooit zeker weet of de isolatie mooi gelijkmatig is. Maar als je dit dan combineert met buitenisolatie is dat punt waarschijnlijk opgelost. En inderdaad waarom kost van afbreken buitenmuur? Bovendien krijg ik net te horen dat binnenmuur+isolatie+krepie gevoelig is voor vochtproblemen zo zonder spouw en buitensteen? Bovengenoemde lijkt me dan inderdaad een te bestuderen methode. We zullen weinig tot niets zelf kunnen uitvoeren - dus ik ga idd op zoek naar een aannemer die geen 500€/dag aanrekent :) Alle bedenkingen over nieuwbouw hadden we uiteraard al wel overwogen. We hebben deze woning gekocht omwille van de uitzonderlijk groene ligging. We kochten inderdaad woning die nog redelijk voldeed, maar als je éénmaal begint met isoleren en vernieuwen kan je blijkbaar best alles tegelijk aanpakken. We hebben geen nieuwbouwbudget, maar wel een degelijk renovatiebudget. Ik wil dus niet blindelings de klassieke methoden met de duurste A-materialen aanschaffen zonder de alternatieven te bekijken. Vloerverwarming is al een uitgemaakte zaak. Het is wel degelijk de ruwbouw waar ik graag nog tips voor krijg. Nog andere tips en adviezen voor bijvoorbeeld de materialen voor de verdieping?
Een nieuwe woning bouwen? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’

Een nieuwe woning bouwen? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’

Een woning bouwen? Er komt heel wat bij kijken! We helpen je graag op weg met ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’.

Bestel nu

Laat je e-mailadres achter en we houden je de hoogte van nieuwe antwoorden en reacties op deze vraag.

Lees ook

Sidings als gevelbekleding: tips voor de juiste keuze qua materialen en uitvoeringen

Sidings als gevelbekleding: tips voor de juiste keuze qua materialen en uitvoeringen

Je gevel karakter geven met sidings? Lees hier alles over materialen, plaatsing, onderhoud en prijzen voor deze veelzijdige gevelbekleding.

Lees meer

Het juiste type betonblok voor jouw woning: soorten, prijzen en plaatsingstips

Het juiste type betonblok voor jouw woning: soorten, prijzen en plaatsingstips

Betonblokken zijn ideaal om kelders, binnen- en buitenmuren te bouwen. Ontdek de verschillende soorten betonblokken, hun voor- en nadelen en prijs.

Lees meer

Meer kans op vochtproblemen tussen oktober en maart: vochtexpert deelt tips

Meer kans op vochtproblemen tussen oktober en maart: vochtexpert deelt tips

De komende weken worden natter en kouder, en dat betekent meer kans op vocht in huis. Vochtexpert Michel Jans legt uit hoe je vochtproblemen voorkomt.

Lees meer

Onze toolbox
Offertes aanvragen

Vraag vrijblijvend offertes aan! Ontvang snel max. 4 offertes van vakmannen. Bespaar tijd én geld!

Aanvragen
Premies en subsidies

Met premies en subsidies kan je flink besparen. Kijk waar jij recht op hebt.

Zoeken
Magazines

Bouwen of verbouwen? Bestel je gratis magazine!

Aanvragen
Praktische gidsen

Met deze praktische digitale gidsen ben je meteen geïnformeerd en heb je een handige checklist bij de hand.

Aanvragen
Forum

Zit je met een vraag? Stel ze aan andere bouwers en verbouwers.

Stel je vraag