3

Isoleren van voorgevel

Valerie Goeyvaerts
Valerie Goeyvaerts
#Ontwerp · 11 jaren geleden
Wij hebben een oud huis gekocht met dikke muren zonder spouw. Wij wilden dan ook graag langs buiten isoleren en een nieuwe gevelsteen plaatsen omdat de kans op schimmel groot is als we langs binnen isoleren. Ook is onze voorgevel echt aan een grondige opsmuk toe, er zitten scheuren in en plekken op. We wilden ook identiek dezelfde voorgevel terug plaatsen die er stond omdat we deze zeer charismatisch vinden. Nu hebben wij een aanvraag voor verbouwingen ingediend bij de gemeente en die is goedgekeurd alleen mogen we niets doen aan de voor- en zijgevel langs de buitenkant. Dit is hun reactie: "Het voorzien van een nieuwe gevelsteen zal het karakter van de woning aantasten en hiermee ook het visuele identiteit van de huizenrij. Het voorzien van een nieuwe gevelbekleding naar oorspronkelijk beeld is praktisch onmogelijk te bekomen. De aanvraag is gelegen in de historische kern van het dorp. De woning is niet beschermd als monument en niet opgenomen op de lijst van het onroerend erfgoed. " Hier zijn we dus eigenlijk echt niet tevreden mee maar weten nu niet goed wat te doen. *Was er geen nieuwe wet die isoleren langs de buitenkant mogelijk maakt? * Wij hebben al veel zin om het huis gewoon plat te gooien en een nieuw op te zetten. Kan dit zo maar? Alvast bedankt, Valérie

Alle reacties

0
Livios.be
Livios.be
65 590 Andere professioneel
11 jaren geleden

Dag Valerie,

Van een wet die het altijd mogelijk maakt om langs buiten na te isoleren, heb ik nog niet gehoord. Volgens mij bedoel je dit?

Je zal sowieso altijd langs de Ruimtelijke Ordening van je gemeente moeten passeren. Ruimtelijkeordening.be is duidelijk:

Ik zou bij je gemeente polsen hoeveel manoeuvreerruimte je hebt.

Is het bijvoorbeeld een mogelijkheid om je gevelstenen te recupereren om je werken toch mogen uit te voeren? Zou het dan mogen?

Je schrijft over scheuren: het kan toch niet de bedoeling zijn dat je geen herstellingswerken mag uitvoeren?

Of is je gevel echt 'beschermd' aangezien je huis is de historische kern ligt? 

En of je je huis mag platgooien: ook die vraag zal je moeten richten aan je gemeente...

Succes!

0
Vochtadvies
Vochtadvies
79 502 Architect
11 jaren geleden
Best dat je een architect aanspreekt die thuis is bij de gemeente. Deze kan vermoedelijk het juiste advies geven. Over het isoleren en afwerken van een bestaande woning kan je de brochure Ecoben downloaden op www.cruysberghs.be Je kan steeds exact hetzelfde uitzicht namaken op de geplaatste isolatieplaten. Groeten Vochtadvies
Een nieuwe woning bouwen? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’

Een nieuwe woning bouwen? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’

Een woning bouwen? Er komt heel wat bij kijken! We helpen je graag op weg met ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’.

Bestel nu

Laat je e-mailadres achter en we houden je de hoogte van nieuwe antwoorden en reacties op deze vraag.

Lees ook

Je huis later verbouwen tot kangoeroe- of zorgwoning? Hou er nu al rekening mee

Je huis later verbouwen tot kangoeroe- of zorgwoning? Hou er nu al rekening mee

Speel jij ook met het idee om je woning later om te bouwen tot een kangoeroe- of zorgwoning? Dan zijn er enkele zaken waar je best nu al rekening mee houdt.

Lees meer

Een vide in huis? Architecten delen hun beste tips

Een vide in huis? Architecten delen hun beste tips

Een vide brengt licht en ruimte en laat verschillende verdiepingen in huis met elkaar communiceren. Enkele architecten geven advies.

Lees meer

5 tips om zo lang mogelijk thuis te blijven wonen op je oude dag

5 tips om zo lang mogelijk thuis te blijven wonen op je oude dag

Zo lang mogelijk thuis blijven wonen? Met deze tips en aandachtspunten zorg je voor een levenslange woonst, of je nu zelf bouwt of toch koopt en renoveert.

Lees meer

Onze toolbox
Offertes aanvragen

Vraag vrijblijvend offertes aan! Ontvang snel max. 4 offertes van vakmannen. Bespaar tijd én geld!

Aanvragen
Premies en subsidies

Met premies en subsidies kan je flink besparen. Kijk waar jij recht op hebt.

Zoeken
Magazines

Bouwen of verbouwen? Bestel je gratis magazine!

Aanvragen
Praktische gidsen

Met deze praktische digitale gidsen ben je meteen geïnformeerd en heb je een handige checklist bij de hand.

Aanvragen
Forum

Zit je met een vraag? Stel ze aan andere bouwers en verbouwers.

Stel je vraag