7

Water kelder

Jo VT
Jo VT
#Muren · 11 jaren geleden

Wij staan op het punt een degelijk herenhuis bj 1910 te kopen in antwerpen 2018 met een halfondergrondse keuken achteraan, er is ook een stenen stadstuintje van 30 m². Tijdens de natte augustusmaand zou er voor de eerste keer een 1 à 2 cm water in deze keuken gestaan hebben zonder dat de muren (en zelfs de kastjes) aangetast lijken en zonder dat de andere kelderruimtes die wat hoger liggen aangetast lijken. Tibas stelt na onderzoek een vloerdrainage met pomp voor, kostprijs 9000 € en 30 jaar garantie. Is dit een betrouwbare firma, stellen ze de juiste diagnose? Als dat echt een degelijke oplossing is zijn we bereid dat te betalen. Zien jullie andere mogelijke oplossingen, wetende dat we de keuken sowieso willen demonteren en een verdieping hoger plaatsen?

Alle reacties

0
DVB
DVB
16 68 Verbouwer
11 jaren geleden· Bedankje ontvangen

Wij hebben een gelijkaardig probleem in onze ondergronde berging en overwegen ook om een drainage te plaatsen. Ik heb hier nog een artikel staan bij mijn favorieten over de 'soorten kelder drainage'. Misschien dat je hier ook nog wat nuttige informatie terugvindt. Tibas is wel een grote naam dus ik vermoed dat ze wel weten waar ze over spreken. Je betaalt er veel voor maar als je maar de helft moet betalen bij een onbetrouwbare aannemer en je hebt na enkele natte maanden opnieuw water in de keuken is het niet zo prettig natuurlijk. Wij zijn onze opties ook nog even aan het afwegen want het is een pak geld natuurlijk...

0
Vochtadvies
Vochtadvies
79 502 Architect
11 jaren geleden
Als je weet dat 90 % van de lekkende kelders eigenlijk niet lekken dan ben je al fout bezig. Een binnendrainage is steeds dweilen met de kraan open. De verhoogde luchtvochtigheid kost je ook nog eens 20 -30 % op je verwarmingskosten. Bij een correcte analyse kan het zijn dat je in veel gevallen nog geld bij krijgt van uw brandverzekering. Lees meer op www.humida.be en oordeel zelf. Laat een correcte analyse maken door een vochtexpert en bespaar veel geld door geen nutteloze werken te laten uitvoeren. Groeten Vochtadvies Vochtexpert
0
Jan DC
Jan DC
3 17 Verbouwer
11 jaren geleden

20 tot 30 % meer verwarmingskosten lijken me wel overdreven. De kelder verwarm je niet en als je de tussenliggende vloer goed isoleert heb je hier geen nadeel door.
Lijkt me toch straf dat grondvocht niet zou bestaan bij een kelder? In mijn vorig huis had ik een waterput in de kelder. Als ik die leegzoog stond hij na enkele uren weer terug vol, gelijk met het niveau van de vloer. Kelderdrainage wordt al jaren succesvol toegepast..

0
Vochtadvies
Vochtadvies
79 502 Architect
11 jaren geleden

Door het plafond van je kelder te isoleren los je het probleem van de overmatige dampdruk niet op.
Een natte kelder heeft al snel een dampdruk van 2100 Pa, terwijl je op het gelijkvloers maar 1244 Pa dampdruk hebt.  Een hoge dampdruk zal altijd naar plaatsen gaan met een lagere dampdruk, dit is gewone bouwfysica. Je zal dus dit vocht opnemen doorheen de isolatie en de vloeropbouw.  Dit opnemen en verwarmen van al dit vocht kocht kost je letterlijk 20 – 30 % op je verwarmingskosten. Je mag zelf de berekening maken.
Zoals gezegd doe je met een kelderdrainage niets aan de oorzaak.  Neem de oorzaak weg en bespaar de kosten van een kelderdrainage.
Groeten
Vochtadvies

0
Dejsi
Dejsi
20 138 Andere professioneel
10 jaren geleden

Aangezien onze toepassing hier ter sprake wens ik toch recht van antwoord te claimen.

Het verhaal dat u hier vertelt van dampdruk is een moeilijke manier om te zeggen dat de relatieve luchtvochtigheid in de kelder steeds hoger is dan op een gelijkvloerse droge verdieping. Uiteraard klopt dit, u hoeft het daarom niet wetenschappelijker voor te stellen dan het is. Dat de vochtigheid van de kelder naar de bovenliggende verdieping gaat bij natuurlijke verluchting en dat dit een impact heeft op de stookkosten klopt ook, dit heeft nu eenmaal niets te maken met het feit of de kelder al dan niet droog is (wat u hier wijselijk niet bij vermeld) maar wel met het feit dat een ondergrondse constructie steeds te maken heeft met een hogere dampdruk.

Volgens het WTCB (indien gewenst plaats ik de link naar de openbare presentatie in dit topic) zijn er slechts 2 manieren om een goede verluchting in de kelder te voorzien :

1. Constante natuurlijke verluchting in combinatie met een thermische naadloze isolatie tegen het plafond

2. Mechanisch vraaggestuurde ventilatie met afvoer van vochtige lucht in de kelderruimte en aanvoer van lucht uit hall/inkom naar de kelderruimte om de RV op een aanvaardbaar punt te houden. Dit eventueel in combinatie met plafondisolatie voor nog betere therimische isolatie boven (echter niet noodzakelijk).

Wij raden onze klanten dan ook aan om een binnendrainage te plaatse in combinatie met een vraaggestuurde ventilatie om het probleem van condensatie meteen ook aan te pakken. Het klopt dat het vocht in principe gewoon blijft binnenkomen maar in combinatie met een ventilatie hoeft dit helemaal geen probleem te vormen.

Een structurelere oplossing, met dewelke u hier steeds komt aandraven, bestaat inderdaad in het uitgraven van de ondergrondse constructies, het plaatsen van een waterdicht membraan in combinatie met een buitendrainage. Wat u steeds blijft over het hoofd zien is dat dergelijke oplossingen in praktijk amper haalbaar zijn en meestal uitdraaien op een financieel fiasco voor de klant. Bovendien kan ook een buitendrainage om diverse redenen verzadigen of vervuilen met alle gevolgen van dien EN zal een buitendrainage geen oplossing bieden indien het gaat om grondwaterdruk of als u zich op een ondergrondse waterader bevindt. U beweert dat dit niet bestaat maar daarmee doet u ook het bestaan van steenputten (grondwaterputten) teniet als onzin terwijl dit argument hier reeds door iemand anders werd aangehaald.

Een opbouwdrainage in combinatie met vraaggestuurde ventilatie is een zeer praktische en permanente oplossing in veel keldergevallen en passen wij reeds lang succesvol toe. Het WTCB zelf haalt in zijn nieuwe Technische Voorlichting aan dat een drainage met ventilatie in veel gevallen een permanentere en betere oplossing is dan een dichting en als beste optie naast een afdichting van de buitenfunderingen moet worden gezien (wat in veel woningen niet mogelijk is uit te voeren)

Door het plafond van je kelder te isoleren los je het probleem van de overmatige dampdruk niet op.
Een natte kelder heeft al snel een dampdruk van 2100 Pa, terwijl je op het gelijkvloers maar 1244 Pa dampdruk hebt.  Een hoge dampdruk zal altijd naar plaatsen gaan met een lagere dampdruk, dit is gewone bouwfysica. Je zal dus dit vocht opnemen doorheen de isolatie en de vloeropbouw.  Dit opnemen en verwarmen van al dit vocht kocht kost je letterlijk 20 – 30 % op je verwarmingskosten. Je mag zelf de berekening maken.
Zoals gezegd doe je met een kelderdrainage niets aan de oorzaak.  Neem de oorzaak weg en bespaar de kosten van een kelderdrainage.
Groeten
Vochtadvies

0
Charel
Charel
932 5449 Andere professioneel
10 jaren geleden

Ter aanvulling van vorige post:

Wellicht is het voor de topicstarter niet meer van belang maar:

Als er water in de kelder komt dan wil dat zeggen dat er ergens in de muren of de vloeren een opening is of vele kleine openingen. Het meest aangewezen is het dus om die lekken te dichten in plaats van in stand te houden. Ofwel kan dat plaatselijk maar in de meeste gevallen maak je dan best een volledig nieuwe en waterdichte bekuiping (langs de binnenkant). In voornoemd voorbeeld zou dat geen probleem zijn vermits toch de gehele ruimte zou gerenoveerd worden.

Hoewel ik in bepaalde uitzonderlijke gevallen een drainage onder de vloer wel kan begrijpen moet men hiermee toch oppassen. Bij constante ondergrondse watertoevoer blijf je zo water vanuit de ondergrond naar de kelder aantrekken vermits het daar constant wordt weggepompt.

Je creeert dus een constante stroming ondergronds die zanddeeltjes zal meevoeren en zo de ondergrond zal verzwakken. Wordt er niet gepompt dan heb je die stroming niet, dan staat blijft alles waar het is, het grondwater, maar ook het zand.

Een nieuwe woning bouwen? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’

Een nieuwe woning bouwen? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’

Een woning bouwen? Er komt heel wat bij kijken! We helpen je graag op weg met ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’.

Bestel nu
Download gratis onze vochtbestrijdingsgids

Download gratis onze vochtbestrijdingsgids

Ontdek de oorzaken en oplossingen voor vochtproblemen in huis. Inclusief checklists en praktische tips voor een blijvend resultaat!

Download nu gratis jouw gids

Laat je e-mailadres achter en we houden je de hoogte van nieuwe antwoorden en reacties op deze vraag.

Lees ook

Geef je gevel een make-over door hem te cementeren

Geef je gevel een make-over door hem te cementeren

Cementeren geeft je gevel een moderne look, biedt bescherming tegen vocht en is snel en betaalbaar. Ontdek prijzen, voordelen en tips.

Lees meer

De grootste fouten: dit zijn de oorzaken van vochtproblemen

De grootste fouten: dit zijn de oorzaken van vochtproblemen

Vochtproblemen zijn niet alleen heel vervelend, maar ook moeilijk te verhelpen. Ontdek de oorzaken van vocht en de grootste fouten.

Lees meer

In de kijker: de eerste recyclagelijn voor hennepbeton ter wereld

In de kijker: de eerste recyclagelijn voor hennepbeton ter wereld

IsoHemp lanceert de eerste recyclagelijn voor hennepbeton ter wereld. Ontdek wat hennepbeton is en waarom het duurzaam en circulair is.

Lees meer

Onze toolbox
Offertes aanvragen

Vraag vrijblijvend offertes aan! Ontvang snel max. 4 offertes van vakmannen. Bespaar tijd én geld!

Aanvragen
Premies en subsidies

Met premies en subsidies kan je flink besparen. Kijk waar jij recht op hebt.

Zoeken
Magazines

Bouwen of verbouwen? Bestel je gratis magazine!

Aanvragen
Praktische gidsen

Met deze praktische digitale gidsen ben je meteen geïnformeerd en heb je een handige checklist bij de hand.

Aanvragen
Forum

Zit je met een vraag? Stel ze aan andere bouwers en verbouwers.

Stel je vraag