Kan je een oude kelder zomaar dicht metselen?

5

Kan je een oude kelder zomaar dicht metselen?

Marleen
Marleen
#Fundering · 13 jaren geleden

Wij hebben een huis gekocht van 1950 er zit een kelder in van 8 op 4 meter, deze kelder is niet droog er staat soms 30 cm water in. De hoogte van de kelder is 1.50 dus je kan er niet recht in staan. Er is iemand van kelderdichting komen kijken en het zou ons 10.000 euro kosten om hem droog te laten maken. Nu is mijn vraag of het niet mogelijk is om deze kelder gewoon dicht te metselen, misschien opvullen met zand en er een drainering rond plaatsen.

Alle reacties

0
Vochtadvies
Vochtadvies
79 502 Architect
12 jaren geleden

Wij hebben een huis gekocht van 1950 er zit een kelder in van 8 op 4 meter, deze kelder is niet droog er staat soms 30 cm water in. De hoogte van de kelder is 1.50 dus je kan er niet recht in staan. Er is iemand van kelderdichting komen kijken en het zou ons 10.000 euro kosten om hem droog te laten maken. Nu is mijn vraag of het niet mogelijk is om deze kelder gewoon dicht te metselen, misschien opvullen met zand en er een drainering rond plaatsen.

Indien er water in de kelder loopt als het regent dan kan dit geen grondwater zijn.  De maaiveldzone dichten zal je dan ook geen 10.000 euro kosten, maar slechts enkele honderden.  85 % van de lekkende kelders kunnen gedicht worden door de maaivelzone waterdicht af te werken.  Je kan dit zelf doen met bv PCI Pecimor 2K van BASF (verkrijgbaar bij www.cruysberghs.be).
Het dichtmetselen van een kelder is niet zo een goed idee, zeker niet als er water instaat.  Door het verschil in dampdruk en dampspanning zal je het vocht van de gedichte kelder opnemen in de lucht op het gelijkvloers.  Dit vocht zal je 25 - 30 % op de energie en verwarming kosten.  Dan spreken we nog niet over de interne condensatieprobleen.  De oorzaken en gevolgen van verschil in dampdruk en dampspanning kun je nalezen in het handboek op www.humida.be

MVG
Vochtadvies
0
Opstijgend vocht tackelen
0 11 Andere professioneel
10 jaren geleden

Hoi Marleen, ik denk dat dit al opgelost is toch? Maar zoals Vochtadvies zei, lijkt dit geen probleen dat met een kelderdichting opgelost moet worden.

Zolas wikipedia het mooi beschrijft is kelderdichting alleen noodzakkelijk bij opstijgend vocht (optrekkend vocht ):

Optrekkend vocht (ook opstijgend vocht genoemd) is water dat door capillaire werking in poreuze materialen zoals steen of beton omhoog trekt. Door optrekkend vocht worden de muren aan de binnenkant van een gebouw nat, dit komt voor in kelders, maar ook boven het maaiveld kunnen wanden vochtig worden. Vochtige muren kunnen niet worden afgewerkt met bijvoorbeeld een pleisterlaag of behang. Bovendien kan er schimmelvorming ontstaan, wat voor een ongezond leefklimaat in het gebouw zorgt.

bron:http://nl.wikipedia.org/wiki/Optrekkend_vocht

Dit lijkt niet het geval te zijn bij jou als ik je verhaal goed begrepen had. Dus ik zou ook geen 10000 euro voor betalen. :)

0
Nielziie
Nielziie
0 16 Verbouwer
9 jaren geleden

en als het grondwater is die door je vloer komt? 

0
Charel
Charel
932 5434 Andere professioneel
9 jaren geleden

Als een kelder lekt moet je niet over opstijgend vocht spreken. Opstijgend vocht is vocht dat zich bevindt of zich verplaatst naar een zone boven het waterpeil, waardoor muren vochtig worden maar waardoor er geen water binnenloopt.

Als er water binnenloopt, in een kelder bijvoorbeeld, dan is dat op plaatsen onder het waterpeil, onder het niveau van het grondwater, door de vloer of door de muren, dat is dus geen opstijgend vocht maar binnenlekkend vocht.

Bij een kelder kan je dat meestal het best oplossen door een waterdichte bekuiping te  maken in de kelder.

Uiteraard kan er in een kelder ook altijd water van hogerop binnenkomen, regenwater, water uit lekkende aan- of afvoerbuizen enzovoort. Maar dat zal je dan uiteraard ook merken en dan moet je die oorzaak uitsluiten.

Je woning renoveren? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’

Je woning renoveren? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’

In ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’ vind je tal van tools, tips en inspiratie om je verbouwproject in goede banen te leiden.

Bestel nu
Een nieuwe woning bouwen? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’

Een nieuwe woning bouwen? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’

Een woning bouwen? Er komt heel wat bij kijken! We helpen je graag op weg met ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’.

Bestel nu

Laat je e-mailadres achter en we houden je de hoogte van nieuwe antwoorden en reacties op deze vraag.

Lees ook

Barsten in de muur door droogte? Nieuwe kaart toont risicogebieden in Vlaanderen

Barsten in de muur door droogte? Nieuwe kaart toont risicogebieden in Vlaanderen

Scheuren en barsten in de muur door droogte? Ontdek met de nieuwe gevoeligheidskaart of jouw woning in een risicogebied ligt.

Lees meer

Je kelder waterdicht maken: dit zijn de methodes en hun kostprijs

Je kelder waterdicht maken: dit zijn de methodes en hun kostprijs

Je kan je kelder op twee manieren waterdicht maken: langs de buitenkant of langs de binnenkant. Ontdek alle methodes en hun kostprijs.

Lees meer

Vochtige kelder aanpakken: kelderbekuiping vs. kelderdrainage

Vochtige kelder aanpakken: kelderbekuiping vs. kelderdrainage

2024 was het natste jaar ooit en heeft voor heel wat vochtige kelders gezorgd. Vochtexpert Michel Jans legt uit hoe je een vochtige kelder aanpakt.

Lees meer

Onze toolbox
Offertes aanvragen

Vraag vrijblijvend offertes aan! Ontvang snel max. 4 offertes van vakmannen. Bespaar tijd én geld!

Aanvragen
Premies en subsidies

Met premies en subsidies kan je flink besparen. Kijk waar jij recht op hebt.

Zoeken
Magazines

Bouwen of verbouwen? Bestel je gratis magazine!

Aanvragen
Praktische gidsen

Met deze praktische digitale gidsen ben je meteen geïnformeerd en heb je een handige checklist bij de hand.

Aanvragen
Forum

Zit je met een vraag? Stel ze aan andere bouwers en verbouwers.

Stel je vraag