4

een veilige WAGO-verbinding

pvds
pvds
#Elektriciteit · 11 jaren geleden
Beste, Het zou mij een groot plezier zijn indien ik een goed antwoord zou kunnen krijgen op mijn volgende vraag: Vorig jaar is bij mij de keuken vernieuwd. Omdat de communicatie tussen de keukenman en de electricien (niet van de keukenfirma) niet goed verliep bevinden de nieuwe stopkontacten niet op de juiste plaats om de toestellen normaal te kunnen aansluiten met stekkers. De oven en de dampkap zijn dan door de electrieker op een goede manier rechtstreeks verbonden geweest waar ik bij was. De ijskast was reeds door de keukeninstallateur rechtstreeks aangesloten geweest(stekker afgeknipt, draden uit stopkontakt) met een WAGO verbinding. Hier was ik niet bij. Op mijn vraag of hij een aangepast WAGO klem (orange) gebruikt had vanwege een flexibele draad van de ijskast met een stijve2.5 draad vanuit de muur antwoordde hij ontkennend. De drie draden zijn wel afgeplakt en de ijskast is ook geïsoleerd ( gecontroleerd bij de keuring). Omdat het een inbouwijskast is en ikzelf te weinig ervaring heb om dit zelf te controleren en eventueel te herdoen, is mijn volgende vraag: stel dat de WAGO- verbinding niet degelijk gebeurd is (eventueel met een gewone WAGOklem voor stijve draad) is er dan een kans dat deze verbinding ( eventueel op termijn) vonken kan laten overslaan die mogelijk een brandrisico inhouden of is dit overdreven omdat een ijskast ongeveer 200 Watt verbruikt (vergelijkbaar met een lamp) en er dus slechts een minimale kontaktverbinding nodig is. Het zou voor mij gemakkelijker zijn als er niets moet aan gebeuren. De ijskast werkt nu al een jaar. Het is vooral als ik niet thuis ben (met vakantie)dat ik hierover ongerust ben. Trouwens, in het geval van een slechte verbinding, gaat men dit dan ruiken (brandgeur) of slaat dan toch na een tijd de zekering en/of de verliesstroomschakelaar uit? Alvast bedankt voor Uw reactie.

Alle reacties

0
CVA
CVA
29 79 Andere professioneel
11 jaren geleden

Als je niet zeker bent van de verbinding zal geen enkel antwoord je zielerust brengen.

Laat de verbindingen door een vakman solderen en degelijk isoleren, dan kan er nooit iets mee gebeuren.

0
RodeRidder
RodeRidder
237 1896 Bouwer
11 jaren geleden
in het geval van een slechte verbinding, gaat men dit dan ruiken (brandgeur) of slaat dan toch na een tijd de zekering en/of de verliesstroomschakelaar uit? Alvast bedankt voor Uw reactie.

- Ruiken: Niet als dit in een gesloten of slecht geventileeerde behuizing plaatsvind.  
- Verliesstroomschakelaar: Nee, is geen verlies.
- Automaat: Nee, is geen overbelasting of kortsluiting

Enkel met een zogenaamde vonkdetectie. Die worden echter niet gebruikt in huisinstallaties, toch niet in Belgie.

EDIT: Zonder reclame te maken voor een bepaald merk is dit zo'n [URL=http://w3.siemens.com/powerdistribution/global/EN/lv/product-portfolio/sentron/protection-devices/5sm6-afd-units/Pages/protection-against-parallel-and-serial-arcing-faults.aspx]vonkbeveiliging[/URL]. Als je de ervaringen leest in het buitenland moet je er wel rekening mee houden dat die dingen soms ook afschakelen bij normale inschakeling. Ook niet verwonderlijk omdat er in principe geen verschil is tussen vonken in een schakelaar en een losse verbinding, behalve dan de duur van het vonken. 

0
Kris M
Kris M
594 3504 Andere particulier
11 jaren geleden

Als de correcte WAGO klemmen gebruik zijn (die grijze blokjes met orange hefboompjes) dan is er géén probleem. Deze zijn specifiek ontworpen om "soepele" draad te kunnen klemmen.  Lusterklemmem, wartels etc zijn uit den boze. (mogen niet wegens gevaarlijk)

Download onze gratis zonnepanelengids

Download onze gratis zonnepanelengids

Alles wat je moet weten over duurzame energie, kostenbesparing en installatie. Inclusief checklists voor maximale opbrengst!

Download nu gratis jouw gids

Laat je e-mailadres achter en we houden je de hoogte van nieuwe antwoorden en reacties op deze vraag.

Lees ook

Groepsaankoop energie: bespaar honderden euro's per jaar op gas en elektriciteit

Groepsaankoop energie: bespaar honderden euro's per jaar op gas en elektriciteit

Besparen op je energiefactuur? Livios organiseert in samenwerking met Wikipower een groepsaankoop voor gas en elektriciteit. Registreer je gratis.

Lees meer

Krijg je in 2025 een digitale meter? Aandachtspunten voor zonnepaneeleigenaars

Krijg je in 2025 een digitale meter? Aandachtspunten voor zonnepaneeleigenaars

Zonnepaneeleigenaars konden de installatie van een digitale meter weigeren tot eind 2024. Ontdek wat er verandert als jij dit jaar overschakelt.

Lees meer

Digitale meter voor iedereen tegen 2029: meer over de werking en besparingsmogelijkheden

Digitale meter voor iedereen tegen 2029: meer over de werking en besparingsmogelijkheden

Ontdek hoe een digitale meter werkt, hoe hij inzicht geeft in je verbruik en hoe je je digitale meter slim kan maken om energie te besparen.

Lees meer

Onze toolbox
Offertes aanvragen

Vraag vrijblijvend offertes aan! Ontvang snel max. 4 offertes van vakmannen. Bespaar tijd én geld!

Aanvragen
Premies en subsidies

Met premies en subsidies kan je flink besparen. Kijk waar jij recht op hebt.

Zoeken
Magazines

Bouwen of verbouwen? Bestel je gratis magazine!

Aanvragen
Praktische gidsen

Met deze praktische digitale gidsen ben je meteen geïnformeerd en heb je een handige checklist bij de hand.

Aanvragen
Forum

Zit je met een vraag? Stel ze aan andere bouwers en verbouwers.

Stel je vraag