3

Ventilatie WC

jkommb
jkommb
#Ventilatie · 10 jaren geleden

Beste,

Onze woning is voorzien van een ventilatiesysteem C (natuurlijke toevoer, mechanische afvoer). Voor het WC beneden is echter gekozen voor een simpel gat naar buiten toe. Dit maakt dat de WC in de winter nogal frisje is (er stroomt behoorlijk wat koude lucht naar binnen). Wat kan ik hier het beste aan doen? kan ik hier een mechanische afvoer inzetten?

mvg,

Ben

Alle reacties

0
Kris M
Kris M
594 3479 Andere particulier
10 jaren geleden
Mechanische afvoer (ventilator) is in elke DIY te koop. De meeste passen in een buis van 110mm. Je hebt er met een timertje en een trekschakelaar - deze hebben enkel 220V nodig - en je hebt er die geactiveerd worden met het aanschakelen van het WC-licht. Deze hebben 220V nodig en de "Aan"-draad van het licht maar deze drie draden moeten wel van't zelfde circuit komen (zelfde zekering). Vanzelfsprekend ook aarding meeaanleggen. Als electriciteit moeilijk te voozien is dan gewoon een (geisoleerd) deurtje.
0
Charel
Charel
932 5435 Andere professioneel
10 jaren geleden

Beste,

Onze woning is voorzien van een ventilatiesysteem C (natuurlijke toevoer, mechanische afvoer). Voor het WC beneden is echter gekozen voor een simpel gat naar buiten toe. Dit maakt dat de WC in de winter nogal frisje is (er stroomt behoorlijk wat koude lucht naar binnen). Wat kan ik hier het beste aan doen? kan ik hier een mechanische afvoer inzetten?

mvg,

Ben

Je hebt een fout tegen het systeem gemaakt. Het is de bedoeling dat verse lucht wordt binnengetrokken in de droge ruimte's zoals slaapkamers en woonkamer. Bij het systeem C gebeurt dat via roosters in de ramen (of muren). De verse lucht moet zich vervolgens door de woning kunnen verplaatsen tot ze wordt opgezogen in de natte ruimtes zoals keuken, badkamer en wc. Als je een rooster (of bijkomend ventilatortje) in de wc voorziet dan zal hierdoor lucht naar binnen worden getrokken door de zuigkracht van het C systeem. Ten eerste komt er dan inderdaad koude lucht langs daar binnen maar ook de typische wc luchtjes worden verder in de woning getrokken tot ze ergens aan een afzuigpunt worden afgevoerd. Uw ventilatie van de wc werkt dus tegenovergesteld van wat de noodzaak is.

De enige juiste keuze is om vanuit de wc-ruimte een afvoerbuis naar uw ventilatieunit te voorzien. Dan worden de luchtjes afgevoerd zonder dat ze zich eerst verspreiden en dan wordt er warmere lucht vanuit de rest van de woning naar de wc getrokken. Er moet dan wel zoals bij alle binnendeuren een spleet onder de deur gelaten worden.

Van verwarming tot ventilatie. Ontdek alles wat je moet weten over energie in ons gratis magazine ‘Mijn Energie’

Van verwarming tot ventilatie. Ontdek alles wat je moet weten over energie in ons gratis magazine ‘Mijn Energie’

De mogelijkheden zijn de laatste jaren enorm toegenomen, waardoor het moeilijker wordt om de juiste keuze te maken voor jouw woning. In dit magazine helpen we je graag op weg.

Bestel nu

Laat je e-mailadres achter en we houden je de hoogte van nieuwe antwoorden en reacties op deze vraag.

Lees ook

In de kijker: nieuw ventilatiesysteem C voor renovaties

In de kijker: nieuw ventilatiesysteem C voor renovaties

Ontdek de innovatieve DUCO ventilatiesystemen C die zorgen voor energiezuinige luchtverversing tijdens renovaties.

Lees meer

Een goede luchtvochtigheid in huis: tips tegen droge of vochtige lucht

Een goede luchtvochtigheid in huis: tips tegen droge of vochtige lucht

Is de lucht in jouw huis te droog of te vochtig? Ontdek de gevolgen en zorg voor een goede luchtvochtigheid in huis dankzij deze tips.

Lees meer

De ventilatie uitzetten in de winter: een slecht idee?

De ventilatie uitzetten in de winter: een slecht idee?

Je ventilatiesysteem uitschakelen om te vermijden dat er te veel koude lucht binnenkomt. Is dat wel een goed idee?

Lees meer

Onze toolbox
Offertes aanvragen

Vraag vrijblijvend offertes aan! Ontvang snel max. 4 offertes van vakmannen. Bespaar tijd én geld!

Aanvragen
Premies en subsidies

Met premies en subsidies kan je flink besparen. Kijk waar jij recht op hebt.

Zoeken
Magazines

Bouwen of verbouwen? Bestel je gratis magazine!

Aanvragen
Praktische gidsen

Met deze praktische digitale gidsen ben je meteen geïnformeerd en heb je een handige checklist bij de hand.

Aanvragen
Forum

Zit je met een vraag? Stel ze aan andere bouwers en verbouwers.

Stel je vraag