5

Bijkomende kosten aankoop huis

transcending
transcending
#Bouwpartners · 10 jaren geleden

Hallo allemaal,

Mijn vriend en ik staan op het punt om een huis te kopen. Na het aftrekken van alle notariskosten, houden we samen nog €10.000 over op onze spaarrekening. Wij vragen ons af hoe het proces van aankopen precies in zijn werk gaat m.b.t. het betalen van die kosten.

1. Stel: je neemt een optie op een huis, je gaat naar de bank en je krijgt daar je akkoord voor een lening. Vervolgens ga je naar de notaris. Betaal je meteen in het begin de notariskosten, is dit pas bij het tekenen van de akte (wat 16 weken kan duren), of hoe gaat dit in zijn werk? Er is nl. een groot verschil wanneer je nog enkele maanden extra kunt sparen (lees: leven als een monnik omdat je weet dat je pas een huis hebt gekocht ;)...)

2. Welke bijkomende kosten zijn er de eerste maanden? Wij hebben €1.000 voorzien voor een samenlevingscontract en een testament. Hoe zit het met bijvoorbeeld het afsluiten van de verzekeringen? Dit doe je - neem ik aan - zodra de akte getekend is, en het huis van jou is. Betaal je dan ook al meteen de €400-500 brandverzekering etc., is dit na verloop van tijd, of?

Kortom: zien wij belangrijke dingen over het hoofd? Meubels hebben we al uit ons appartement, en het huis is instapklaar zodat er buiten een likje verf niets hoeft te gebeuren.

Alvast bedankt voor de hulp!

Alle reacties

0
Kris M
Kris M
594 3495 Andere particulier
10 jaren geleden
Je zal dus eigenlijk de facto (bijna) 100% van de aankoopprijs moeten lenen. Ziet je bank dat zitten qua uw afbetalingsmogelijkheden? Dit los van het schattingsverslag dat ook nog roet in t eten kan gooien. Voorts kosten voor verhuizing, opzeg huur (mogelijks wat te betalen schade en extra maanden huur), schuldsaldoverzekering niet vergeten. Je zal.ook de onroerende belasting voor de,overblijvende maanden in 2015 bij de notaris moeten betalen aan de verkoper. PS. Je moet niet alle geloften van de monnik naleven. Armoede (en misschien gehoorzaamheid) volstaan ;-) Suc6 maar ga niet over ijs van een nacht.
0
transcending
transcending
0 1 Verbouwer
10 jaren geleden

Juist, verhuiskosten! Die gaan bij op de lijst. Schuldsaldoverzekering willen we jaarlijks afleggen. Van die onroerende belasting had ik bv. geen flauw idee, die gaat er dus ook bij.

We hebben momenteel een huis van €200.000 op het oog, met (helaas) een groot beschrijf (KI 855). Zou (volgens watkostmijnhuis.be) moeten komen op een totaal van om en bij de €227.000. We hebben samen €33.000 gespaard, en in de wetenschap dat onze bank 10% (oftewel €22.700) eigen inbreng vraagt: dat moet lukken, toch? Dan houden we €10.300 over. Een momentopname van nu, volgende maand komt daar bv. weer een sommetje bij.

Heb je er een idee van wanneer we het beschrijf moeten betalen? Aan het begin of aan het einde van de hele kermis die in gang wordt gestoken?

Dankje voor de reactie! 

0
Kris M
Kris M
594 3495 Andere particulier
10 jaren geleden
Te betalen bij verleiden akte. Focus op je lening.
0
Thor
Thor
0 2 Verbouwer
10 jaren geleden

Schuldsaldo verzekering ga je niet onmiddellijk betalen?

Is er verwarming op mazout? Kan zijn dat je dan de mazout verplicht moet overnemen.

Onroerende voorheffing: je moet x/12e betalen aan de eigenaar.

Bankkosten kunnen oplopen tot 500 euro

Gordijnen en andere zaken die je onmiddellijk nodig hebt mag je niet vergeten.

Is de elektriciteit volledig goedgekeurd? Anders moet je die binnen de 18 maanden in orde laten maken en die kosten kunnen van 1.500 tot 15.000 euro gaan.

Succes met de aankoop!

Je woning renoveren? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’

Je woning renoveren? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’

In ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’ vind je tal van tools, tips en inspiratie om je verbouwproject in goede banen te leiden.

Bestel nu
Een nieuwe woning bouwen? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’

Een nieuwe woning bouwen? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’

Een woning bouwen? Er komt heel wat bij kijken! We helpen je graag op weg met ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’.

Bestel nu

Laat je e-mailadres achter en we houden je de hoogte van nieuwe antwoorden en reacties op deze vraag.

Lees ook

De EPB-verslaggever: van takenpakket tot prijs

De EPB-verslaggever: van takenpakket tot prijs

De EPB-verslaggever waakt erover dat jouw (ver)bouwproject aan de EPB-regelgeving voldoet. Wat behoort er tot zijn takenpakket en hoeveel bedraagt de prijs?

Lees meer

Hoeveel kan je besparen met zelfbouwpakketten?

Hoeveel kan je besparen met zelfbouwpakketten?

Bespaar tot 50% op bouwkosten met zelfbouwpakketten van Swipe Zelfbouw en Easykit. Ontdek hoe je kosten bespaart en kwaliteit garandeert.

Lees meer

Werkt je aannemer aan een uurtarief? Zo maak je goede afspraken

Werkt je aannemer aan een uurtarief? Zo maak je goede afspraken

Aannemers werken soms aan een uurtarief in de plaats van een vast bedrag. Met deze tips vermijd je discussies over het aantal gepresteerde uren.

Lees meer

Onze toolbox
Offertes aanvragen

Vraag vrijblijvend offertes aan! Ontvang snel max. 4 offertes van vakmannen. Bespaar tijd én geld!

Aanvragen
Premies en subsidies

Met premies en subsidies kan je flink besparen. Kijk waar jij recht op hebt.

Zoeken
Magazines

Bouwen of verbouwen? Bestel je gratis magazine!

Aanvragen
Praktische gidsen

Met deze praktische digitale gidsen ben je meteen geïnformeerd en heb je een handige checklist bij de hand.

Aanvragen
Forum

Zit je met een vraag? Stel ze aan andere bouwers en verbouwers.

Stel je vraag