Bijkomende kosten aankoop huis
Hallo allemaal,
Mijn vriend en ik staan op het punt om een huis te kopen. Na het aftrekken van alle notariskosten, houden we samen nog €10.000 over op onze spaarrekening. Wij vragen ons af hoe het proces van aankopen precies in zijn werk gaat m.b.t. het betalen van die kosten.
1. Stel: je neemt een optie op een huis, je gaat naar de bank en je krijgt daar je akkoord voor een lening. Vervolgens ga je naar de notaris. Betaal je meteen in het begin de notariskosten, is dit pas bij het tekenen van de akte (wat 16 weken kan duren), of hoe gaat dit in zijn werk? Er is nl. een groot verschil wanneer je nog enkele maanden extra kunt sparen (lees: leven als een monnik omdat je weet dat je pas een huis hebt gekocht ;)...)
2. Welke bijkomende kosten zijn er de eerste maanden? Wij hebben €1.000 voorzien voor een samenlevingscontract en een testament. Hoe zit het met bijvoorbeeld het afsluiten van de verzekeringen? Dit doe je - neem ik aan - zodra de akte getekend is, en het huis van jou is. Betaal je dan ook al meteen de €400-500 brandverzekering etc., is dit na verloop van tijd, of?
Kortom: zien wij belangrijke dingen over het hoofd? Meubels hebben we al uit ons appartement, en het huis is instapklaar zodat er buiten een likje verf niets hoeft te gebeuren.
Alvast bedankt voor de hulp!