9

Condens: nieuw onderdak?

Paladium
Paladium
#Dak · 10 jaren geleden

Het dak van het huis dat we kochten is 5 jaar oud. We willen het nu grondig isoleren maar enkele dakwerkers zeiden dat ons onderdak (BIPLEX) van een goedkoop is van waarde en dus ook van kwaliteit: er treedt altijd condens in. Nu de dakpannen eraf halen + een nieuw onderdak, hoeveel zou dat kosten? Is dat iets dat we zelf kunnen doen? Het zit totaal niet in ons budget... Is er geen andere oplossing?

Alle reacties

0
grandscenicman
grandscenicman
3 40 Verbouwer
10 jaren geleden
Alles kan uiteindelijk , van een dak afvallen kan ook..... Mits wat handigheid kan je dus veel zelf doen maar er zijn grenzen waarbij je het liever laat doen . @hoeveel gaat het kosten : hoe groot is je dak , hoe hoog , welke pannen , zijn alle latten/kepers/balken/pannen nog goed , enz ......laat prijs maken door meerdere dakwerkers en vergelijk.........kan effectief 100% verschil op zitten , verschiet daar niet van !
0
Charel
Charel
932 5449 Andere professioneel
10 jaren geleden
Het dak van het huis dat we kochten is 5 jaar oud. We willen het nu grondig isoleren maar enkele dakwerkers zeiden dat ons onderdak (BIPLEX) van een goedkoop is van waarde en dus ook van kwaliteit: er treedt altijd condens in. Nu de dakpannen eraf halen + een nieuw onderdak, hoeveel zou dat kosten? Is dat iets dat we zelf kunnen doen? Het zit totaal niet in ons budget... Is er geen andere oplossing?

Zijn het witte of zwarte biplexplaten? De witte zijn niet dampopen, de zwarte min of meer.

Zijn de platen nog onbeschadigd? Lekt er buiten de condensatie regenwater door naar binnen?

Zo niet dan zou ik deze niet zo snel vervangen. Nu heb je daar last van condens omdat het onderdak nu eenmaal een koud vlak is. Eens dat je geisoleerd hebt en hieronder een dampscherm geplaatst dan hoef je daar geen condensatie meer te verwachten. Er kan dan geen vochtige lucht meer doordringen tot aan het onderdak.

0
Paladium
Paladium
0 3 Verbouwer
10 jaren geleden

dag allen.

bedankt voor het antwoord.

het is zwarte. een groot stuk weggesneden voor een lek in de dakgoot + hier en daar wat haken in maar overall gaat het. Er komt nergens water binnen.

--> er is nu nog geen condens maar men zei dat er met isolatie (glaswol) sowieso condens gaat veroorzaken en de waarde van isolatie naar beneden haalt.

0
Charel
Charel
932 5449 Andere professioneel
10 jaren geleden

--> er is nu nog geen condens maar men zei dat er met isolatie (glaswol) sowieso condens gaat veroorzaken en de waarde van isolatie naar beneden haalt.

De zwart biplex is beter dan de witte.

Als je isoleert zonder een dampscherm te plaatsen ga je tegen elk soort onderdak condensatie hebben, niet enkel op die biplex.

Je moet sowieso op de goede manier isoleren. Eerst de isolatie (tussen de kepers bijvoorbeeld), hierop een dampscherm, dan een lattenrooster met eventueel een leidingspouw en dan op die latten de afwerking (gyproc bijvoorbeeld). Zeker het dampscherm niet doorboren of onderbreken voor het doorvoeren van leidingen, kabels, inbouwspotjes, schakelaars of stopcontacten.

0
grandscenicman
grandscenicman
3 40 Verbouwer
10 jaren geleden

Zoek ook ff op ( google......) wanneer je nu WEL of NIET tot tegen je onderdak moet isoleren , want dat is ook een reden dat er onnodig vocht in je isolatie komt ( van buitenuit dus ) en zo kan je ook vochtige isolatie krijgen.....
De 1 zegt tot ertegen , de ander zegt 1 à 2 cm van het onderdak afblijven .......informeer je dus goed !

Heeft te maken met welk soort onderdak je hebt dus......

Mijn aannemer zei me dat ie 1 cm van mijn onderdak zou afblijven, maar ik betwijfel of je dit nu echt overal kan doen...........je duwt immers de isolatie tot net niet/net wel tegen je onderdak........
In mijn geval heb ik een pannendak( Pottelberg stormpan ) en mijn onderdak is een zwarte doek...........naar 't schijnt van een goede kwaliteit zei ie me ......

lees dit dus ff ...

http://www.hebbes.be/artikel/de-5-grootste-fouten-bij-het-isoleren-van-je-dak?utm_medium=content&utm_source=gva&utm_campaign=home

0
Carl Vandecasteele
Carl Vandecasteele
78 736 Verbouwer
10 jaren geleden

de een zegt en de ander zegt...
Neem van mij aan dat WTCB en VIBE en architecten-lesgevers van vzw Dialoog en de invoerder van Proclima-dampschermen ALLE unaniem zijn dat je echt tot tegen het onderdak moet isoleren. Iedere luchtlaag die je ertussen laat gaat de isolatierwaarde dramatisch naar beneden halen...
Wel je onderdak eerst herstellen waar je dat stuk weggesneden hebt....

Je pannen eraf halen om het onderdak te vernieuwen is geen goedkpe zaak. als je dat toch zou beslissen, leg dan meteen een houtwolisolatieplaat bovenop de kepers, dat reduceert de koudebruggen van de kepers en zorgt voor bijkomende isolatie. Boven het geheel kan je ook een zogenaamd luchtscherm (volledig dampopen dampscherm) plaatsen.

0
gery
gery
71 548 Andere particulier
10 jaren geleden

de een zegt en de ander zegt...
Neem van mij aan dat WTCB en VIBE en architecten-lesgevers van vzw Dialoog en de invoerder van Proclima-dampschermen ALLE unaniem zijn dat je echt tot tegen het onderdak moet isoleren. Iedere luchtlaag die je ertussen laat gaat de isolatierwaarde dramatisch naar beneden halen...
Wel je onderdak eerst herstellen waar je dat stuk weggesneden hebt....

de een zegt en de ander zegt ...

Zo ook de mensen van WTCB en VIBE en architect lesgevers ...

Wie zegt dat zij het bij het rechte eind hebben?

Waarom zouden wij dat van u (als waarheid) moeten aannnemen?

0
Carl Vandecasteele
Carl Vandecasteele
78 736 Verbouwer
10 jaren geleden

WTCB en mensen van Isoproc (Proclima) en dialoog-lesgevers zijn goed thuis in bouwbiologie. Het is geen nattevingerwerk zoals van je aannemer. Zij hebben ook duidelijke motivatie van het waarom en hoe van koudebruggen, dampschermen, van condensvorming, en vermijden van luchtlagen met convectiestromen naast je isolatielaag.
Als je google'd vindt ge die studies en de bouwbiologische principes terug.
En Gert, als je nu nog vzw dialoog en Isoproc en WTCB niet kent of niet waardeert, betekent het wel dat je je nooit diep met materie van bouwbiologie bezig gehouden hebt... zij zuigen het echt niet uit hun duim en ik ook niet, het gaat hem niet om een mening en gelijk hebben maar iets durven onderzoeken/testen/research/toegepaste wetenschap. 

Een nieuwe woning bouwen? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’

Een nieuwe woning bouwen? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’

Een woning bouwen? Er komt heel wat bij kijken! We helpen je graag op weg met ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’.

Bestel nu
Je woning renoveren? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’

Je woning renoveren? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’

In ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’ vind je tal van tools, tips en inspiratie om je verbouwproject in goede banen te leiden.

Bestel nu
Vraag vrijblijvend offertes aan voor dakwerken

Vraag vrijblijvend offertes aan voor dakwerken

Een goed dak is de basis van elk huis. Vraag nu gratis en vrijblijvend offertes aan van ervaren dakwerkers uit jouw regio.

Offertes aanvragen

Laat je e-mailadres achter en we houden je de hoogte van nieuwe antwoorden en reacties op deze vraag.

Lees ook

Waarom kiezen voor een zinken dak? Voordelen, prijs en aandachtspunten voor een correcte plaatsing

Waarom kiezen voor een zinken dak? Voordelen, prijs en aandachtspunten voor een correcte plaatsing

Met een zinken dak kies je voor een unieke uitstraling. Maar hoe zit het met de kosten, plaatsing en isolatie? Ontdek alle aandachtspunten.

Lees meer

Dakrenovatie prijs: ontdek wat de kosten per type dakwerken zijn

Dakrenovatie prijs: ontdek wat de kosten per type dakwerken zijn

Wat kost een dakrenovatie? We lijsten de prijzen op per type dakwerken, bieden je meer inzicht in hoe de prijs wordt bepaald en geven bespaartips.

Lees meer

Opbouw van je dak: hellend of plat, alle opties op een rij

Opbouw van je dak: hellend of plat, alle opties op een rij

Alles over de opbouw van hellende en platte daken: soorten structuren, onderdelen en tips voor de beste keuze.

Lees meer

Onze toolbox
Offertes aanvragen

Vraag vrijblijvend offertes aan! Ontvang snel max. 4 offertes van vakmannen. Bespaar tijd én geld!

Aanvragen
Premies en subsidies

Met premies en subsidies kan je flink besparen. Kijk waar jij recht op hebt.

Zoeken
Magazines

Bouwen of verbouwen? Bestel je gratis magazine!

Aanvragen
Praktische gidsen

Met deze praktische digitale gidsen ben je meteen geïnformeerd en heb je een handige checklist bij de hand.

Aanvragen
Forum

Zit je met een vraag? Stel ze aan andere bouwers en verbouwers.

Stel je vraag