6

zolderplaat 13cm genoeg of niet genoeg

KBuyckx
KBuyckx
#Fundering · 10 jaren geleden
Beste, Wij zouden graag onze zolder afwerken en omvormen tot slaapkamers en een speelkamer voor de kinderen. Nu zijn we aan het kijken om een trapgat te laten zagen. Tijdens inspectie kwamen we erachter dat onze betonplaat van de zolder slechts 13 cm dik is. Nu vroeg ik mij af of deze 13 cm voldoende is om de zolder als bewoonbaar oppervlak aan te spreken. Er komt geen toilet of douche en de muren op zolder worden in gyproc gezet, dus qua belasting valt dit wel mee. Hopelijk kunnen jullie ons helpen groeten, Kevin

Alle reacties

0
Charel
Charel
932 5435 Andere professioneel
10 jaren geleden

De sterkte van een betonplaat hangt niet alleen af van de dikte van die plaat maar ook van de bewapening die er in zit.

In ieder geval was vroeger die dikte zeer gebruikelijk bij de meeste huizen met normale overspanningen. Ik denk dan aan onderliggende maximale overspanningen van rond de 4 à 5 meter. Ik veronderstel dat onder die betonplaat nog een aantal steunmuren staan. 

0
KBuyckx
KBuyckx
2 4 Verbouwer
10 jaren geleden
Beste Staan idd veel steunmuren onder. Grootste afstand is 4m. Dus, volgens U is het mogelijk om de zolder om te vormen tot woonruimte?
0
Charel
Charel
10 jaren geleden

Ja, dat lijkt mij helemaal geen probleem.

0
KBuyckx
KBuyckx
2 4 Verbouwer
10 jaren geleden

Hoi,
Voor zij die het topic gevolgd hebben kan ik de situatie kort samenvatten.
Er is een stabiliteitsstudie uitgevoerd en omdat de steunpilaar van het dak blijkbaar niet volledig op de steunmuur stond. Maar, een stuk op een overdragend deel hebben ze toch beslist om 3 poutrels te steken om zo op veilig te spelen.

0
Charel
Charel
10 jaren geleden

Wel wel, drie stuks nog wel, dat is  inderdaad op veilig gespeeld!

Ik vraag me dan wel af in hoeveel woningen men dan op die manier nog poutrels zou kunnen bijsteken.

Je woning renoveren? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’

Je woning renoveren? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’

In ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’ vind je tal van tools, tips en inspiratie om je verbouwproject in goede banen te leiden.

Bestel nu
Een nieuwe woning bouwen? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’

Een nieuwe woning bouwen? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’

Een woning bouwen? Er komt heel wat bij kijken! We helpen je graag op weg met ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’.

Bestel nu

Laat je e-mailadres achter en we houden je de hoogte van nieuwe antwoorden en reacties op deze vraag.

Lees ook

Je kelder waterdicht maken: dit zijn de methodes en hun kostprijs

Je kelder waterdicht maken: dit zijn de methodes en hun kostprijs

Je kan je kelder op twee manieren waterdicht maken: langs de buitenkant of langs de binnenkant. Ontdek alle methodes en hun kostprijs.

Lees meer

Barsten in de muur door droogte? Nieuwe kaart toont risicogebieden in Vlaanderen

Barsten in de muur door droogte? Nieuwe kaart toont risicogebieden in Vlaanderen

Scheuren en barsten in de muur door droogte? Ontdek met de nieuwe gevoeligheidskaart of jouw woning in een risicogebied ligt.

Lees meer

Vochtige kelder aanpakken: kelderbekuiping vs. kelderdrainage

Vochtige kelder aanpakken: kelderbekuiping vs. kelderdrainage

2024 was het natste jaar ooit en heeft voor heel wat vochtige kelders gezorgd. Vochtexpert Michel Jans legt uit hoe je een vochtige kelder aanpakt.

Lees meer

Onze toolbox
Offertes aanvragen

Vraag vrijblijvend offertes aan! Ontvang snel max. 4 offertes van vakmannen. Bespaar tijd én geld!

Aanvragen
Premies en subsidies

Met premies en subsidies kan je flink besparen. Kijk waar jij recht op hebt.

Zoeken
Magazines

Bouwen of verbouwen? Bestel je gratis magazine!

Aanvragen
Praktische gidsen

Met deze praktische digitale gidsen ben je meteen geïnformeerd en heb je een handige checklist bij de hand.

Aanvragen
Forum

Zit je met een vraag? Stel ze aan andere bouwers en verbouwers.

Stel je vraag