Vullen van gaten in buitenmuur goed idee?
Vullen van gaten in buitenmuur goed idee?
Alle reacties
Beste,
De informatie is te weinig om hier een zinnig antwoord op te kunnen krijgen.
- wat voor muren zijn het? dikte? massief? geisoleerde of lege spouw? waterkering aanwezig? hoe? open stootvoegen aanwezig net boven de waterkering? gaten geboord tot in de spouw?
Verder zeg je 'Nu trekken deze gaten mijn inziens vocht naar binnen'. Waarop baseer je dat? Welk aanwijzigingen hiervoor? Heb je vochtproblemen? Welke?
Hallo,
Waar de crepie tegen aangebracht is , is gewone rode snelbouwbalsteen. De gaten zijn 15 cm diep en met een lamp zie ik de zwarte diba. De spouw heeft harde plaatisolatie van 18cm dik.
Stootvoegen zijn er boven de meeste ramen maar niet vlak boven de grond. Voor het hele huis lijken er ons wel voldoende stootvoegen om ' ventilatie' te creëren, tenzij er natuurlijk op grondniveau moeten zijn.
We hebben op dit moment nog geen vochtproblemen binnen maar na bv langdurige regen zien we een zeer natte laag van de grond tot aan de geboorde gaten, die veel langzamer opdroogt dan de rest van de muur zodat we vrezen dat de gaten bij veel regen meer kwaad dan goed doen.
Bedankt alvast voor het antwoord!
Beste,
Op het eerste zicht zou ik die gaten zeker niet dichtmaken. Normaal moeten er net boven de diba op geregelde afstanden open stootvoegen gelaten worden. Deze dienen niet zozeer voor ventilatie van de spouw maar eerder om het doorslaand vocht dat zich verzameld in de spouw boven op de diba af te voeren.
Boven uw ramen zit ook diba met net daarboven de open voegjes, dit is om dezelfde reden,eventueel doorslaand vocht terug naar buiten voeren.
Waarschijnlijk heeft die bezetter de oorspronkelijke open voegen moeten dichtpleisteren en vandaar de compensatie door gaten te boren.
Dat uw stenen net onder de diba vochtiger zijn is normaal, zij staan in contact met de vochtige ondergrond waardoor zij ook veel trager opdrogen en praktisch nooit even droog zullen worden als de stenen boven de diba

Een nieuwe woning bouwen? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’
Een woning bouwen? Er komt heel wat bij kijken! We helpen je graag op weg met ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’.

Download gratis onze vochtbestrijdingsgids
Ontdek de oorzaken en oplossingen voor vochtproblemen in huis. Inclusief checklists en praktische tips voor een blijvend resultaat!
Laat je e-mailadres achter en we houden je de hoogte van nieuwe antwoorden en reacties op deze vraag.
Lees ook

Welke voeg past bij jouw huis? Ontdek de verschillende soorten én hun kosten
Ontdek alles over voegwerken: soorten en kleuren, kosten per m² en tips om slecht voegwerk te herstellen of vervangen.
Lees meer
Metalen gevelbekleding voor een moderne of industriële look: soorten, prijs en plaatsing
Wil je je woning een moderne of industriële twist geven met metalen gevelbekleding? Ontdek alle details over de soorten, prijs en plaatsing.
Lees meerWeet jij het antwoord op deze vragen?
- Vochtprobleem of slechte afwerking?
- Kunnen nieuwe spouwankers geplaatst worden tussen bestaande binnen-en buitenmuur
- Gevelafwerking realiseren boven dwarskap van buur
- Bij hevige regenval , loopt het water door de buiten muur en komt de kelder binnen gestroomd samen
- Gezocht: BETORIX betonnen gevelstenen 8,5x8,5x38,5 cm voor kleine herstelling (bouw 1981)
Onze toolbox
Vraag vrijblijvend offertes aan! Ontvang snel max. 4 offertes van vakmannen. Bespaar tijd én geld!
AanvragenMet premies en subsidies kan je flink besparen. Kijk waar jij recht op hebt.
ZoekenMet deze praktische digitale gidsen ben je meteen geïnformeerd en heb je een handige checklist bij de hand.
Aanvragen