4

Daklei omkeren vanwege mos ?

Piet Pierre
Piet Pierre
#Dak · 10 jaren geleden
Rond 1960 werden het leien dak vervangen met kunststof lei. Rond 2004 werd het dak door ons schoongemaakt en met anti-mos behandeld. Toch is er nu weer veel mos op het dak. 1- Is mos verwijderen echt nodig? 2- Mijn zwager stelt voor de leien om te keren, zodat het dak er weer goed uitziet. Is dat een goed voorstel? Dank, Piet

Alle reacties

0
Charel
Charel
932 5436 Andere professioneel
10 jaren geleden
Rond 1960 werden het leien dak vervangen met kunststof lei. Rond 2004 werd het dak door ons schoongemaakt en met anti-mos behandeld. Toch is er nu weer veel mos op het dak. 1- Is mos verwijderen echt nodig? 2- Mijn zwager stelt voor de leien om te keren, zodat het dak er weer goed uitziet. Is dat een goed voorstel? Dank, Piet

Kunststofleien? Wat voor kunsstof is dat? Bedoel je misschien Eternit leien? Dat soort leien uit die tijd bevatten asbest. Dat kan geen kwaad als je die met rust laat zodat er geen asbestvezels kunnen loskomen. Niet bewerken of niet agressief reinigen met bijvoorbeeld een hoge drukreiniger of staalborstel.

0
Piet Pierre
Piet Pierre
0 2 Andere particulier
10 jaren geleden

Dank Sjarel voor je reactie.

Gezien de leeftijd zullen de leien asbest bevatten.
Of het Eternit is, weet ik niet. Helaas staat er geen naam of code op de leien.

Maar is mos verwijderen echt nodig?

En wat vind je van het voorstel van mijn zwager om de leien te keren?

0
Charel
Charel
932 5436 Andere professioneel
10 jaren geleden· Bedankje ontvangen

Mos wordt nogal eens verwijderd omwille van het esthetische aspect maar vooral omdat bij veel mosvorming het water niet meer zo snel afstroomt en de kans krijgt om tussen de leien zijn weg naar binnen te vinden met daklekken tot gevolg.

Het voorstel van uw zwager: Het is maar een ideetje van hem veronderstel ik, maar wel een slecht ideetje. Dat soort schalies heeft een gladde bovenkant en een ruwere onderkant, de onderkant is niet bedoeld als waterafvoer, hier zal nog veel vlugger vervuiling en mosgroei ontstaan.

Bovendien moet je dan alle leien er eerst afhalen zonder ze te breken, ze schoon maken en daarna terug plaatsen. Als je dan weet dat je asbest leien best zo weinig mogelijk manipuleert, dat je daarvoor in feite beschermende kledij en mondmasker moet dragen en dat je daarna nog steeds met al dat asbest op je woning zit dan weet je het wel hé.

Neen, indien het dak niet lekt en het uitzicht van mosvrming je niet stoort, laat je ze ongemoeid liggen, ofwel vervang je ze door een andere dakbedekking.

Een nieuwe woning bouwen? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’

Een nieuwe woning bouwen? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’

Een woning bouwen? Er komt heel wat bij kijken! We helpen je graag op weg met ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’.

Bestel nu

Laat je e-mailadres achter en we houden je de hoogte van nieuwe antwoorden en reacties op deze vraag.

Lees ook

Wat is een warm dak? Alles wat je moet weten over de opbouw en isolatie

Wat is een warm dak? Alles wat je moet weten over de opbouw en isolatie

Een warm dak is de populairste methode om een plat dak te isoleren. Maar hoe is zo’n dak opgebouwd en hoe kies je het geschikte isolatiemateriaal?

Lees meer

Hout als dakbedekking of dakconstructie: dit moet je weten

Hout als dakbedekking of dakconstructie: dit moet je weten

Wil je een houten dakbedekking of een dakconstructie uit hout? Lees meer over de houtsoorten en prijs voor een moderne of landelijke architectuur.

Lees meer

Je dak herstellen, renoveren, isoleren of onderhouden? Ontdek alle dakwerken en hun kostprijs

Je dak herstellen, renoveren, isoleren of onderhouden? Ontdek alle dakwerken en hun kostprijs

Wil je dakwerken laten uitvoeren? Ontdek de soorten werken en hun kostprijs en tips om je dak te herstellen, renoveren, isoleren of onderhouden.

Lees meer

Onze toolbox
Offertes aanvragen

Vraag vrijblijvend offertes aan! Ontvang snel max. 4 offertes van vakmannen. Bespaar tijd én geld!

Aanvragen
Premies en subsidies

Met premies en subsidies kan je flink besparen. Kijk waar jij recht op hebt.

Zoeken
Magazines

Bouwen of verbouwen? Bestel je gratis magazine!

Aanvragen
Praktische gidsen

Met deze praktische digitale gidsen ben je meteen geïnformeerd en heb je een handige checklist bij de hand.

Aanvragen
Forum

Zit je met een vraag? Stel ze aan andere bouwers en verbouwers.

Stel je vraag