rotswol tussen kepers, dan mdf en dan dampscherm ?

3

rotswol tussen kepers, dan mdf en dan dampscherm ?

grandscenicman
grandscenicman
#Isolatie · 10 jaren geleden

Ik stel mij de vraag of het mogelijk is om tussen mijn kepers te isoleren met bvb rotswol of glaswol , dan mdf van bvb 12 mm tegen de kepers te schroeven en dan een dampscherm plaatsen ( folie )

Mogelijk is dit natuurlijk maar ik vraag mij af of dit nadelig is voor de eventuele "damp-vocht" die van buitenaf de isolatie beïnvloedt . Maw , kan die mdf op den duur gaan zwellen door vochtopname omdat deze (bijna) rechtstreeks met de buitenlucht-vochtigheid in aanraking komt . ( weliswaar onder de pannen en onder de rotswolïsolatie....)

Waarom ? De isolatie tussen de kepers blijft niet altijd goed zitten en door er mdf tegen te schroeven blijft deze goed vast zitten......en neen de isolatie is niet te smal gesneden eerder te dun en ze buigt door.....

Betreft de onderste meter van mijn kepers en deze ruimte dient tot niets .....er komt een muurtje voor van +- 80 cm hoog en zo komt de onderste gording niet meer in het zicht en krijg ik een vlakkere afwerking van de schuine wand erboven....

2e vraagje : kan ik harde isolatieplaten plaatsen tussen de ( breder gemaakte ) kepers plaatsen  en deze opspuiten met schuim om ook dit vlak te behoeden van doorgezakte isolatie ?

Betreft hier rotswol/glaswolïsolatie van +- 15 cm en omdat er nu nog 2 tot 5 cm "speling-overschot" is , zou ik hierover STYRODUR platen willen aanbrengen van 4 cm dik en afwerken met een schuim voor de "naadjes" .

Ik neem aan dat de (groene styrodur-platen =ZONDER ALU FOLIE ) isolatie ook dan nog moet voorzien worden van een dampscherm maar dat die extra laag harde isolatie er wel voor zorgt dat mijn dak beter geïsoleerd is ????

Op de kepers extra isolatie aanbrengen is uitgesloten vanwege de beperkte ruimte . Dit zou wel kunnen bij die onderste meter omdat er daar dat muurtje voor komt .

Alvast bedankt voor een zinnig antwoord .

Alle reacties

0
Charel
Charel
932 5435 Andere professioneel
10 jaren geleden

Het kan niet de bedoeling zijn dat er vocht kan doordringen van buitenaf tot aan de onderkant van de isolatie. In dat geval is er iets grondig mis en zou je bij een normale uitvoering ook vocht krijgen op de bovenkant van het dampscherm.

Dus meen ik dat uw idee mogelijk is en niet tot vochtschade zal leiden.

Echter zou ik dan overwegen om het iets anders, gemakkelijker en voordeliger te doen. Eerst isoleren, dan een dampscherm aanbrengen en dan, ter ondersteuning van het dampscherm en de isolatie die daar boven zit, op geregelde afstanden dwarslatten voorzien zoals je die normaal ook zou voorzien om daar nog een afwerkingsplaat op te monteren (wat hier niet nodig is heb ik begrepen).

Of, hetgeen je zelf al aanhaalde, boven op (onder) de kepers een doorlopende laag harde isolatieplaten aanbrengen, dan los je tevens de vele kleine koudebrugjes van de kepers op. Het dampscherm kan onder of boven die isolatie. Dit lijkt mij nog de beste oplossing voor onderaan.

Hogerop moet uw idee wel kunnen, al lijkt het me wel een gepruts met die harde platen en dat purspuiten. Zeker nog een dampscherm aanbrengen.

0
grandscenicman
grandscenicman
3 40 Verbouwer
10 jaren geleden

@sjarel :
Het onderdak is idd in goede conditie en het is zo dat er zeker geen vocht binnenstroomt mocht er een onweer zijn en veel wind of stuifsneeuw oid .

Wat die (extra) dwarslatten betreft : ik ben van plan om enkel latten aan te brengen die de kepers volgen........deze gaan +- 18 à 20 mm dik zijn om desnoods nog kabels te kunnen doorsteken ( boren van een gat dwars door die latten.... ) en daar komt gyproc op . ( + vliesbehang na afsmeren om barsten te vermijden )

@gepruts : weet ik , maar met een invalzaag kan je goed recht zagen en ik heb tijd.......

@dampscherm : gaat zeker gedaan worden , alleen nog ff zoeken welke type........tips zijn welkom .

Ik zou liever met stroken werken ipv met een hele grote lap omwille van de verwerking die stukken makkelijker is .
Vastnieten op de (verbrede ) kepers en die lat erover van 18-20 mm lijkt mij wel te kunnen om geen "lekken" te hebben ?
De zijkanten worden dan met speciale kit vastgeplakt aan de muur en daarna kan de muur worden afgewerkt .....( latwerk + spaanplaat 19 mm + gyproc met eventueel nog isolatie tussen de blote muur en de spaanplaat.... ...maar moet er dan weer eerst een dampscherm voor/op/over de isolatie komen ???, betreft telkens een scheidingsmuur van de buren links en rechts van ons huis.....)
Zou dan in deze volgorde komen : bakstenen gevel-latwerk met isolatie tussen- DAMPSCHERM ? - spaanplaat 19 mm op het latwerk-gyproc-vliesbehang .

Een nieuwe woning bouwen? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’

Een nieuwe woning bouwen? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’

Een woning bouwen? Er komt heel wat bij kijken! We helpen je graag op weg met ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’.

Bestel nu

Laat je e-mailadres achter en we houden je de hoogte van nieuwe antwoorden en reacties op deze vraag.

Lees ook

De 10 grootste fouten bij vloerisolatie

De 10 grootste fouten bij vloerisolatie

Je vloer isoleren: waar loopt het typisch mis en waar let je beter extra voor op? Tien boosdoeners!

Lees meer

Isoleren in de zomer: slimme zet voor een lagere energiefactuur in de winter

Isoleren in de zomer: slimme zet voor een lagere energiefactuur in de winter

Door in de zomer je woning te isoleren, kan je in de winter genieten van een warm huis en een lagere energiefactuur. Ontdek hoeveel je kan besparen.

Lees meer

Wat is de prijs van vloerisolatie?

Wat is de prijs van vloerisolatie?

Voorkom warmteverlies door een goede vloerisolatie. Benieuwd naar de prijs van vloerisolatie, de terugverdientijd en welke premies je kan aanvragen?

Lees meer

Onze toolbox
Offertes aanvragen

Vraag vrijblijvend offertes aan! Ontvang snel max. 4 offertes van vakmannen. Bespaar tijd én geld!

Aanvragen
Premies en subsidies

Met premies en subsidies kan je flink besparen. Kijk waar jij recht op hebt.

Zoeken
Magazines

Bouwen of verbouwen? Bestel je gratis magazine!

Aanvragen
Praktische gidsen

Met deze praktische digitale gidsen ben je meteen geïnformeerd en heb je een handige checklist bij de hand.

Aanvragen
Forum

Zit je met een vraag? Stel ze aan andere bouwers en verbouwers.

Stel je vraag