6

Fundering 40cm diep

krido
krido
#Fundering · 10 jaren geleden
Hallo, Wij zijn in gesprek met een SOD-firma voor een bouw net over de taalgrens. Op plan ligt onze fundering op 40 cm (40/40) met plaat van 20cm beton erop. Nu is die 40cm diep genoeg? Standaard nemen ze toch pak dieper, op 60? Graag uw mening,commentaar want ik ben hier complete leek in...

Alle reacties

0
Sylvia Mathijs
Sylvia Mathijs
0 7 Verbouwer
10 jaren geleden

Laat u niet in het zak zetten, fundering moet je altijd onder het vriespeil aanzetten volgens onze aannemer en architect.

Als je een SOD firma gebruikt, neem je best een externe raadsman ( ingnieur ) onder de arm. Zo ben je zeker dat alles correct gebeurt, want veel van die mannen werken allemaal samen onder één hoedje

0
ikke 2005
ikke 2005
0 2 Bouwer
10 jaren geleden

klopt hellemaal, vries vrij is geloof ik op -80 cm?

kijk eens bij sos-ingenieur, die kunnne misschien helpen

0
Charel
Charel
932 5434 Andere professioneel
10 jaren geleden

Ik twijfel er niet aan dat ze het goed gaan funderen.

Die 40 cm is maar een vooropstelling om een interessante offerte te kunnen aanbieden.

Achteraf zullen er dan serieuze meerprijzen komen omwille van het feit dat ze zwaardere en diepere en andere funderingen hebben moeten maken dan in de offerte was voorzien.

Zo werkt dat meestal.

0
krido
krido
0 1 Bouwer
10 jaren geleden

We dachten al in die richting, maar zijn niet op de hoogte van de actuele standaard ivm funderingsdiepte ...

Bedankt!

0
Charel
Charel
932 5434 Andere professioneel
10 jaren geleden

We dachten al in die richting, maar zijn niet op de hoogte van de actuele standaard ivm funderingsdiepte ...

Bedankt!

Er is geen standaard, dat is op elke bouwplaats anders, het hangt af van de plaatselijke draagkracht van de ondergrond en de diepte van die draagkrachtige ondergrond.

Dit kan enkel met zekerheid worden bepaald door een sondering te laten uitvoeren. Dus je zou eigenlijk vooraleer verder te gaan met die firma moeten vragen of er een sonderingsverslag is opgemaakt waaruit blijkt dat die 40 cm voldoende zou zijn. Sowieso, zelfs al zou de ondergrond het qua draagkracht toelaten, is 40 cm te weinig omdat het op die diepte nog kan vriezen waardoor het fundament kan worden opgedrukt.

Je woning renoveren? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’

Je woning renoveren? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’

In ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’ vind je tal van tools, tips en inspiratie om je verbouwproject in goede banen te leiden.

Bestel nu
Een nieuwe woning bouwen? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’

Een nieuwe woning bouwen? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’

Een woning bouwen? Er komt heel wat bij kijken! We helpen je graag op weg met ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’.

Bestel nu

Laat je e-mailadres achter en we houden je de hoogte van nieuwe antwoorden en reacties op deze vraag.

Lees ook

Vochtige kelder aanpakken: kelderbekuiping vs. kelderdrainage

Vochtige kelder aanpakken: kelderbekuiping vs. kelderdrainage

2024 was het natste jaar ooit en heeft voor heel wat vochtige kelders gezorgd. Vochtexpert Michel Jans legt uit hoe je een vochtige kelder aanpakt.

Lees meer

Je kelder waterdicht maken: dit zijn de methodes en hun kostprijs

Je kelder waterdicht maken: dit zijn de methodes en hun kostprijs

Je kan je kelder op twee manieren waterdicht maken: langs de buitenkant of langs de binnenkant. Ontdek alle methodes en hun kostprijs.

Lees meer

Barsten in de muur door droogte? Nieuwe kaart toont risicogebieden in Vlaanderen

Barsten in de muur door droogte? Nieuwe kaart toont risicogebieden in Vlaanderen

Scheuren en barsten in de muur door droogte? Ontdek met de nieuwe gevoeligheidskaart of jouw woning in een risicogebied ligt.

Lees meer

Onze toolbox
Offertes aanvragen

Vraag vrijblijvend offertes aan! Ontvang snel max. 4 offertes van vakmannen. Bespaar tijd én geld!

Aanvragen
Premies en subsidies

Met premies en subsidies kan je flink besparen. Kijk waar jij recht op hebt.

Zoeken
Magazines

Bouwen of verbouwen? Bestel je gratis magazine!

Aanvragen
Praktische gidsen

Met deze praktische digitale gidsen ben je meteen geïnformeerd en heb je een handige checklist bij de hand.

Aanvragen
Forum

Zit je met een vraag? Stel ze aan andere bouwers en verbouwers.

Stel je vraag