11

terrasklinkers tegen crepi

a willy
a willy
#Isolatie · 10 jaren geleden
Onze achtergevel wordt nageïsoleerd (8cm isolatie) en bezet met crepi. Daarna wordt het terras in blauwsteenklinkers ertegen gelegd (klinkers komen op nagenoeg zelfde niveau als binnenvloer). Moet er op iets gelet worden daar waar de blauwsteenklinkers tegen de crepimuur komen (flexibele joint???). Dankjewel!

Alle reacties

0
albarius
albarius
24 99 Andere professioneel
10 jaren geleden
Altijd met plint werken, nooit zo tegen de grond. Spatwater en vuil zullen je crepie helemaal vies maken. Nat zal capilair optrekken en alzo vochtproblemen, schimmel en mosvorming veroorzaken. Op lange termijn zal je problemen verooraken die je met een plint definitief kan uitsluiten.
0
albarius
albarius
10 jaren geleden
Nog even op terugkomen. Als er capillair vocht tussen geraakt en het gaat vriezen in de winter...
0
a willy
a willy
0 3 Verbouwer
10 jaren geleden
veel om mee rekening te houden, bedankt om ons daar op te wijzen als je weet dat de isolatie+crepiafwerking eerst wordt gezet en daarna pas de terrastegels, veronderstel ik dat die iets lager zal komen dan het niveau van de tegels rijst me de vraag: wat moet dan onder de isolatie+crepi komen? hoe 'eindigt' de isolatie+crepi dan onderaan om die vochtproblemen te vermijden?
https://livios-images.imgix.net/livios/forum/messages/21773/crepi.jpg?auto=format&fit=crop&crop=faces%2Cfocalpoint&lossless=true&corner-radius=10&mask=corners&s=22bdfec460cb058fca32540204a2fa6b
0
Charel
Charel
932 5449 Andere professioneel
10 jaren geleden

Aldus een reactie van Idur in uw ander topic

Ik denk dat je dat bij u ook kunt toepassen. Dus eerst van die vochtbestendige isolatie tot plinthoogte en daarop pas vertrekken met de te bepleisteren isolatie, de crepi mag dan ook niet lager komen dan dat punt, je vertrekt daar met zo een profiel waar Albarius het over had. Na het leggen van de terrasbetegeling kan je dan de plint zetten rechtstreeks tegen die isolatie en aansluitend onder dat profiel.

In ieder geval zou ik het niet doen zoals op de tekening.

0
Tess
Tess
4 29 Andere particulier
10 jaren geleden

Achter de plint zit drukvaste isolatie die helemaal onderaan schuin wordt afgesneden.

Die wordt dan tot tegen de fundering bezet met sokkelpleister zoals SM 700 pro. 

Het schuine stuk onderaan kan je nog insmeren met bitumen en aanvullen met kiezeltjes. 

De plint kan opgebouwd worden met een blauwe steen maar je kunt ook voor een aangepaste sierpleister kiezen in een donkere kleur. 

0
albarius
albarius
10 jaren geleden

@ ann w

Nooit, maar dan ook nooit een dergelijk systeem zetten tot onder vloerniveau. Het vocht kan zich tussen de isolatie en de muur tot boven je roofing trekken en dan krijg je vochtproblemen binnen. Zoals eerder, en door anderen en ook elders op het Livios forum geschreven; er is maar één deugdelijke manier om dit af te werken. Een sokkelprofiel onderaan en daarop je systeem met isolatie en onder het geheel een plint. Maakt niet uit of je die plinten dan eerst of laatst zet, eventueel kan je dit nog over de zomer tillen, maar ga niet zonder plinten de winter in. Als je aannemer het wil plaatsen op zoals op het schema, denk ik dat best even verderkijkt naar een andere aannemer. Bij mij zou hij het in elk geval niet zo mogen uitvoeren, zelfs niet gratis. Je haalt je een hoop problemen op de hals.

@ Frits

Lees even zorgvuldig de plaatsingsvoorschriften van sm700 pro alvorens hem zo te gebruiken als eindlaag.

0
Tess
Tess
4 29 Andere particulier
10 jaren geleden

sm 700 pro sokkelpleister is niet de eindlaag. Daarop komt nog een skin. Dat bedoel ik met een aangepaste sierpleister. Ik heb het alleen over het plintgedeelte onder het sokkelprofiel omdat er gevraagd werd hoe de isolatie en crepi eindigt. Ik heb niet gezegd dat je geen sokkelprofiel moet plaatsen.

Onze aannemer gaat ook een sokkelprofiel plaatsen met daarboven isolatie, sm700 en skap. Onder de sokkel komt zwelband, dunnere drukvaste isolatie die onderaan schuin is afgesneden, sm700 sokkelpleister en skap pleister. Helemaal onderaan tot tegen de fundering wordt bitumen gebruikt of noppenfolie. 

De sm700 wordt versterkt met wapening isoltec.

0
a willy
a willy
0 3 Verbouwer
10 jaren geleden
dank allemaal, we leggen het straks voor aan de aannemer.
0
albarius
albarius
10 jaren geleden· Bedankje ontvangen

Ik val hier nog juist op de plaatsingsvoorschriften van een systeem van een veelgebruikt merk van buitenbepleistering (zonder reclame te willen maken).

Inclusief werktekeningen voor alle mogelijke situaties en opbouwen en ook met een checklist zodat je weet waar je allemaal moet op letten bij buitenbezetting. Uiteraard zijn er nog vele andere systemen en merken, maar globaal genomen moet elke buitenbezetting met crepie op isolatie wel ongeveer voldoen aan de gestelde conventies en protocollen.

0
albarius
albarius
10 jaren geleden

Buitengevelisolatiesystemen met pleisterafwerking: plaatsingstechniek en uitvoeringsdetails: http://www.butgb.be/media/downloads/infopages/IP2003002N.pdf

Een informatieblad van de Belgische Unie voor de technische goedkeuring in de bouw.

Je woning renoveren? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’

Je woning renoveren? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’

In ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’ vind je tal van tools, tips en inspiratie om je verbouwproject in goede banen te leiden.

Bestel nu
Een nieuwe woning bouwen? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’

Een nieuwe woning bouwen? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’

Een woning bouwen? Er komt heel wat bij kijken! We helpen je graag op weg met ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’.

Bestel nu
Vraag nu gratis en vrijblijvend offertes voor isolatiewerken

Vraag nu gratis en vrijblijvend offertes voor isolatiewerken

Wil je je energierekening verlagen? Laat je woning isoleren door vakmensen uit de buurt. Vraag nu gratis en vrijblijvend offertes aan.

Offertes aanvragen

Laat je e-mailadres achter en we houden je de hoogte van nieuwe antwoorden en reacties op deze vraag.

Lees ook

Spouwmuurisolatie: voor- en nadelen, soorten materialen, prijs en premie

Spouwmuurisolatie: voor- en nadelen, soorten materialen, prijs en premie

Spouwmuurisolatie is een snelle en goedkope manier om je muren extra te isoleren. Ontdek de voor- en nadelen, soorten isolatiematerialen, prijs en premie.

Lees meer

Wat is de lambda-waarde van isolatie?

Wat is de lambda-waarde van isolatie?

Er zijn verschillende materialen om te isoleren. Het grote verschil zit hem in de lambda-waarde. Wij lijsten de lambda-waarden van isolatie op.

Lees meer

Buitengevelisolatie: de opties om na te isoleren via je buitenmuur

Buitengevelisolatie: de opties om na te isoleren via je buitenmuur

Koppel een lager verbruik aan een nieuwe look voor je gevel met buitengevelisolatie. Er zijn verschillende manieren om de buitenmuren extra te isoleren.

Lees meer

Onze toolbox
Offertes aanvragen

Vraag vrijblijvend offertes aan! Ontvang snel max. 4 offertes van vakmannen. Bespaar tijd én geld!

Aanvragen
Premies en subsidies

Met premies en subsidies kan je flink besparen. Kijk waar jij recht op hebt.

Zoeken
Magazines

Bouwen of verbouwen? Bestel je gratis magazine!

Aanvragen
Praktische gidsen

Met deze praktische digitale gidsen ben je meteen geïnformeerd en heb je een handige checklist bij de hand.

Aanvragen
Forum

Zit je met een vraag? Stel ze aan andere bouwers en verbouwers.

Stel je vraag