7

Gemene muur ?

Tine D.
Tine D.
#Ontwerp · 10 jaren geleden
Beste, Wij bouwen een 3-gevelwoning waarvan bouwvergunning in orde is en de bouw binnen 3 weken start. Onze buren gaan binnenkort een vergunning indienen. Intussen hebben wij met hen samengezeten en tijdens het gesprek werd duidelijk dat zij geen gemene muur wensen. Zij: bouwen niet traditioneel, maar met een hout/ metaal-constructie. Hun muren beschikken blijkbaar over voldoende isolatie en daarvoor hebben ze de gemene muur niet nodig. Daarnaast moet er volgens hun bouwfirma een spouw komen tussen hun muur en onze muur van drie centimeter zonder isolatie ertussen, want het hout moet kunnen bewegen. De spouw zullen ze wel voegen, zodat je geen opening ziet. Wij: bouwen op traditionele manier. Dus wij hebben die gemene muur nodig voor isolatie. Isolatie tegen hun muur wil het bouwbedrijf niet. Wij vrezen nu dat we het e-peil niet halen en door het feit dat de spouw van drie centimeter enkel en alleen gevoegd zal worden, we nog grotere problemen zullen hebben. Kunnen buren gewoon hun hang gaan, heeft hier iemand ervaring mee? Bedankt voor de reacties.

Alle reacties

0
Kris M
Kris M
594 3490 Andere particulier
10 jaren geleden· Bedankje ontvangen
Hebben je bouwvoorschriften je (als eerste bouwer) niet opgelegd om een dubbele muur "te paard" te bouwen? Dit is gebruikelijk. "Te paard" wil zggen dat de muur voor de helft op uw buur zijn grond staat. De muur is 2 keer 14 cm met isolatie ertussen en wordt normaliter door de tweede bouwer overgenomen. Als de buur niet wil overnemen met als argument dat hij z n eigen muren zet begint de discussie die met wisselend succes voor de rechter kan uitgevochten worden. k zou er alvast voor zorgen dat er een muur van 2 keer 14cm komt zodat bouwtechnisch uw huis OK is.
0
Tine D.
Tine D.
0 2 Bouwer
10 jaren geleden
Inderdaad, er zijn bouwvoorschriften. Maar volgens de gemeente kan op dit vlak (gemene muur) van de bouwvoorschriften afgeweken worden: "Bij deze kan ik bevestigen dat er kan afgeweken worden van de uitvoeringswijze om de gemene muur enkel te voorzien op het eigen perceel, enkele dragende muur van 14cm met de benodigde isolatie en niet op het perceel van de buur. Als de buur helemaal geen gebruik gaat maken van de bakstenen dubbele muur zou de buur immers minstens 15cm bouwbreedte verliezen. De buur kan dan zijn eigen muur op zijn perceel plaatsen ook met de benodigde isolatie. Het eindresultaat na het bouwen van de twee woningen komt terug overeen met de vergunde situatie met twee dragende wanden, één aan iedere zijde van de perceelsgrens." Het ding is dat er voor onze buur een spouw van 3 cm moet zijn, en dat er zeker geen isolatie tussen de muren mag. Onze buur zet eigenlijk bij wijze van spreken een huis op zich, dat niet grenst aan de andere halfopen bebouwing.
0
Kris M
Kris M
594 3490 Andere particulier
Met die voorschriften en het standpunt van je buur ziet het er naar uit dat je zelf een dubbele muur op je eigen grond zal moeten plaatsen.
0
Charel
Charel
932 5436 Andere professioneel

Als het bouwsysteem waar uw buren voor hebben gekozen vereist dat er een open spouw van drie centimeter tussen de beide woningen moet zijn zonder isolatie dan lijkt het  mij logisch dat niet jij daar rekening moet mee houden, maar wel de buren. Dus die drie cm vrije ruimte moet zich dus aan hun kant van de scheiding bevinden.

Vanaf de scheiding moet jij vrij kunnen beschikken over uw bouwbreedte en over de manier van bouwen, dus je kan dan bijvoorbeeld beginnen met isolatieplaten (op 3 cm afstand van hun gebouw) en daarna een enkele dragende muur. Hierdoor hoef je geen bouwbreedte te verliezen.

Er hoeft voor jou dan ook geen meerkost te zijn, je betaalt immers slechts een enkele muur en een halve isolatiedikte. Een halve isolatiedikte omdat het geen buitenmuur betreft die is blootgesteld aan de buitenomgeving en ook omdat aan de kant van de buren er ook al isolatie in hun muren zit verwerkt.

0
Tine D.
Tine D.
0 2 Bouwer
10 jaren geleden
Ik zou het bizar vinden dat de eerste die bouwt en vergunning heeft, zich zou moeten aanpassen. En zelf een dubbele muur op onze grond bouwen, dan verliezen wij ruimte. Onze plannen zijn af en we zijn klaar om te bouwen, we gaan nu toch niet alles aanpassen? Of wel?
0
Charel
Charel
932 5436 Andere professioneel

Je hoeft helemaal geen dubbele muur op uw eigendom te voorzien om te kunnen isoleten. Isoleren kan ook perfect zonder die dubbele muur.

Het kan bizar lijken maar toch valt er veel voor te zeggen om ieder op zijn perceel zijn eigen muur te zetten.Ieder is dan ook vrij in zijn keuze van bouwsysteem.

Voor de eerste bouwer is er misschien geen groot probleem, die kan zijn verdiepingsvloeren laten steunen op zijn kant van de gemene muur en hierop dan verder metselen. Voor de tweede bouwer is dat anders, die kan de verdiepingsvloeren achteraf niet meer inwerken in zijn kant van de gemene muur.

Ik zou als tweede bouwer ook liever zelf beslissen over mijn systeem van bouwen en me niet gebonden voelen aan een bestaande situatie.

Vanzelfsprekend mag dat voor de eerste bouwer geen meerkost betekenen dan, en dat hoeft ook niet.

De bouwplannen moeten hier ook nauweljks voor worden aangepast, enkel het buitenste spouwblad van de gemene muur valt weg, aan de binnenindeling hoeft niets gewijzigd te worden.

Bespreek het eens met uw architect of laat de twee architecten eens met elkaar contact opnemen.

Een nieuwe woning bouwen? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’

Een nieuwe woning bouwen? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’

Een woning bouwen? Er komt heel wat bij kijken! We helpen je graag op weg met ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’.

Bestel nu
Je woning renoveren? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’

Je woning renoveren? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’

In ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’ vind je tal van tools, tips en inspiratie om je verbouwproject in goede banen te leiden.

Bestel nu

Laat je e-mailadres achter en we houden je de hoogte van nieuwe antwoorden en reacties op deze vraag.

Lees ook

Hoe controleer je of je huurpand voldoet aan de woningkwaliteitsnormen?

Hoe controleer je of je huurpand voldoet aan de woningkwaliteitsnormen?

Ontdek de minimale woningkwaliteitsnormen en leer hoe je kan controleren of jouw huurpand voldoet aan deze normen.

Lees meer

3 ontwerpen voor een centrale keuken

3 ontwerpen voor een centrale keuken

De keuken van Thibaud en Sofie is gedateerd. Ze dromen van een open en gezellige leefkeuken. Drie interieurarchitecten maken een ontwerp.

Lees meer

Je huis slim ontwerpen: zo bescherm je je woning tegen koude en oververhitting

Je huis slim ontwerpen: zo bescherm je je woning tegen koude en oververhitting

Hoe kan je een energiezuinige woning slim ontwerpen zodat het je beschermt tegen koude en oververhitting? Met deze tips maak je je huis klimaatproof.

Lees meer

Onze toolbox
Offertes aanvragen

Vraag vrijblijvend offertes aan! Ontvang snel max. 4 offertes van vakmannen. Bespaar tijd én geld!

Aanvragen
Premies en subsidies

Met premies en subsidies kan je flink besparen. Kijk waar jij recht op hebt.

Zoeken
Magazines

Bouwen of verbouwen? Bestel je gratis magazine!

Aanvragen
Praktische gidsen

Met deze praktische digitale gidsen ben je meteen geïnformeerd en heb je een handige checklist bij de hand.

Aanvragen
Forum

Zit je met een vraag? Stel ze aan andere bouwers en verbouwers.

Stel je vraag