Gemene muur ?
Gemene muur ?
Alle reacties
Als het bouwsysteem waar uw buren voor hebben gekozen vereist dat er een open spouw van drie centimeter tussen de beide woningen moet zijn zonder isolatie dan lijkt het mij logisch dat niet jij daar rekening moet mee houden, maar wel de buren. Dus die drie cm vrije ruimte moet zich dus aan hun kant van de scheiding bevinden.
Vanaf de scheiding moet jij vrij kunnen beschikken over uw bouwbreedte en over de manier van bouwen, dus je kan dan bijvoorbeeld beginnen met isolatieplaten (op 3 cm afstand van hun gebouw) en daarna een enkele dragende muur. Hierdoor hoef je geen bouwbreedte te verliezen.
Er hoeft voor jou dan ook geen meerkost te zijn, je betaalt immers slechts een enkele muur en een halve isolatiedikte. Een halve isolatiedikte omdat het geen buitenmuur betreft die is blootgesteld aan de buitenomgeving en ook omdat aan de kant van de buren er ook al isolatie in hun muren zit verwerkt.
Je hoeft helemaal geen dubbele muur op uw eigendom te voorzien om te kunnen isoleten. Isoleren kan ook perfect zonder die dubbele muur.
Het kan bizar lijken maar toch valt er veel voor te zeggen om ieder op zijn perceel zijn eigen muur te zetten.Ieder is dan ook vrij in zijn keuze van bouwsysteem.
Voor de eerste bouwer is er misschien geen groot probleem, die kan zijn verdiepingsvloeren laten steunen op zijn kant van de gemene muur en hierop dan verder metselen. Voor de tweede bouwer is dat anders, die kan de verdiepingsvloeren achteraf niet meer inwerken in zijn kant van de gemene muur.
Ik zou als tweede bouwer ook liever zelf beslissen over mijn systeem van bouwen en me niet gebonden voelen aan een bestaande situatie.
Vanzelfsprekend mag dat voor de eerste bouwer geen meerkost betekenen dan, en dat hoeft ook niet.
De bouwplannen moeten hier ook nauweljks voor worden aangepast, enkel het buitenste spouwblad van de gemene muur valt weg, aan de binnenindeling hoeft niets gewijzigd te worden.
Bespreek het eens met uw architect of laat de twee architecten eens met elkaar contact opnemen.

Een nieuwe woning bouwen? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’
Een woning bouwen? Er komt heel wat bij kijken! We helpen je graag op weg met ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’.

Je woning renoveren? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’
In ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’ vind je tal van tools, tips en inspiratie om je verbouwproject in goede banen te leiden.
Laat je e-mailadres achter en we houden je de hoogte van nieuwe antwoorden en reacties op deze vraag.
Lees ook

Hoe controleer je of je huurpand voldoet aan de woningkwaliteitsnormen?
Ontdek de minimale woningkwaliteitsnormen en leer hoe je kan controleren of jouw huurpand voldoet aan deze normen.
Lees meer
3 ontwerpen voor een centrale keuken
De keuken van Thibaud en Sofie is gedateerd. Ze dromen van een open en gezellige leefkeuken. Drie interieurarchitecten maken een ontwerp.
Lees meer
Je huis slim ontwerpen: zo bescherm je je woning tegen koude en oververhitting
Hoe kan je een energiezuinige woning slim ontwerpen zodat het je beschermt tegen koude en oververhitting? Met deze tips maak je je huis klimaatproof.
Lees meerWeet jij het antwoord op deze vragen?
Onze toolbox
Vraag vrijblijvend offertes aan! Ontvang snel max. 4 offertes van vakmannen. Bespaar tijd én geld!
AanvragenMet premies en subsidies kan je flink besparen. Kijk waar jij recht op hebt.
ZoekenMet deze praktische digitale gidsen ben je meteen geïnformeerd en heb je een handige checklist bij de hand.
Aanvragen