Huur opgezegd en verhuurder eist zo snel mogelijk schade vergoeding

5

Huur opgezegd en verhuurder eist zo snel mogelijk schade vergoeding

RomualdR
RomualdR
#Ontwerp · 10 jaren geleden
Ik ben op 01-12-2014 in een studio ingetrede met 400 euro huur. Alles is vlot verlopen. Doorheen de huurperiode heeft de chauffage bijna heel de winter niet gewerkt, en de toilette 2 keer kapot gegaan (zonder dat dit mijn fout is). Echter is er een muur raam (hele muur die uit raam bestaat) dat niet eens dubbel glas is (en dus heel erg koud). Dit is allemaal geen probleem geweest en heb ik allemaal laten repareren (behalve het enkel glas). Echter is mijn Mama (in frankrijk) in een ernstige depressie geraakt en haar psycholoog heeft mij ten zeerste gevraagd om terug in haar buurt te komen wonen voor een sneller herstel (dit is ook in een brief door de psycholoog bevestigd). Omdat ik zo snel mogelijk zou willen vertrekken en ik opzeg moet doen op mijn werk tot eind juli zou ik liefst zo snel mogelijk vertrekken. Ik heb dus de eigenaar op de hoogte gebracht op 22/04/2015 via mail waarbij ik hem vroeg of ik een andere huurder mocht zoeken zodat ik de boete niet zou moeten betalen en of hij akkoord was dat ik het contract verbrak. Hij heeft mij heel vaag geantwoord dat het oké was voor hem en beterschap voor mijn moeder. Hij heeft tevens ook vermeld dat hij geen aangetekende brief wou en hij via mail de ontvangst bevestigde. Echter 3 mei krijg ik de mail van de verhuurder dat ik 3 maanden schadevergoeding moet betalen en hij de 'brief' nog niet ontvangen heeft. Ik dacht natuurlijk dat alles in orde was omdat hij alles bevestigde wat ik gemaild had en niet om een aangetekende brief vroeg (die ik niet kon versturen bij gebrek aan zijn adres). Ik stuur hem meteen een aangetekende brief per mail maar helaas is deze 3 mei vertrokken, waarop de verhuurder antwoord dat ik normaal eind augustus moet vertrekken. Hij zegt tevens dat hij willig is mij 31 juli te laten vertrekken mits de schadevergoeding van 1200 euro zo snel mogelijk betaald wordt. Echter kan ik slechts eind juli aan deze som geraken omdat alle omstandigheden volledig onverwachts komen. Kan ik hier iets aan doen? Is het attest van mijn moeder haar psycholoog iets waard? Kan de verhuurder maken om een schade vergoeding zo snel mogelijk op te eisen?

Alle reacties

0
Mr. Gert DAMIAANS - ARGUS ADVOCATEN
44 175 Andere professioneel
10 jaren geleden

Beste,

Alles hangt natuurlijk een beetje af van de overeenkomst die u heeft afgesloten met de verhuurder.

Indien u een traditionele overeenkomst inzake woninghuur (3-6-9) heeft afgesloten, bent u tijdens de opzeg in het eerste jaar een vergoeding van 3 maanden huur verschuldigd. Deze vergoeding is slechts betaalbaar en opeisbaar bij het einde van de huur.

Indien de verhuurder in een e-mail uitdrukkelijk heeft te kennen gegeven dat de mededeling per e-mail voldoende was, dan geldt uiteraard deze e-mail als aanvangspunt voor het berekenen van de opzegtermijn.

Het attest van de psycholoog is helaas in het contractueel huurrecht van geen waarde om  minder vergoeding te zouden moeten betalen.

mvg,

Mr. Gert DAMIAANS

0
DirkP
DirkP
0 6 Bouwer
8 jaren geleden

Kan de verhuurder vragen de opzegvergoeding te betalen tegen de dag van de sleuteloverdracht? Of mag de huurder dit ook pas betalen na de sleuteloverdracht? 

0
DirkP
DirkP
0 6 Bouwer
8 jaren geleden

Alsook, mag dit betaald worden met de huurwaarborg, als na de sleuteloverdracht blijkt dat de verhuurder deze volledig wil vrijgeven?

0
Charel
Charel
932 5434 Andere professioneel
8 jaren geleden

Je zegt dat je zijn adres niet kent, nochtans zou dat op de verhuurovereenkomst vermeld moeten zijn. Heb je wel een schriftelijke overeenkomst? En zo ja, is die ook geregistreerd ? Zo neen, dan kan je vandaag nog vertrekken en hoef je verder geen huur meer te betalen noch enige verbrekingsvergoeding.

Ps: ik heb blijkbaar geantwoord op een post van een jaar geleden, te laat gemerkt, soit.

Je woning renoveren? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’

Je woning renoveren? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’

In ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’ vind je tal van tools, tips en inspiratie om je verbouwproject in goede banen te leiden.

Bestel nu
Een nieuwe woning bouwen? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’

Een nieuwe woning bouwen? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’

Een woning bouwen? Er komt heel wat bij kijken! We helpen je graag op weg met ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’.

Bestel nu

Laat je e-mailadres achter en we houden je de hoogte van nieuwe antwoorden en reacties op deze vraag.

Lees ook

Je huis later verbouwen tot kangoeroe- of zorgwoning? Hou er nu al rekening mee

Je huis later verbouwen tot kangoeroe- of zorgwoning? Hou er nu al rekening mee

Speel jij ook met het idee om je woning later om te bouwen tot een kangoeroe- of zorgwoning? Dan zijn er enkele zaken waar je best nu al rekening mee houdt.

Lees meer

Een vide in huis? Architecten delen hun beste tips

Een vide in huis? Architecten delen hun beste tips

Een vide brengt licht en ruimte en laat verschillende verdiepingen in huis met elkaar communiceren. Enkele architecten geven advies.

Lees meer

5 tips om zo lang mogelijk thuis te blijven wonen op je oude dag

5 tips om zo lang mogelijk thuis te blijven wonen op je oude dag

Zo lang mogelijk thuis blijven wonen? Met deze tips en aandachtspunten zorg je voor een levenslange woonst, of je nu zelf bouwt of toch koopt en renoveert.

Lees meer

Onze toolbox
Offertes aanvragen

Vraag vrijblijvend offertes aan! Ontvang snel max. 4 offertes van vakmannen. Bespaar tijd én geld!

Aanvragen
Premies en subsidies

Met premies en subsidies kan je flink besparen. Kijk waar jij recht op hebt.

Zoeken
Magazines

Bouwen of verbouwen? Bestel je gratis magazine!

Aanvragen
Praktische gidsen

Met deze praktische digitale gidsen ben je meteen geïnformeerd en heb je een handige checklist bij de hand.

Aanvragen
Forum

Zit je met een vraag? Stel ze aan andere bouwers en verbouwers.

Stel je vraag