Snuitje,
Een septische put moet inderdaad altijd verlucht worden, en in sommige gevallen rechtstreeks vanuit de put tot boven het dak.
Echter als de put op een goede manier is aangesloten en de afvoerbuizen zijn voorzien van een verluchting dan is dat beter.
De inlaat in de put gebeurt best met een T- stuk waarbij de afvoer in de put komt onder het bovenste niveau via de onderkant van de T. De bovenkant van de T steekt boven het waterniveau uit en dient om de put te verluchten. Hetzelde kan ook met een elleboog die het afvalwater in de put loost onder het waterniveau maar dan moet aan de bovenkant van die elleboog een opening zitten, die kan je er zelf in boren. Ook de overloop is best op dezelfde manier gemaakt.
Twee septische putten aan elkaar verbonden lijkt mij zeer ongebruikelijk. Weet je wel zeker dat het over twee septische putten gaat en niet over een septische gevolgd door een verzamel- of sterfput?
Sowieso, bij aansluiting zoals het hoort zou ook in dat geval de lucht kunnen doorstromen van de ene naar de andere put en vervolgens via de afvoerleiding naar de verluchting en heb je dus geen rechtstreekse verluchtingsbuis nodig. Er kan geen overdruk ontstaan in de put, de druk kan weg via de verluchtingsbuis op de afvoeren maar ook via de aansluiting op de openbare riolering.
Dat verhaaltje van die gassen die niet in aanraking zouden mogen komen met een sifon: laat u niets wijsmaken, dat is onzin. Sifons dienen om de reuk af te sluiten. En rioleringsreuk is bijna per definitie gas.
Die sifonput, ik heb het al uitgelegd, die heeft geen zin, enkel nadelen, ik kan het alleen nog maar eens herhalen. Sifonput en terugslagklep op de overloop van de regenput, nergens anders, voor de rest doorloopputjes.
En heb je dan toch ergens in huis nog reuk dan is er iets mis met de binneninstallatie. Dan moet je dat uitzoeken.