Lek bij onderburen via terras
Lek bij onderburen via terras
Alle reacties
Daken van een meergezinswoning horen meestal bij de gemeenschappelijke voorzieningen.
Onderhoud, herstelling en vernieuwing worden dan ook gemeenschappelijk betaald.
Als zo een dak lek is , zelfs al woon jij daar niet onder en heb je er zelf geen last van, dan zal je toch kunnen verplicht worden om in de kosten van herstelling bij te dragen.
Het zou kunnen dat oorspronkelijk enkel een plat dak is voorzien en dat de aanpassing naar een dakterras niet gemeenschappelijk is maar privé. In dat geval lijkt het mij logisch dat je, indien je wenst dat na herstelling van het dak je terug een privé terras krijgt je hiervoor de volledige kosten draagt.
Veel hangt ook af van de oorzaak en de locatie van het lek. Hier ben je voor mij wat onduidelijk. Enerzijds spreek je van een lek aan de privé veranda (van de buren) en anderzijds spreek je van een lek in het plat dak (dat gemeenschappelijk is).
Hey,
Bedankt voor je spoedig antwoord. Sorry voor de verwarring.
Het betreft eigenlijk over lek dat volgens de onderburen afkomstig zou zijn van mijn prive-terras en dat doorsijpeld via de gemeenschappelijke muur naar hun veranda.
Reden slechte afwerking van mijn terras. Maar de aanpassingen van dit terras zijn er gekomen opdat mijn onderburen enkele jaren geleden een veranda hebben laten plaatsen(aannemer failliet). Dus tegels afgebroken roofing, loodafwerking en isolatie geplaatst en terug betegeld dit alles op vraag en kosten van de onderbuur.
Nu omdat er schade is ontstaan willen ze dat ik 50% van het bedrag betaal. En terug laat herbetegelen op eigen kosten.
Blokpolis komt hier niet in tussen volgens onderbuur tevens de syndicus.
Wat ik zelf raar vind want ik dacht dat deze gedekt was voor waterschade.
Alvast bedankt voor je antwoord!
mvg
Jennifer
Daken van een meergezinswoning horen meestal bij de gemeenschappelijke voorzieningen.
Onderhoud, herstelling en vernieuwing worden dan ook gemeenschappelijk betaald.
Als zo een dak lek is , zelfs al woon jij daar niet onder en heb je er zelf geen last van, dan zal je toch kunnen verplicht worden om in de kosten van herstelling bij te dragen.
Het zou kunnen dat oorspronkelijk enkel een plat dak is voorzien en dat de aanpassing naar een dakterras niet gemeenschappelijk is maar privé. In dat geval lijkt het mij logisch dat je, indien je wenst dat na herstelling van het dak je terug een privé terras krijgt je hiervoor de volledige kosten draagt.
Veel hangt ook af van de oorzaak en de locatie van het lek. Hier ben je voor mij wat onduidelijk. Enerzijds spreek je van een lek aan de privé veranda (van de buren) en anderzijds spreek je van een lek in het plat dak (dat gemeenschappelijk is).
Beste,
De Polis waterschade zal enkel gevolgschade dekken en niet de herstelkosten op zich. Ook al is het terras in privé-gebruik, vaak zijn de constructieve elementen ervan gemeenschappelijk en zullen de kosten door de gemeenschap gedragen dienen te worden.
Indien er slechts twee eigenaars zijn, zal dit sowieso een 50% ten laste van u vallen, tenzij uiteraard nu nog kan aangetoond worden dat de schade door de onderburen werd veroorzaakt, hetgeen mij onwaarschijnlijk lijkt na 14 jaar.
Ik kan u alleen meer adviseren een regeling te treffen waarbij alles dat minder als 50% ten uwe laste genomen moet worden als een positief resultaat moet beschouwd worden.
mvg,
Mr. Gert DAMIAANS
Goede avond
bedankt voor u antwoord.
Als de onderbuur nu geen bewijs kan neerleggen dat zijn veranda reglementair gebouwd is dan ook? Stel nu dat hij hiervoor geen bouwvergunning had. En enkel via mondeling akkoord met de vorige eigenaar deze heeft geplaatst.
Beste,
De schade is blijkbaar aan een gemeenschappelijk deel van het gebouw, het plat dak, dus zal dit normaal samen moeten betaald worden.
Of de veranda op het verdiep er onder vergund is of niet heeft daar niets mee te maken, tenzij je kan bewijzen dat hierdoor de schade is aangericht wat mij jaren na de feiten moeilijk lijkt.
Zijn er voor jou duidelijke aanwijzingen dat de schade is veroorzaakt door de plaatsing van de veranda en dat het niet door een andere oorzaak kan zijn?
De onderbuur is misschien wel van mening dat de schade is veroorzaakt door een slechte plaatsing van uw terras.
Denk ook goed na voor je het eventuele onvergund zijn van de veranda op tafel legt. Een terras maken op een plat dak is meestal ook niet reglementair en moet op zijn minst ook aangevraagd worden.
Beste,
Het niet-vergund karakter van een bouw(werk) heeft enkel tot gevolg dat dit kan vervolgd en beboet worden (afbraak, boete, ...).
Het louter feit dat een veranda werd opgericht zonder vergunning staat los van eventuele schade die er wordt veroorzaakt. Zelfs vergunde veranda's kunnen schade of overlast veroorzaken.
U kan dat uiteraard wel als drukkingsmiddel gebruiken ten einde uw buur aan te sporen zo spoedig mogelijk herstellingswerken of aanpassingswerken te laten uitvoeren.
mvg ,
Mr. Gert DAMIAANS

Je woning renoveren? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’
In ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’ vind je tal van tools, tips en inspiratie om je verbouwproject in goede banen te leiden.

Een nieuwe woning bouwen? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’
Een woning bouwen? Er komt heel wat bij kijken! We helpen je graag op weg met ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’.
Laat je e-mailadres achter en we houden je de hoogte van nieuwe antwoorden en reacties op deze vraag.
Lees ook

3 ontwerpen voor een centrale keuken
De keuken van Thibaud en Sofie is gedateerd. Ze dromen van een open en gezellige leefkeuken. Drie interieurarchitecten maken een ontwerp.
Lees meer
Hoe controleer je of je huurpand voldoet aan de woningkwaliteitsnormen?
Ontdek de minimale woningkwaliteitsnormen en leer hoe je kan controleren of jouw huurpand voldoet aan deze normen.
Lees meer
Je huis slim ontwerpen: zo bescherm je je woning tegen koude en oververhitting
Hoe kan je een energiezuinige woning slim ontwerpen zodat het je beschermt tegen koude en oververhitting? Met deze tips maak je je huis klimaatproof.
Lees meerWeet jij het antwoord op deze vragen?
Onze toolbox
Vraag vrijblijvend offertes aan! Ontvang snel max. 4 offertes van vakmannen. Bespaar tijd én geld!
AanvragenMet premies en subsidies kan je flink besparen. Kijk waar jij recht op hebt.
ZoekenMet deze praktische digitale gidsen ben je meteen geïnformeerd en heb je een handige checklist bij de hand.
Aanvragen