3

Opstijgend vochtprobleem

lynxmania
lynxmania
#Muren · 10 jaren geleden

Hallo,

Wij hebben een woning gekocht van het jaar 1953.  Het verdiep is helemaal gerenoveerd en nu zijn we beneden gestart met alles te strippen (plakkerij van de muren, vloer eruit, ....).  We hebben vastgesteld dat er in de muur een soort van 'papieren' roofing steekt, die helemaal verduurd is.  Als je er nog maar naar kijkt, verpulverd hij...

Dus we zitten met opstijgend vocht in al onze muren beneden (gemeten met een vochtmeter)

De muren zijn ongeveer 40 cm dik en slecht gemetst.  Het cement is nog zavel en de stenen die gebruikt zijn verschillen van vorm en lengte.  Hierdoor zijn er dus in het midden van de muur holle ruimtes, die een beetje opgevuld zijn met zavel en stuken baksteen.

Ik heb injecties zitten opzoeken, maar door die holle ruimtes in de muur zou dit niet gaan...

Dan dacht ik aan onderkappen en een folie steken.  Zo ben ik 100% zeker dat het opgelost is, maar dit is wel een zwaar en langdurig werk.  Tenzij er 1 of ander werktuig is, dat een sleuf maakt, dat ik kan huren?

Wat zouden jullie doen?

Alvast  bedankt

Alle reacties

0
Charel
Charel
932 5434 Andere professioneel
10 jaren geleden

Een huis van 1953 is meestal wel een stuk beter van kwaliteit dan wat jij beschrijft.

Oordeel ook niet te snel over de kwaliteit van de waterkering. Vroeger werd hiervoor vaak een roofing met viltinlage gebruikt. Die was van in het begin al gemakkelijk te breken of te scheuren, maar dat wil daarom nog niet zeggen dat die zijn werk niet goed doet, tussen de muren, onttrokken aan licht en lucht blijft die normaal zoals hij was.

Als je de muren verder uitkapt net boven die waterkering kan je pas merken of die goed is of niet.

Ook niet te vlug oordelen of het opstijgend vocht betreft, er kunnen nog tal van andere oorzaken van vocht zijn zoals bijvoorbeeld, lange leegstand, condensatie, doorslaand vocht enzovoort.

Beschrijving van de omstandigheden en foto's van de problemen zouden kunnen helpen.

0
Uretek
Uretek
0 4 Andere professioneel
10 jaren geleden

Ook als oorzaak te onderzoeken is de staat van alle afvoeren. Grèsbuizen uit die periode vertonen vaak scheurtjes.

Ga ook eens kijken bij www.aquapol-int.com .Efficiënt voor volle muren.  Zonder breekwerk en vooraf met de noodzakelijke onderzoeken vocht buiten houden.

info via geert@uretek.be 

Een nieuwe woning bouwen? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’

Een nieuwe woning bouwen? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’

Een woning bouwen? Er komt heel wat bij kijken! We helpen je graag op weg met ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’.

Bestel nu

Laat je e-mailadres achter en we houden je de hoogte van nieuwe antwoorden en reacties op deze vraag.

Lees ook

Je gevel bekleden, renoveren of reinigen: ontdek de opties en hun prijs

Je gevel bekleden, renoveren of reinigen: ontdek de opties en hun prijs

Je gevel afwerken met de juiste gevelbekleding? Of wil je jouw buitenmuren renoveren, isoleren of reinigen? Ontdek alle opties en hun prijs.

Lees meer

Welk type gevelsteen kies jij? Alles over de soorten, formaten, kleuren en prijs

Welk type gevelsteen kies jij? Alles over de soorten, formaten, kleuren en prijs

Gevelstenen zijn populair om je gevel af te werken. Welk type kies jij? Ontdek alles over de soorten, formaten, kleuren en prijs.

Lees meer

Gevelpanelen: alles wat je moet weten over soorten, prijs en plaatsing

Gevelpanelen: alles wat je moet weten over soorten, prijs en plaatsing

Ontdek alles over gevelpanelen: soorten, prijs, isolatie, onderhoud en tips voor nieuwbouw en renovatie. Maak de beste keuze voor jouw woning.

Lees meer

Onze toolbox
Offertes aanvragen

Vraag vrijblijvend offertes aan! Ontvang snel max. 4 offertes van vakmannen. Bespaar tijd én geld!

Aanvragen
Premies en subsidies

Met premies en subsidies kan je flink besparen. Kijk waar jij recht op hebt.

Zoeken
Magazines

Bouwen of verbouwen? Bestel je gratis magazine!

Aanvragen
Praktische gidsen

Met deze praktische digitale gidsen ben je meteen geïnformeerd en heb je een handige checklist bij de hand.

Aanvragen
Forum

Zit je met een vraag? Stel ze aan andere bouwers en verbouwers.

Stel je vraag