Nu hebben wij een prijs gekregen SOD met zonnepanelen en verwarming met gas.
ik hoor wel dat er vanaf volgende maand een nieuwe belasting zal zijn als al het energieverbruik groene energie is??? Als dit zo is , zal mijn (grote) investering in een warmtepomp weer niet het beoogde resultaat opbrengen.
moeilijke beslissing.....
die belasting is maar miniem hoor, en compenseert de groenestroomcertificaten (= GSC) die je bovenop je gratis stroiomopwekking krijgt. Los van de GSC is je eigen electrische stroom opwekken op zich al de moeite, want je mag steeds verwachten dat binnen hier en en 10 jaar de electriciteitsprijzen nog een stuk zullen stijgen, en dat zal je dan wel worst wezen hee...
Als er genoeg zonnepanelen liggen om het verbruik van je warmtepomp te dekken, dan brengt die warmtepomp je 100% gratis warmwater. toch een serieuze meerwaarde hee...
Maar aangezien je toch al een gasketel hebt en een warmtepomp toch een grote investering erbovenop is, zou ik liever die meerprijs voor de warmtepomp in een dikkere laag isolatie investeren. Voor 7000€ koop je echt zoveel extra isolatiedikte dat je huis zelfs een passiefhuis wordt. En daarmee gaat je K-peil dan nog een heel stuk dalen tot op 40 en daarmee je verwarmingsrekening. Want het aandeel warmwater is meestal maar 1/5 van de verwarmingsrekening. Op de verwarmingsrekening besparen brengt meer op dan gratis warm water van de warmtepomp. En als je die warmtepomp niet neemt, kom je wellicht met een derde aan zonnepanelen toe, want de grote slokop van stroom is er dan niet. ALS DAN BINNEN 15 JAAR OF ZO DE GASKETEL VERSLETEN IS DAN ZULLEN DE WARMTEPOMPEN NIET ALLEEN VEEL GOEDKOPER ZIJN MAAR OOK NOG EEN STUK BETER, EFFICIENTER EN KAN JE DAN MISSCHIEN WEL HET HELE HUIS MET EEN WARMTEPOMP VERWARMEN IN PLAATS VAN MET GAS. MAAR JE HUIS BLIJFT DAN WEL LEVENSLANG EEN BIJNA-PASSIEFHUIS