Vloerisolatie werkplaats
Ik heb een garage-werkplaats (voor privédoeleinden) waarvan het dak en de muren goed geisoleerd zijn.
Er is een verwarming. Deze wordt enkel gebruikt als er in de ruimte gewerkt wordt, of bij extreme koude om condens op mijn gereedschap te vermijden. Nu komt er een nieuwe betonvloer op de volle grond.
Ik overweeg om eerst een laag vloerisolatie aan te brengen, want nadien kan het niet meer.
Maar, gezien de ruimte maar ongeveer 20% van de totale, tijd verwarmd wordt, vraag ik me af als de balans niet negatief zal uitdraaien.
De ondergrond heeft een constante temperatuur van 13°C.
Ik neem aan, dat door de goede dakisolatie, de binnentemperatuur slechts zelden veel daaronder zal zakken. Ook bij niet stoken.
Als ik nu vloerisolatie aanbreng kan ik niet van die grondwarmte profiteren en bij koud weer zal ik dus meer moeten stoken om de binnentemperatuur op een aanvaardbaar peil te brengen. Als ik bij vriesweer enkele dagen niet stook zal het dan binnen ijskoud zijn.
Zou ik er niet beter aan doen de vloer niet te isoleren zodat ik kan profiteren vande grondwarmte?