3

Perceelsgrens en scheidingsmuur

agavdl
agavdl
#Ontwerp · 10 jaren geleden

Mijn buur heeft een bouwaanvraag ingediend voor een extra verdieping op de bestaande eerste verdieping en een uitbouw van het gelijkvloers in de tuin.

Ik heb ernstige twijfels over de draagkracht en stabiliteit van de op het platte dak opstaande, in zavel gemetste en door weer en wind aangetaste muurtjes waar hij nu een extra verdiep op wil bouwen. De ganse scheidingsmuur is trouwens gemetst met zavel die op vele plaatsen vooral onder het dak veranderd is in poeder.

Kan ik in een bezwaarschrift eisen dat hij een stabiliteitsonderzoek laat uitvoeren?

Verder wil hij de isolatie buiten de muren dus over de perceelsgrens hangen zowel op het dak als in onze (al zeer smalle) tuin.  Stedebouw Antwerpen laat dat toe hebben ze me al bevestigd.  Kan ik daar tegen in gaan ?  Is dat geen inbreuk op het eigendomsrecht?  

Alle reacties

0
Kris M
Kris M
594 3474 Andere particulier
10 jaren geleden

Ben vrij zeker dat de overbreedte enkel geldt voor het aanbrengen van isolatie op muren die grenzen aan het openbaar domein.  't Stad heeft niets te zien met muren op de grens tussen privé domeinen.  Het aanbrengen van isolatie zou immers een nieuwe erfdienstbaarheid vestigen op een stukje van je grond. 

De jurisprudentie is niet altijd rechtuit/rechtaan en verschillen soms.  Ga al eens langs bij stedebouw met uw concreet dossier om in te schatten of je beter een bezwaarschrift indient (voor de geplande isolatie).  Buur moet maar aan de binnenkant isoleren.

Stabiliteit : architect zou dit moeten bekeken hebben.  Ik vind het inderdaad eigenaardig dat hij een verdieping opmetst op een "antiek" oud muurtje dat waarschijnlijk niet of nauwelijks gefundeerd is.  Hij is tenslotte 10 jaar aansprakelijk.  Ik zou verwachten dat hij een nieuwe gefundeerde binnenmuur optrekt zodat dan kan geïsoleerd worden aan de kant van de buren "boven" de bestaande muur. 

0
Charel
Charel
932 5434 Andere professioneel
10 jaren geleden

De muur verdikken met isolatie tot over de perceelgrens met een privaat terrein mag uiteraard niet.

Als de muur waarop de buurman wil verder bouwen een gemeenschappelijke muur is dan zou hij in feite ook verder bouwen op uw eigendom (de helft van die muur)wat volgens mij ook al zeker niet kan zonder uw toestemming.

Uw mening over de kwaliteit van met zavel gemetste en verweerde muren is een subjectieve mening. De stabiliteit van deze muren, indien eigendom van de buren, is de verantwoordelijkheid van de buren en/of hun architect. Ik denk niet dat je als buurman het recht hebt om te eisen dat er één of ander voorafgaand onderzoek zou plaatsvinden.

Zoals Kris al zei, ga eerst eens informeren bij ruimtelijke ordening van uw gemeente, als de plannen daar ter inzage liggen kan je deze ook bestuderen. Daarna kan je een bezwaarschrift indienen en in dat bezwaarschrift kan je al je opmerkingen kwijt, wat nog niet wil zeggen dat men met alle opmerkingen rekening zal (moet) houden.

Je woning renoveren? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’

Je woning renoveren? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’

In ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’ vind je tal van tools, tips en inspiratie om je verbouwproject in goede banen te leiden.

Bestel nu

Laat je e-mailadres achter en we houden je de hoogte van nieuwe antwoorden en reacties op deze vraag.

Lees ook

Onmisbare tips voor zelfbouwers

Onmisbare tips voor zelfbouwers

Door zelf te bouwen aan je huis, kan je meer realiseren met hetzelfde budget. Voor je enthousiast begint, hou je best rekening met deze tips!

Lees meer

SOS bouwgrond: eerste hulp bij minder ideale percelen

SOS bouwgrond: eerste hulp bij minder ideale percelen

Heb je een bouwgrond op het oog die verre van ideaal is? Dat hoeft niet per se een nadeel te zijn. Met deze oplossingen maak je er een droomperceel van.

Lees meer

Je huis slim ontwerpen: zo bescherm je je woning tegen koude en oververhitting

Je huis slim ontwerpen: zo bescherm je je woning tegen koude en oververhitting

Hoe kan je een energiezuinige woning slim ontwerpen zodat het je beschermt tegen koude en oververhitting? Met deze tips maak je je huis klimaatproof.

Lees meer

Onze toolbox
Offertes aanvragen

Vraag vrijblijvend offertes aan! Ontvang snel max. 4 offertes van vakmannen. Bespaar tijd én geld!

Aanvragen
Premies en subsidies

Met premies en subsidies kan je flink besparen. Kijk waar jij recht op hebt.

Zoeken
Magazines

Bouwen of verbouwen? Bestel je gratis magazine!

Aanvragen
Praktische gidsen

Met deze praktische digitale gidsen ben je meteen geïnformeerd en heb je een handige checklist bij de hand.

Aanvragen
Forum

Zit je met een vraag? Stel ze aan andere bouwers en verbouwers.

Stel je vraag