5

Onvergunde woning in natuurgebied

marc2
marc2
#Regelgeving · 10 jaren geleden

Mijn grootvader bezit een stuk grond met woning er op , gelegen in natuurgebied (rood ingekleurd) te scherpenheuvel-Zichem ,deze woning dateert van begin 1900 en is verbouwd in 1968 en en sindsdien niks meer aan veranderd. sinds 2006 staat hier een pv op wegens bouwovertreding (niet vergunde constructie) De woning ,berging,afdaken en de omheining zouden in overtreding zijn met het decreet van 18 mei 1999 houdende de organisatie van de ruimtelijke ordening, terwijl alles beschreven er al staat sinds 1900 en de laatste aanpassingen gebeurt zijn in 1968. Mijn grootvader is bereid dit pand te verkopen aan mij en ik zou dit pand graag permanent of als vakantiewoning verhuren en de het terrein (meer dan een half hectare) eventueel aan jeugdverenigingen of dergelijke verhuren.

Alle reacties

0
Nathieke
Nathieke
1 23 Bouwer
10 jaren geleden

Natuurgebied is op het gewestplan groen ingekleurd met een'N' erop. 

Als je deze woning koopt, koop je de bouwovertreding mee, let dus goed op wat je doet.

0
marc2
marc2
0 1 Andere particulier
10 jaren geleden

oeps , inderdaad heb het nagegeken, je hebt gelijk, heb me vergist, het is groen.

Maar je zou toch denken dat na 47 jaar (laatste veranderingen aan gebouw )  deze zouden verjaard zijn of vergis ik me ??? 

Sinds dat pv van 2006 hebben we van geen enkele  instantie over deze zaak nog wat gehoord .

Het op zijn beloop laten is misschien niet verstandig ,of wel ?? 

0
Nathieke
Nathieke
1 23 Bouwer
10 jaren geleden

Ik zou contact opnemen met de gemeente en vragen wat je kan verwachten als je een zonevreemde woning met PV op overneemt. Zij kunnen je de juiste info geven.

0
marva
marva
3 22 Andere particulier
10 jaren geleden

Het is niet omdat de overtreding verjaard is (er kan geen herstel meer gevorderd worden door de overheid) dat de overtreding automatisch geregulariseerd is. De overtreding blijft bestaan en zolang je niet actief iets onderneemt om te regulariseren, zal het PV blijven op elk stedenbouwkundig uittreksel komen.

Regulariseren zal moeilijk, zoniet uitgesloten zijn omdat de basisrechten voor zonevreemde woningen quasi niet gelden in natuurgebied. 

Slim van je opa om aan jou te willen verkopen. Naar een andere koper zal hij lang mogen zoeken. 

Als vakantiewoning verhuren kan m.i. niet. Hiervoor heb je een zonevreemde functiewijziging nodig en deze mogelijkheid bestaat niet in natuurgebied. 

Je woning renoveren? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’

Je woning renoveren? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’

In ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’ vind je tal van tools, tips en inspiratie om je verbouwproject in goede banen te leiden.

Bestel nu
Een nieuwe woning bouwen? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’

Een nieuwe woning bouwen? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’

Een woning bouwen? Er komt heel wat bij kijken! We helpen je graag op weg met ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’.

Bestel nu

Laat je e-mailadres achter en we houden je de hoogte van nieuwe antwoorden en reacties op deze vraag.

Lees ook

Zonnepanelen op het gemeenschappelijk dak van je appartement: kan dat zomaar?

Zonnepanelen op het gemeenschappelijk dak van je appartement: kan dat zomaar?

Zonnepanelen op je appartement? Lees de voorwaarden en voordelen van collectieve projecten.

Lees meer

De nieuwe renovatieplicht: zo renoveer je tot label D

De nieuwe renovatieplicht: zo renoveer je tot label D

Wie volgend jaar een woning koopt, moet die binnen de zes jaar renoveren naar label D. Dat zegt de nieuwe renovatieplicht. Maar hoe pak je dat aan?

Lees meer

Een lekkende stookolietank? Nieuwe verplichtingen vanaf 2025

Een lekkende stookolietank? Nieuwe verplichtingen vanaf 2025

Nieuwe regels voor stookolietank in 2025: onmiddellijke actie vereist bij lekkage zonder uitstel. Verwijdering enkel door erkende technicus!

Lees meer

Onze toolbox
Offertes aanvragen

Vraag vrijblijvend offertes aan! Ontvang snel max. 4 offertes van vakmannen. Bespaar tijd én geld!

Aanvragen
Premies en subsidies

Met premies en subsidies kan je flink besparen. Kijk waar jij recht op hebt.

Zoeken
Magazines

Bouwen of verbouwen? Bestel je gratis magazine!

Aanvragen
Praktische gidsen

Met deze praktische digitale gidsen ben je meteen geïnformeerd en heb je een handige checklist bij de hand.

Aanvragen
Forum

Zit je met een vraag? Stel ze aan andere bouwers en verbouwers.

Stel je vraag